4181
Sök

Alternativa sätt att sänka motståndet i basar?

Bessewisser
556 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
Hallå!

Som alla vet så sänker man motståndet (impendansen) i systemet om man parallelkopplar basarna.

T.ex. 2x4 Ohm blir 2 Ohm osv...

Satt nu och fundera på hur jag skulle kunna sänka motståndet i en bas som ligger på 4 Ohm och kom på en ide med att koppla in ett motstånd på 4 ohm istället för en bas. hur skulle det kunna funka?

//SkyNard

How low

4 001 Inlägg
5 maj 2008
njae, det funkar nog inte klockrent, dels för att motståndet måste klara lika mycket effekt som basen och dels för att ett motstånd har en konstant resistans oavsett frekvens medans en talspoles resistans varierar, det är skillnad på impedans och resistans.

en bas på t.ex 4 ohm har det i impedans men den har ett helt annat värde resistans

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

10 287 Inlägg
5 maj 2008
Tänk en skvätt till. Om du har ett vattenkraftverk i Norrland och någon kör en elvisp i Säffle. Om nu någon i Dorotea startar sin elvips - sänks då motståndet på elvispen i Säffle?

/Göran

SkyNard skrev:
Satt nu och fundera på hur jag skulle kunna sänka motståndet i en bas som ligger på 4 Ohm och kom på en ide med att koppla in ett motstånd på 4 ohm istället för en bas. hur skulle det kunna funka?

//SkyNard

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
5 maj 2008
Nej, men båda kan göra äggtoddy lol

/Jonas

Sharky skrev:
Tänk en skvätt till. Om du har ett vattenkraftverk i Norrland och någon kör en elvisp i Säffle. Om nu någon i Dorotea startar sin elvips - sänks då motståndet på elvispen i Säffle?

/Göran

SkyNard skrev:

//SkyNard

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
5 maj 2008
DLS sålde nån pryttel för några år sen som kunde simulera olika laster och ha sig...

Som ni märker kan jag ytterst lite om denna grej så någon får gärna fylla på info!

Jonash: Haha, laget runt?

43 Inlägg
13 maj 2008
SkyNard skrev:
Hallå!

Som alla vet så sänker man motståndet (impendansen) i systemet om man parallelkopplar basarna.

T.ex. 2x4 Ohm blir 2 Ohm osv...

//SkyNard

Vad är anledningen till att du vill sänka impedansen i ditt system?
Visst skulle man kunna använda ett rejält stort 4 ohms motstånd för att sänka impedancen men till vilken nytta?
Jag antar att anledningen till att du vill sänka impedancen är för att du ska få ut mer kräm från steget?
Tar exempel med mitt lanzar 400.1 steg. Det ger 200w i 4 ohms last och 400w i 2 ohm. Men om jag skulle ta och montera ett 4 ohms motstånd parallellt med min 4 ohms sub så skulle jag fortfarande ha 200w till min sub och 200w till mitt motstånd som bara blir värme.  Jag antar att detta inte var resultatet du var ute efter, att ha ett värme element av ett motstånd i din bil?

Jag vet inte vad DLS sålde för sak för några år sedan men det kanske var något liknande som det här? http://www.hifikit.se/show_kat.asp?KatN … ;KatID=670
En potentiometer med konstant impedance som används för att reglera mellanregister/diskant element.

Sök