3711
Sök

Hjälp! Diverse problem efter att ha turbokonventerat min honda crx-89:a

transportkonsult
284 Inlägg
12 maj 2008
Testa en pysventil till vacummsystemet. Då lurar du mapsensorn.
Om du vill ha en trebars så har jag en till salu.

Bottles are for babys. Real men get blown.

440 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
en mappsensor som passar min bil???? i så flal vad mycket nytta jag ahr av den?? och pris???  föresten nu funkar bilen fint:) bar ett litet läckage jag ska fixa.. och sänka laddet då den ladda fan typ0,8 nu:S så ska sänkas till 0,4-0,5typ.. så kunde knapt gasa innan jag fick släppa igne vågar ej ladda så mycket då den snålar då... mvh

jim ..

KHRacing
12 maj 2008
PMá MaQQe här på forumet & fråga han, han vet.

440 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
vad skulle jag pm:a han om??? nu hänger jag int emed i diskutionen sj änns:S mvh

jim ..

KHRacing
12 maj 2008
crx_jim skrev:
vad skulle jag pm:a han om??? nu hänger jag int emed i diskutionen sj änns:S mvh

ang dina problem som du framför i första inlägget

440 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
okej gör dte sen om jag ej får rätt på det:P men som sagt sne jag backade tändningen och så går han ju rätt fint nu:) ska baar ställla ladtrycket rätt och fixa ett läcka sen få vi se hur dte går.. men tackar så mycket:) mvh jim

jim ..

3 Inlägg
13 maj 2008
t.ex. Apexi S-AFC kan du ju skaffa för att "lura" sprutet och mappa om. Men det enklaste måste ändå vara ett nytt sprut, så att du kan justera både soppa och tändning.

Vad har du för komp?? Högt komp och laddtryck är ju ett bra upplägg för att få spikningar

440 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
nej har satt dubbla topppackningar ligger på 8,8-9,0:1 i komp----- jag äger ett smt6 piggyback som jags ka koppla in sen... ska bara kolla om allt funkar först är dte tänkt!..

jim ..

654 Inlägg
14 maj 2008
Allså helt seriös,du ber nästan om att din motor ska gå sönder om du kör utan nån form av påställning av soppa eller nått mer än dessa spridare du använder dig av.
Inget som bygger vidare med mer soppa när L-trycket ökar,inget som säger åt din ECU att du inte har övertryck,inte jätte stor aning om Lambda värdet under belastning,osv.

Ett tips är att du monterar i ditt SMT direkt och sen gör en "grund mapp" till motorn och sen skaffar/lånar en bredbands lambda och "mappar" din motor skapligt för att förhindra idiot tändning och torrt på soppa för motorn vid belastning.
Även en BTR skulle vara passande i ditt fall.
Dock är det få som använder sig at tex SMT på sina honda motorer pga vissa saker/funktioner som brukar försvinna från ECUn om ja minns rätt.
Bästa och enklaste vore om du åkte till nån firma som kan mappa din ECU som den är efter din motor.
Då slipper du ev missöden i framtiden pga fel värden osv.
Din motor är inte heller direkt lämpad/hållbar för överladdning med orginal stakar,kolvar även om du laddar lågt.Mappningen är A-O när det gäller din driftsäkerhet.

mvh

440 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
Allså helt seriös,du ber nästan om att din motor ska gå sönder om du kör utan nån form av påställning av soppa eller nått mer än dessa spridare du använder dig av.
Inget som bygger vidare med mer soppa när L-trycket ökar==== har kopplat in extra spridare som skickar in soppa vid 0,3bars ladd ju! och med vad jag ser på både avgas temp och lambda(smalband) så ser det br aut nu då jag sänkt laddet och inget attd et går snålt elelr fett vad jag verken ser på tempen eller lambdan elelr hör/ märker på motorn....mvh jim

jim ..

1 417 Inlägg
14 maj 2008
kör du fortfarande extraspridarna manuellt?
Hade jag varit du hade jag försökt ordna det på något sätt. Finns tryckstyrda strömbrytare att köpa för just sådana ändamål.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
14 maj 2008
Blida skrev:
Dock är det få som använder sig at tex SMT på sina honda motorer pga vissa saker/funktioner som brukar försvinna från ECUn om ja minns rätt.

vart har du hört det? om du kollar hur tänding/soppa kopplas på smt så borde det vara omöjligt att förlora funktioner som orginal ecu sitter på...smt:n modifierar bara signalerna från givarna inget annat 4 kablar + ström att koppla in i min vr-6 tog mig 20minuter så var jag redo att kunna mappa och alla orginal funktioner är intakta...

Vw trimmare
2 995 Inlägg
14 maj 2008
crx_jim skrev:
nej har satt dubbla topppackningar ligger på 8,8-9,0:1 i komp----- jag äger ett smt6 piggyback som jags ka koppla in sen... ska bara kolla om allt funkar först är dte tänkt!..

roll

utan att kunna styra spridare och tändingen? smt:n skulle ha suttit där ifrån början med mappsensor
som sätter igång extra spridarna....och för guds skull håll inte på utan bredbanslambda du ber ju motor haveri att bara "slänga" på en turbo och hoppas på det bästa funkar inte...

440 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
hej som sagt exstra spridarna styrn nu av en tryckvakt som öppnar på 0,3bar så dte styr jag Ej längre manuellt.. och ja jag har ändrat tädningen manuellt just nu och testat.. och nu ligger all värden som jag kan se så ligger dem fint och bilen gick fint med.... men som sagt ja jag ska koppla in mitt smt nu i veckan e det tänkt.. jusdt nu e jag hemam och e sjuk så blie ej mycket gjorr ti dag... har även ett litet olje läckage  vid t-kors eller liknande där på vbacksidan så ska fixa det och koppla in smt sedan ut och provköra igen.... och nej jag ah ringen bredbands lambda... men när jag stält in de tnågorlunda tänkte jag kanske att det finns så man kan hyra det en helg så det är ju tanken sen! mvh jim

jim ..

101 Inlägg
14 maj 2008
köp större spridare och en ecu från en 90-91 så du kan mappa ordentligt

http://www.welavracing.com mappar honda och håller till i malmö

Mvh Nisse

654 Inlägg
14 maj 2008
Om du tex läser runt en del på HPC så kommer du få svar på varför ja uttryckte mig som ja gjorde.
Samt pga att du har en D16 snurra som inte har allt för köttiga stakar,bultar plus annat.
Du har själv frågat om detta med överladd på D16 tidigare och fått en del bra råd!

Ang SMT så har ja inte läst om allt för många som fått det att funka bra till Honda och att vissa funktioner från ECUn blir svårare att ställa in i samband med SMT.
I ditt fall Jim skulle ja personligen satsat på en ecu med chrom vara eller liknande som mappats med b-lambda under hela varvregistret.
Skaffa även en BTR och större spridare om du ska ligga över 0,4-0.5 utan att man börjar närma sig spridarnas max.

mvh

440 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
okej jag tackar för dit råd:) men som sagt  vill testa mappa sj med smt... och sen som sagt ska jag ju inte ladd aså mycket tackvare hur bottendelen är på dessa motorerna osv... men som sagt sedan ska jag ju låna hem en b-lambda så jag kan kolla upp alal värdenba osv.. mvh jim

jim ..

Sök