2403
Sök

Hackande automatlåda, Opel Omega -98

1 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
Hej!

Jag har problem med min Opel Omega CD, 2,5L, årsmodell 98 som har gått 19 000 mil. Den är varken trimmad eller modifierad på något sätt.

Det är så att bilen hackar och skakar en hel del när jag gasar runt 2-2.5krpm, inte så farligt vid lägre hastigheter, 0-65km/h märks det knappt av. Men vid 70km/h och uppåt märks det, och det känns som man sitter i en stoor massagestol. Något missljud hörs inte, utan det är vibrationer som går genom hela bilen.

Det märks knappt av om man ligger och nöter, men ska man accelerera så skakar det. Det blir värre ju mer man gasar. Bilen har inte varit på någon verkstad än då min ekonomi för tillfället inte riktigt tillåter det, tyvärr.

Något är alltså knas med växellådan, men jag vet inte riktigt vad det kan vara. Har beställt en handbok till bilen så jag ska försöka mig på att byta oljan och hålla tummarna för att inte hela lådan är kass.

Om jag har missat någon information ber jag om ursäkt, men jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

Martin

114 Inlägg
14 maj 2008
Hej!
Nu vet inte jag direkt något om dom nyare modellerna av Omega, men den du har, är den framhjulsdriven? Eller är den bakhjulsriven?
För på min Omega jag hade, den äldre som jag vet är bakhjulsdriven på, då var stödlagret hel slut, då blev det precis så där.
Sen en annan gång också, fast då var det ena bakhjulet som satt löst! smile

9 108 Inlägg
15 maj 2008
Alla Omegor är bakhjulsdrivna.

114 Inlägg
15 maj 2008
Okej! smile
Jag vet ingenting direkt om dom nyare Omegorna.
Men jag tycker dom flesta andra bilar sattsar mer på framhjulsdrivna bilar nu för tiden

Sök