Andreas_ace skrev:
e85 sänker förbrännings temperaturen, eftersom e85 innehåller mer syre.
Så en motor går inte varmare.
e85 är svårare att antända de kräver högre temp...e85 kyler motorn för den "tar" så mycke värme för att man ska antända de... bensin avger ångor och är lättantändligt vid typ minus 20..etanol börja avge gaser vid minus 5 kanske..."man behöver värma upp e85 för att antända de och värmen tar man ju från motorn och då blir de en kyleffekt" vettifan hur man ska förklara på lämpligt sett
Går man på 100% e85 så behövs mer bränsle och då kan temperatur höjas, då det är mer bränsle som ska brinna upp. Ju mer bränsle som sprutas in ju mer kyler de (visst de blir varmare också till en viss del)
Att blandtanka är inte skadligt förmotor, och att packningar, slangar ska torka ut är inget jag har sett bevis på. Bensin är tillräckligt uttorkande som det är.
Dock så löser e85 upp skit och detta gör att man ibland kan få byta bränslefilter, då detta kan sättas igen.
Går man om till 100% e85 så kan det hända att man får byta filter 2-3ggr. inom loppet på 500mil.
kör man på e85 så ska man nog ta och halvera service intervallen på motoroljan också då denna spädes ut snabbare av e85
Så blandtanka om du vill. Dock skulle jag inte gå upp över 50/50.