2989
Sök

Vinande 200sx

268 Inlägg
19 maj 2008
#21
BTLulle skrev:
Det kan bli stora motorskador med en rasad turbo, om lagret i den havererar så kan det komma mycket skit in i motorn eller om det skär kan axeln i turbon gå av och skrot från den åka in i motorn. Så din polares bror har alldeles rätt. Du får en snabbare spoolup av turbon då den har mindre mottryck i ett öppnare avgasystem vilket innebär att turbon varvar upp fortare, turbotrycket kommer lite tidigare. Du hör ju även turboljudet tydligare med ett öppnare avgasystem. Vad som oxå kan hända är att med mindre motryck så övervarvar du turbon med haveri som följd.

MVH Peter

Skulle sen turbon rasa så behöver inte det komma in massa skit i motorn, för på 200sx'en är där ic så den plockar ju upp skiten, men rasar ju inte bara sådär heller, den börjar ju dra olja och spotta ur sig blå rök, så håll bara lite mera koll på oljenivån om du börjar oroa dig för turboras plus gör som nån annan skrev, skruva av insugsröret till snurran och känn på axeln smile..

Mvh Marcus


406 Inlägg
19 maj 2008
#22
Marcus_Turbo skrev:
BTLulle skrev:
Det kan bli stora motorskador med en rasad turbo, om lagret i den havererar så kan det komma mycket skit in i motorn eller om det skär kan axeln i turbon gå av och skrot från den åka in i motorn. Så din polares bror har alldeles rätt. Du får en snabbare spoolup av turbon då den har mindre mottryck i ett öppnare avgasystem vilket innebär att turbon varvar upp fortare, turbotrycket kommer lite tidigare. Du hör ju även turboljudet tydligare med ett öppnare avgasystem. Vad som oxå kan hända är att med mindre motryck så övervarvar du turbon med haveri som följd.

MVH Peter

Skulle sen turbon rasa så behöver inte det komma in massa skit i motorn, för på 200sx'en är där ic så den plockar ju upp skiten, men rasar ju inte bara sådär heller, den börjar ju dra olja och spotta ur sig blå rök, så håll bara lite mera koll på oljenivån om du börjar oroa dig för turboras plus gör som nån annan skrev, skruva av insugsröret till snurran och känn på axeln smile..

Mvh Marcus

Tänk lite på oljereturen som ner till motorn. den är inte liten och kan få med sig en massa skrot ner i oljetråget som sen åker runt i motorn och kan åstadkomma dom värsta skadorna.

My way or the highway? I take both sideways

268 Inlägg
19 maj 2008
#23
Pillevinken skrev:
Tänk lite på oljereturen som ner till motorn. den är inte liten och kan få med sig en massa skrot ner i oljetråget som sen åker runt i motorn och kan åstadkomma dom värsta skadorna.

Hmm jo det är ju sant smile.. men han kan ju göra som någon annan skrev, känna på snurran, är den på G så vet han vad han ska göra ju wink


1 503 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
#24
Ok, då blir det att känna på axeln. Tack för alla tips och förklaringar!!

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
19 maj 2008
#25
Inget att oroa sig för. När turbon ger upp så kontaktar du Gikturbo.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

Herr
1 722 Inlägg
19 maj 2008
#26
Tja oboy!

Efter vinterns modifieringar så viner min turbo BRA mkt mer än tidigare, jag tror det beror på den större LMM från skylinen. Innan jag ställde va den förra vintern så va den i toppskick, så jag tror inte du behöver oroa dej, men kolla glappet endå du=)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

1 503 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
#27
LocKtar skrev:
Tja oboy!

Efter vinterns modifieringar så viner min turbo BRA mkt mer än tidigare, jag tror det beror på den större LMM från skylinen. Innan jag ställde va den förra vintern så va den i toppskick, så jag tror inte du behöver oroa dej, men kolla glappet endå du=)

Ok smile Jo det blir till att kolla i vilket fall.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

BTLulle
20 maj 2008
#28
Vinandet i sig är inget att oroa sig för, du har ju ett öppnare avgas och då får du mera ljud och snabbare spoolup därav det högre vinande ljudet. Men kolla framförallt axialglappet. Håller man bara koll på laddtrycket, oljeförbruknigen och om det börjar komma blårök ur avgasystemet så är man ganska säker på att så länge inte man ser förändringar där så är turbon ok.

MVH Peter


Sök