Ciggutag i bagageutrymmet

elitemodd Volvo ägare
18 januari 2008 · 253 Inlägg

Hej

Om jag skall dra ca 6m kabel från batteriet till bagaget på en 945.(Till ett ciggutag).

Därbak skall jag köra en dator via 12v.Hur stor kabel skall jag köra.Jag måste ju även avsäkra kabeln,hur stor måste säkringen vara???

mvh johnny

Miklen
18 januari 2008 ·

Hur mycke ström drar datorn då..kan va bra å veta om du ska få reda på hur grov kabel du bör ha..annars får du väl ta till lite lagom å sen anpassa säkringen efter den kabeln..

edwardsson83
18 januari 2008 · 77 Inlägg

Vad jag har hört är de inte bra att ha datorn inkopplad på laddning i bilen.
men jag vet inte..de är ju bara vad jag har hört.

Drönirettab
18 januari 2008 · 21 761 Inlägg

Tar man en 4mm2 kabel så blir spänningsfallet ca 0,26V om strömmen är 10A, en sån kabel ska fungera iaf. Den får ju dessutom säkras av med upp till 30A enligt tabeller. Dator drar väl inte mer än högst 5A kan jag tänka mig, men är inte säker dock.

elitemodd Volvo ägare
18 januari 2008 · 253 Inlägg

Miklen skrev:
Hur mycke ström drar datorn då..kan va bra å veta om du ska få reda på hur grov kabel du bör ha..annars får du väl ta till lite lagom å sen anpassa säkringen efter den kabeln..

Vet faktiskt inte?Det är en strippad laptop(Skärmen är borta)

Miklen
19 januari 2008 ·

Hur driver du den då ? me spänningsomvandlare.. laptops brukar ju drivas me 15-18 volt..eller har du en transformator adapter..

elitemodd Volvo ägare
19 januari 2008 · 253 Inlägg

Miklen skrev:
Hur driver du den då ? me spänningsomvandlare.. laptops brukar ju drivas me 15-18 volt..eller har du en transformator adapter..

ja det det en så kallad billaddare till laptop,har funkat kanon brukar köra 18v.

Miklen
19 januari 2008 ·

Är ju samma som en 12 - 230 volt växelriktare fast den bara riktar upp te 18volt.. Men isåfall är det väl lugnt å fint.. Men på den så brukar d ju stå hur mycke ström den drar... För övrigt så borde du nog klara dig fint me 6kvadrat kabel eller nåt..du kan ju kika hur grova kablarna är till original cigguttaget.. det brukar va avsäkrat till 10A oftast.

Sharky
19 januari 2008 · 10 287 Inlägg

Har du en sen 945:a så har du fördraget till dragkrok med ett 10-poligt kontaktdon bak i bilen där stift 9 (vit/svart) kommer direkt från batteriet via säkring nr 3.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
TurbOla Reservdansk
20 maj 2008 · 6 271 Inlägg

Gäller det 855 -95a med?
Har den stora kontakten, med 14 poler tror jag det är. Deutsche Import big_smile

Har tänkt dra en grövre kabel, typ 16mm2, och sen använda ett powerblock och dela ut strömmen till slutsteg/dator/cigguttag.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Drönirettab
20 maj 2008 · 21 761 Inlägg

Med 16mm2 kabel så klarar du dig gott och väl för de där sakerna smile.

TurbOla Reservdansk
21 maj 2008 · 6 271 Inlägg

Drönirettab skrev:
Med 16mm2 kabel så klarar du dig gott och väl för de där sakerna smile.

Låter bra! Är rädd för att om man skulle kräma på med slutsteget (Ett 5kanals GAS är det tänkt), så kanske datorn lägger av, eller kabeln går varm, vilket vore tråkigt. Slutsteget ska nämligen driva 4 högtalare, med tillhörande diskanter samt en bas.

Eller behåller jag mitt nuvarande 4 kanals GAS-steg och köper en aktiv låda och stoppar i reservhjulsbaljan, vilket ändå var tänkt med 5kanals-idén.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Drönirettab
21 maj 2008 · 21 761 Inlägg

Nu var jag nog ganska trött igår och läste slarvigt, ber om ursäkt för det. Jag skulle naturligtvis ha frågat hur stort steget är.

Nu ser jag att steget är avsäkrat med 75A säkring, men räknar man på den angivna RMS-effekten i 2 Ohm så skulle det innebära lite drygt 90A. Där litar jag nog inte riktigt på BRL:s effektuppgifter faktiskt.

Men om vi utgår ifrån stegets säkring så är den större än vad man får ha till 16mm2, 60A säkring är nämligen den största rekommenderade säkringen för 16mm2 kabel. Istället föreslår jag minst 21mm2 kabel, den får ha upp till 100A säkring.

Om du skulle få steget att dra 75A så blir det teoretiska spänningsfallet ca 0,3V och det är inga problem, lägger man till 10A för datorn (överdrivet) så hamnar förlusten på ca 0,34V. Fortfarande inga problem alltså smile.

Som sagt, 21mm2 kabel tycker jag.

TurbOla Reservdansk
21 maj 2008 · 6 271 Inlägg

Okej, tack för tipset!
Problemet vad jag vet, är att det är trångt i en 850 när man ska föra igenom kabeln i torpedväggen, därför jag hoppats på att kunna använda den gamla 16mm2 kabeln. big_smile
Ajajaj, bara utgifter.
Har fått riva ner ventilkåpan, och åker på renovering/service nu, kamremssats, tillbehörsrem, olja, filter, ventillyftare, packningar, m.m.

Tror jag får låta datorbygget vila ett slag. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Drönirettab
21 maj 2008 · 21 761 Inlägg

Alltså, det skulle nog fungera med 16mm2 kabel också, men då finns ju kanske risken att en 60A säkring kan gå sönder ifall du spelar mycket högt och har andra saker inkopplat samtidigt. I så fall får du vara mer noga med hur mycket du belastar kopplingsblocket med.

Så är väl förutsättningarna kan man säga smile.

Förresten, en polare har en 854 och i den har han dragit 50mm2 kabel från batteriet fram till skuffen, så visst går det att dra en grov kabel också.

Senast redigerat av Drönirettab (21 maj 2008)

Erick
22 maj 2008 · 4 767 Inlägg

Dra en rejäl kabel till steget, och en 2.5mm2 till ditt cigg-uttag, och säkra av det på 15A.

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang