3893
Sök

Ny motor till gokarten.

37 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Okej ska köpa ny motor till gokarten och funderade över någon av dessa:

http://www.promotoshop.se/produkter/motorer/motorer.php

Jag vill ha en motor med drag i som passar för 14-16 åringar.

Ge gärna tips på andra lämpliga motorer! Maxpris: 10 000.

EDIT: Kollade på Radne's hemsida och vill gärna inte ha en monstermotor för 9000kr osv.
Senast redigerat av DaViiiD (22 maj 2008)

V4
218 Inlägg
22 maj 2008
Skulle det inte kunna vara kul med någon lagom 2-taktare istället typ 125-250cc, skulle ju kunna ta någon begagnad hoj motor och köra växlat.

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

37 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Vad är det för fel med 125-250cc?

V4
218 Inlägg
22 maj 2008
Vart står det att det är fel?

//Adam Savage

37 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Okej jag omformulerar det. Varför en tvåtaktare? Och vad för motor skulle du rekommendera? smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
22 maj 2008
Ditt förslag på motor saknade helt karaktär tongue Men som de andra sa. En begagnad motorcykelmotor inkl låda och lite småplock kommer ge sååå mkt mer glädje för pengarna... Antar att du inte tänkt tävla med den...

Problemet är ju att det blir lite mer meck innan du fått det att lira och att du måste växla och koppla själv...

V4
218 Inlägg
22 maj 2008
Ok, jag tycker själv att en 2-taktare är roligare att framföra och dom där små fyrtaktarna blir kanska så tråkiga efter en stund blir som att åka gräsklippare tongue Tips på motor vet jag inte riktigt det är väl lite vad man tycker själv yamaha, honda eller kanske kawa. Det som är tråkigt/roligt beroende på vad man tycker är ju att man kommer få byta kolv och lite andra slitage delar om man kör mycket med 2-taktaren.

//Adam Savage

37 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Men om vi säger såhär:

Vill ha en motor som man kan ligga hemma och köra med utan att behöva pilla med hela tiden.
Den ska ha bra acceleration.
Den kommer bara köra på asfalt
Gokarten är Liknande vanliga tävlingsgokarter så det är ingen typ terrängbil.
Den ska passa 14-16åringar.
Tanken att ligga och hålla på med koppling och så tror jag inte riktigt att jag vill.
Motorcykelmotor är utesluten.

Fortfarande någon som kan ge mig bra råd? tonguesmile

Tackar och bockar för svaren jag redan fått, välldigt uppskattat big_smile

V4
218 Inlägg
22 maj 2008
Fast den kommer bli väldigt tråkig big_smile

//Adam Savage

37 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Varför kommer den bli tråkig? Vad blir det för skillnad mellan motorcykel motor och eehmm, ja, vanlig sorts motor? tongue

349 Inlägg
22 maj 2008

564 Inlägg
22 maj 2008
DaViiiD skrev:
Varför kommer den bli tråkig? Vad blir det för skillnad mellan motorcykel motor och eehmm, ja, vanlig sorts motor? tongue

Den motorn du länkade till har ett väldigt begränsat register. Den lämnade maxeffekten vid ett väldigt lågt motorvarv, vilket gör att den låter som en gräsklippare. smile

Fördelen med motorn är att den troligtvis är oerhört slitstark med tanke på den låga trimmningsgraden, endast 6,5hk på 200cc.

Vill du ha direktdrivning eller någon form av slirkoppling? Till många 4t-motorer avsedda för arbetsredskap sitter det slirkopplingar på. Då kan du stå still med motorn igång. Nackdelen är att de snor en del av effekten.

Mvh Johan

564 Inlägg
22 maj 2008
Nu när jag läste lite noggrannare såg jag att du menade 13-hästarn på 400cc.

Fördel med den: Bottenstark, bränslesål, tyst.

Nackdel: Tung, litet register, kan vara svårt att få tag i slirkoppling. (om du vill ha det), tråkigt ljud.

37 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
hmmm. En sådan kan väll gå på 50-60 000kr xD Precis vad jag behöver också! ahahah *naaat*

Sök