2354
Sök

940 som går ibland, måste besiktigas PROBLEM LÖST

53 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej jag har en 940ltt 95:a det är så att det är väldigt svår startad, och när den startar sår går den fint en stund sen börjar den blödra och skjuter genom luftfiltret och blir senare helt okörbar och knappt kan hålla den på tomgång och då blöddrar den mycket och det blir bara värre och värre tills den inte startar alls, då får man vänta en dag så startar den fast det blir likadant igen.

Jag har bytt tändkablar, tändstift, kollat rotor och fördelarlock, ny bensinpump(under sätet), jag testade även att koppla ur lambdasonden och det blev ingen skillnad.

Jag vet inte vad jag ska fortsätta med och jag behöver verkligen besiktiga bilen:/

Jag funderade på att kolla soppatrycket men så kom jag på att jag inte har tillgång till nått att mäta med så jag vet inte vad jag ska göra.
Det jag undrar mest över är om det är något med tändningen eller soppan?
Kan jag mäta lambda sonden, det är en med tre kablar i samma kontakt.
Jag har även en extra hallgivare borde jag testa den?
Senast redigerat av tilldig (22 maj 2008)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 maj 2008
#2
testa att dra ur sladden till lmm å se om det går likadant smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

10 287 Inlägg
21 maj 2008
#3
- Tempgivaren till sprutet
- Soppafilter
- Tändslutsteg

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

234 Inlägg
21 maj 2008
#4
Topplockspackning? eller är jag helt ute o seglar.. ?


Adde666
21 maj 2008
#5
Kolla så inte kammremen har kuggat över.

53 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
#6
den går sämmre om jag drar ut lmm.
Men soppa filtret ser väldigt nytt ut så det utesluter jag också.
Men vart sitter tempgivaren till sprutet? och finns det nått sätt att kontrolera den samt kontrolera tändslutsteget(det som sitter lite brevid spridarmotståndet va?)?

Jag ska kolla kammremen sen när jag kommer hem men tror inte att det är det för den gick väldigt bra innan den krånglade, men skadar ju alldrig med en kontroll.

Kan jag mäta upp fördelarlock och rotor? är det någon som vet vad det ska vara för värden?

10 287 Inlägg
21 maj 2008
#7
Ju mer jag funderar desto mera låter det som för lågt soppatryck.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

53 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
#8
Ok, jag vet att soppa pumpen låter väldigt mycket(under sätet) men jag ska försöka se till så att jag kan mäta trycket för det kan utesluta så mycket.

53 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
#9
så nu har jag testat följande

Nya tändstift
Nytt fördelarlock
Ny rotor
Testat med 3 olika sett med tändkablar
Testa en annan tändspole
testat en annan lmm
kollat soppa tryck
kollat kamremmen

Vad mer kan jag göra?

689 Inlägg
21 maj 2008
#10
tilldig skrev:
så nu har jag testat följande

Nya tändstift
Nytt fördelarlock
Ny rotor
Testat med 3 olika sett med tändkablar
Testa en annan tändspole
testat en annan lmm
kollat soppa tryck
kollat kamremmen

Vad mer kan jag göra?

Testa med en annan Lambdasond
Senast redigerat av n_andersson (21 maj 2008)

53 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
#11
Jag kan tyvär inte testa en anna för jag vill inte lägga pengar på en ny om det inte är felet.
Men kan man inte mäta den på något sett?

10 287 Inlägg
22 maj 2008
#12
Om den är svårstartad så är det INTE lambdasond. INTE LMM etc.
Sprutet går på död räkning när den kickar igång motorn. Den behöver i princip bara signal från tempgivare och impulsgivare.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

53 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
#13
Ok så det är den tempgivaren i topplocket eller hallgivaren då?

10 287 Inlägg
22 maj 2008
#14
Ja. Men genom att du skrev att den går bra ett tag när den väl startar kall så lutar jag åt lågt soppatryck eller taskig pump i tankarmaturen. Vore det impulsgivaren så skulle den aldrig gå bra.
Det skulle även kunna vara tändslutsteget som jävlas när det blir varmt men då skall den starta ok och inte skjuta bakåt genom insuget för det gör den när den går snålt.

Jag tänker så här: När motorn är kall så finns en kallstartuppfettningstabell i chippet som ser till att motorn får extra soppa så här klarar den sig även om trycket skulle vara lågt. Men när motorn blir varm så snålar chipper ner soppan och då räcekr inte soppan till för att motorn skall gå rent.

Det kan iofs vara tempgivaren också men genom att den är svår att starta även kall så skulle jag tro på sopptryck/pump. (eller soppafilter - tänk på att det bara behövs en enda gång man kört nästan tomt i tanken för att sätta igen ett filter).

/Göran

tilldig skrev:
Ok så det är den tempgivaren i topplocket eller hallgivaren då?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
22 maj 2008
#15
du har väl självdiagnos på den? sätt i stiftet i hålet de står 2 på, vrid på tändningen, tryck på knappen typ
1sek å sen börjar du räkna blinkningar. 1-1-1 är inga fel, visar den nått annat har du troligen felet där.

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

406 Inlägg
22 maj 2008
#16
Okej låter konstigt jag tror den får förlite soppa. Testa om bränsletrycksregulatorn är som den ska. Kan ju vara den med:/ Och har du kört med e85 i den så brukar bränsletrycksregulatorn gå sönder effter ett tag.

MvH Glenn Wiberg

88 Inlägg
22 maj 2008
#17
skulle gisa på brenslet med kan ju va en spridare som är kass . kolla stiften om det är något som är torrt


53 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
#18
problem löst det var primär pumpen, jag hadde tydligen för lite soppa i :p pinsamt men tack för hjälpen ändå


Sök