2468
Sök

Fungerar det att koppla basar så här ?

343 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Ja som sagt.

Fungerar det att koppla så här eller kommer dom två små basarna att brinnaupp så fort man drar på lite ?
Kommer att mata allt med ca 3000Wrms i 2Ω

https://www1.garaget.org/gallery/archive/85994/352319_qhigqt.jpg

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se

10 287 Inlägg
22 maj 2008
För att vara bombsäker på hur du har tänkt koppla så tar jag det steg för steg:

1: Du har tänkt att parallellkoppla spolarna på dina 10" så att varje 10" blir 2 ohm. Right?
2: Du har tänkt att seriekoppla spolarna på din 15" så att det blir 4 ohm. Right?
3: Du har sedan tänkt att seriekoppla dina två 10" så att resulterande impedanesn från dom båda 10" blir 4 ohm. Right?
3: Du har sedan tänkt att parallellkoppla dom två seriekopplade 10" med din 15" så att totala resulterande nominella impedansen blir 2 ohm. Right?

I så fall kommer din 15" att dela på effekten med 10":arna, dvs 1500W i din 15" och 1500W i 10": arna. Då kommer varje 10" att matas med nominellt max 750W.

Om dina 10" är "av bra fabrikat" och lådan ger dig vettig konkontroll så kan det "nog" hålla.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
22 maj 2008
Frågan är varför du vill ha olika konstorlekar i samma frekvensregister.

7Göran

(Groucho Marx).

343 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
För att vara bombsäker på hur du har tänkt koppla så tar jag det steg för steg:

1: Du har tänkt att parallellkoppla spolarna på dina 10" så att varje 10" blir 2 ohm. Right?
2: Du har tänkt att seriekoppla spolarna på din 15" så att det blir 4 ohm. Right?
3: Du har sedan tänkt att seriekoppla dina två 10" så att resulterande impedanesn från dom båda 10" blir 4 ohm. Right?
3: Du har sedan tänkt att parallellkoppla dom två seriekopplade 10" med din 15" så att totala resulterande nominella impedansen blir 2 ohm. Right?

I så fall kommer din 15" att dela på effekten med 10":arna, dvs 1500W i din 15" och 1500W i 10": arna. Då kommer varje 10" att matas med nominellt max 750W.

Om dina 10" är "av bra fabrikat" och lådan ger dig vettig konkontroll så kan det "nog" hålla.

/Göran

jo der är exakt så jag menar smile

så du menar altså att en 10" får 750W andra 10 får 750 och 15" får 1500w ?

mina 10" är Ground Zero basar det ska även 15" bli och vad jag har förstått det som så klarar dom ganska mycket med en bra låda smile

Blekingebilradio.se

343 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Sharky

Vad händer om man har två olika storläkar i samma register ?
jag har sett många som kör med det så jag trodde inte att det spelade någon roll men det kanse inte blir bra?

Blekingebilradio.se

10 287 Inlägg
22 maj 2008
Detta verkar förekomma pga en ide om att man i en subbas skulle få mera "snärt" dvs kunna återge högre frekvenser om man kombinerar stora element med mindre.
Problemet är dock att om man nu skär sin subbas vid tex 60Hz så är det den högsta frekvens som kommer att återges av subbasen - oavsett storlek på högtalare.

Tex en baskagge med en grundton på 50Hz har sin attack i skinnet som ligger mycket högre upp i frekvens och denna attack ligger i low-mid och mid.

(Ja, jag vet att filter inte har oändlig branthet men med vettigt branta filter så stämmer resonemanget - och har man filter med för dålig branthet så får man riktningsinformativ information från subbasen vilket man absolut inte vill ha)

Själva resonemanget i övrigt med att ha ett stort element som inte klarar av upp till 60Hz och sedan komplettera med mindre element för att klara det sista är korkat i sig. Varför i hela helsike valde man då en så usel 15" in the first place? Det blir som magnecyl mot benbrott.

En korrekt byggt och korrekt anpassad subbaslåda även med stora element gör det jobb dom ska och en komplettering med mindre element skall inte göras i samma register utan som kompletterande midbasar.

/Göran

ImprezaGT skrev:
Vad händer om man har två olika storläkar i samma register ?
jag har sett många som kör med det så jag trodde inte att det spelade någon roll men det kanse inte blir bra?

(Groucho Marx).

343 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Detta verkar förekomma pga en ide om att man i en subbas skulle få mera "snärt" dvs kunna återge högre frekvenser om man kombinerar stora element med mindre.
Problemet är dock att om man nu skär sin subbas vid tex 60Hz så är det den högsta frekvens som kommer att återges av subbasen - oavsett storlek på högtalare.

Tex en baskagge med en grundton på 50Hz har sin attack i skinnet som ligger mycket högre upp i frekvens och denna attack ligger i low-mid och mid.

(Ja, jag vet att filter inte har oändlig branthet men med vettigt branta filter så stämmer resonemanget - och har man filter med för dålig branthet så får man riktningsinformativ information från subbasen vilket man absolut inte vill ha)

Själva resonemanget i övrigt med att ha ett stort element som inte klarar av upp till 60Hz och sedan komplettera med mindre element för att klara det sista är korkat i sig. Varför i hela helsike valde man då en så usel 15" in the first place? Det blir som magnecyl mot benbrott.

En korrekt byggt och korrekt anpassad subbaslåda även med stora element gör det jobb dom ska och en komplettering med mindre element skall inte göras i samma register utan som kompletterande midbasar.

/Göran

Ah ok men jag vill inte köra med små och stora för att få mer snärt i basen, Anledningen till att jag vill köra med 2x10 och 1x15" är dels att jag redan har dom två 10" basarna och jag vill ha lite mer tryck i basen i mitt nästa bygge.
Och så skulle det se ganska snyggt ut tror jag tongue

Men men jag får se hur jag gör, kanske köra med något annat eller skaffar 2 st stora basar.

Tack för alla informativa svaren smile

/Mikael

Blekingebilradio.se

25 Inlägg
22 maj 2008
eller så köper du 1 eller 2st 10" till så du får fler likadana..

399 Inlägg
22 maj 2008
Bästa sättet för mer tryck är ju alltid mer konarea och mer effekt, har du redan 10" är det ju bara logiskt att köpa fler sådana, två st är ju i princip samma area som en 15"
Senast redigerat av Maildaemon (22 maj 2008)

343 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
mjo kanske blir så att jag skaffar 2st 10" till...
frågan är då bara hur jag ska koppla dom, jag vill driva det i 1Ohm.

Om jag jag ska köra i 1 ohm och mina basar jag har är på 2x4Ohm hur gör jag då ?
jag vet att jag kan köpa fler av dom och dom fins i 2x2 ohm eller 2x4 ohm men vad behöver jag för att komma ner till 1Ohm och använda dom jag redan har?

Blekingebilradio.se

10 287 Inlägg
22 maj 2008
Skall du koppla ihop flera basar så skall alla ha samma talspoleimpedans, dribblar man med olika så får du olika mycket effekt i basarna.
Med dom 10" du har idag så går det alltså inte på något vettigt sätt att komplettera med två element till och komma ner i en ohm.

/Göran

(Groucho Marx).

343 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Ok tack.

Jag funderar nu på att köra en 15" på ett stort steg och driva mina 2x10" på ett annat steg.
Kan man få några skumma effekter av att köra med fler basar som inte är kopplade till samma steg ?

Blekingebilradio.se

Sök