Rullande ombyggnad från sierra till rallyerra (Kampen mot rosten är första steget)

Prulle
22 maj 2008 · 14 Inlägg

Tjena köpte en sierra i lagom patinerat skick, besiktigad 7 år utan anmärkning innan det va airflow tjafset pluggat så det klagade dom på och innan det va den fel fri så långt jag orkade leta, balkarna under är ny byta hon som hade den innan har servat den på ford, så fort det va minsta lilla så den är i bättre skick än den ser ut att vara. Och 6000 för en nybesiktigad och nyskattad sierra är inte så illa.
Planen för bilen är lite av samma galad8's (mkt inspirerade tråd) Att fräscha upp både utseende och motor, men jag kommer inte lägga ner samma sjuka tid på att polera allt, har inte riktigt ro till det (beundrar dom som har det dock!) Att bräcka en polares kadett gsi är också ett av målen. En dröm är att kunna köra om davids (Mr.Emcom) turbokossa men det lär inte hända i år..
Men men här är planen man kan säga att den är skriven i prioritets ordning

karossen
Slipade bort all rost och spackla/svetsa igen[/]
Spackla alla stenskott
Bättringsmåla
Solfilm runtom
Vita fälgar
Rally Stänkskydd
Egentillverkad glassfiberhuv
Egentillverkad rallykåpa för 5 st extraljus
Egentillverkad front
Egentillverkade sidokjolar
Egentillverkad bak
Kapa bort dropplisterna
Lägga igen nummerplåts"facket" eller bygga fällbar skylt

Motor
Plugga airflow/erg [X]
Öppet luftfilter [/]
Porta insuget mot toppen
Turbokonvertera
Extra spridare
Tryckvakt
Extraktorgrenrör
Downpipe som ansluts bakom katen (för att kunna bygga om till besiktningen)
Annan kam
Porta toppen(eller byta mot 16v topp)

Chassi
Fjädrar och dämpare
Nya bussningar
Krängningshämmare
Fjäderbensstag
Bygga om till skivor bak
Diff

Interiör
Fixa en stereo[x]
6x9 + steg i förstärkt hatthylla [x]
Måla om alla blå detaljer svarta
Bygga nya dörrsidor
Ny instrumentbräda då den gamla är sprucken
Måla alla svarta saker vita.
Vita mättartavlor
Rallystolar fram
Klä om/nytt innertak
Rallystolar/ny soffa bak
Bur



https://www1.garaget.org/gallery/archive/88675/352887_yk5dvw.jpg
rost bort slipat tongue, tur det inte va många ställen!



https://www1.garaget.org/gallery/archive/88675/352891_pajsk6.jpg
hålen in i dörren igen fyllda med kemiskmetall kommer det fungera, har aldrig använt det förut men trodde inte det skulle vara så poröst som det verkar vara? :S Kan inte svetsa och att lära sig på rostig bilplåt är inte så lätt.. Väntar på att min fader ska ära mig med ett besök så ska jag fråga om han har lust att svetsa det åt mig. Jag ska ta itu med kanten under jag vet tongue


https://www1.garaget.org/gallery/archive/88675/352900_b1vm57.jpg
är många små hål och inte ett stort där under, kommer det fungera tror ni? Observera den fina bättringsmålningen tidigare ägare gjort, matt och flammigt va ordet..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/88675/352896_9pej43.jpg
Sen är det en sida till när den andra är klar..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/88675/352897_1gpgcy.jpg
adepter mellan luftmängdsmätaren och luftfiltret, nej jag skämtar det är bara en mall till bottenplattan till den big_smile

Tog lite tid att skriva det här ju... uppdatering kommer imorn!

Senast redigerat av Prulle (22 maj 2008)

conny1990
22 maj 2008 · 602 Inlägg

kan nog bli jävlgt snygg när den är klar.mvh

_Fredrik
23 maj 2008 · 2 788 Inlägg

kan nog sluta bradet här ! big_smile

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
23 maj 2008 · 4 190 Inlägg

Komme bli fin så fin sen smile

Bara att fortsätta bekämpa rosten smile
Mvh Kim

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
23 maj 2008 · 5 753 Inlägg

kul med en till projekttråd om en sierra.... kommer nog bli bra smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Prulle
26 maj 2008 · 14 Inlägg

kimpan_90 skrev:
Komme bli fin så fin sen smile

Bara att fortsätta bekämpa rosten smile
Mvh Kim

MM Man hoppas ju det iaf!

Har inte hänt så våldsamt mycket här, bytte beläggen fram då högersidan hade fastnat så det va helt metalrent på ena belägget och 5 mm kvar på andra, sen gick avgasröret av bakom grenröret när jag körde hem igår så det ska svetsas ihop, pasar nog på att rensa katten samtidigt. Har sjukt mkt att göra i skolan i två veckor nu så lär hända mer efter det.

Vett74
26 maj 2008 · 437 Inlägg

År det hål så fortsätter det nog att rosta på baksidan tyvärr,men ta väck dörrpanelen och försök att fixa på insidan också slipa och typ hammarlack så står det sig nog ett par år,bästa vore nog att byta dörrar,kan ju inte vara så dyrt till en sierra?

Chevrolet Corvette "Stingray" (1974)
BMW 525 (1993)
Prulle
27 maj 2008 · 14 Inlägg

Vett74 skrev:
År det hål så fortsätter det nog att rosta på baksidan tyvärr,men ta väck dörrpanelen och försök att fixa på insidan också slipa och typ hammarlack så står det sig nog ett par år,bästa vore nog att byta dörrar,kan ju inte vara så dyrt till en sierra?

Självklart tog jag veck panelen och slippa inifrån med. Ett par år duger fint har inte planerat att vara fattig hela livet. tongue Den här bilen ska jag ha till nästa vår då jag borde ha råd med något annat.

Allting är relativt så 2000 kronor för EN ekonomiplåts dörrsida är dyrt på en bil 6000 som har två rostiga dörrar, och dörrar från skroten  är inte mkt fräschare än mina tyvärr.

Senast redigerat av Prulle (27 maj 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang