2155
Sök

Kostnader när man startar eget företag ?

121 Inlägg
26 maj 2008
Om man startar upp en firma eller bolag och vill ha F-skatt vill skattemyndigheten att man betalar in skatt varje månad vilket bestämms ett år framåt. Man får uppge vad verksamheten kommer att ge för vinst och får alltså betala en preliminärskatt varje månad oavsett om verksamheten har vinst varje månad. Nu kan man väl första året uppge en låg vinst och inte betala så mycket varje månad men då finns ju risken för restskatt. Betalar man in för mycket får man tillbaka året efter.
Detta är också något man måste tänka på när man startar eget.

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
27 maj 2008
Jag skickade in ansökning om bolag för en vecka sedan smile

väntar på papperna så jag har eget bolag snarast! smile

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik

8 883 Inlägg
27 maj 2008
LAE skrev:
Om man startar upp en firma eller bolag och vill ha F-skatt vill skattemyndigheten att man betalar in skatt varje månad vilket bestämms ett år framåt. Man får uppge vad verksamheten kommer att ge för vinst och får alltså betala en preliminärskatt varje månad oavsett om verksamheten har vinst varje månad. Nu kan man väl första året uppge en låg vinst och inte betala så mycket varje månad men då finns ju risken för restskatt. Betalar man in för mycket får man tillbaka året efter.

För att göra det mycket enklare så kan man skicka in en inkomstdeklaration dom/den månaden man har lägre/högre eller ingen inkomst.

Fotograf på tierpidag.se

121 Inlägg
27 maj 2008
Hamilton skrev:
LAE skrev:

För att göra det mycket enklare så kan man skicka in en inkomstdeklaration dom/den månaden man har lägre/högre eller ingen inkomst.

Det kanske också går men det verkar vara besvärligt att göra detta var och var annan månad. I mitt fall, jag har enskild firma, ser skattemyndigheten på senaste taxeringsåret och räknar rakt av vad jag ska betala kommande år och delar upp detta på lika belopp varje månad. I detta belopp ingår både skatt och egenavgifter, alltså runt 50 % av tidigare års uttagen vinst (viss del kan sparas upp till 5 år). Anser jag att detta inte stämmer kan jag ansöka om ändring av beloppet, men fortfarande är det lika belopp varje månad. Nu är det så att jag har all min försörjning från egen verksamhet, driver man en hobbyfirma vid sidan om en vanlig anställning kanske det är andra rutiner som gäller.

Administratör
11 911 Inlägg
27 maj 2008
Lindgren_ skrev:
Hamilton skrev:
Lindgren_ skrev:
Kostar vell lite att registerar namn och liknande ?

Du behöver inte registrera om du inte vill. se länken i mitt förra inlägg

Där ser man! tack!

Du ska nog ta det som skrivs i den här tråden med en nypa salt. Det är många som tror sig veta, utan att faktiskt veta något wink

Kolla på den här länken, det mesta du kan tänka dig behöva veta ska finnas här. Kolla t.ex. broschyren "Starta företag".

http://www.skatteverket.se/fordigsomar/ … 03710.html

PS. Enskild firma är utan tvekan den företagsform som gäller för dig just nu om det bara är du i företaget. Jag startade också med enskild firma och har nu AB istället.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
27 maj 2008
sedan tillkommer lite kostnader som bankkonton (smidigast att ha ett separat konto med annat inloggning än sin privata så man kan skilja på dem) på runt 1000 per år

RS
886 Inlägg
27 maj 2008
Lindgren_ skrev:
Hejsan.. smile Jag undrar lite vad för kostnader man får räkna med om man skulle starta eget företag..

Så om nån vet skriv gärna smile

jag bara undrar lite smile

MVH

Ring och fråga arbetsförmedlingen. cool

Focus RS

2 644 Inlägg
DFFL
9 020 Inlägg
27 maj 2008
En miljard ungefär.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

796 Inlägg
27 maj 2008
Lindgren_ skrev:
ronne skrev:
går på en tusing till bolagsverket för att registrera din firma, du kan söka bidrag för max 4 månader och då rör det sig om 4 papp i månaden för att kunna få upp lite grund ekonomi i företaget.

Okej låter ju fint.. Var isf ansöker man om det ?

Arbetsförmedlingen, då måste du göra upp en budget och kalkylera på utgifter och så. Och visa stenhårt att du tror på din affärside´. sen skickar dom ditt material upp till sthlm sen hör dom av sig. Det är omständigt som bara den för att få dom där små slantarna.

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

SLK
610 Inlägg
27 maj 2008
Beror helt på vad du ska starta så googla lite för där hittar du svar på dina frågor medan på garaget får du bara förvirrade svar.

Ska du starta en pizzeria behöver du knappast 100.000 kr !

2 644 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
aja då vet jag! tack ska ni ha smile

Lås här om ni vill smile

Johan Lindgren

1 207 Inlägg
27 maj 2008
alminjo skrev:
Beror helt på vad du ska starta så googla lite för där hittar du svar på dina frågor medan på garaget får du bara förvirrade svar.

Ska du starta en pizzeria behöver du knappast 100.000 kr !

O.t. nu men...
Det tror jag visst att man behöver. Ugnarna, diskmaskin, kyl, bord, bestick, lokal, hyra, råvaror osv blir nog en hel del kronor det med. Visseligen beror det hela på storleken dessutom.

allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
252 Inlägg
27 maj 2008
Losgard skrev:
100 000 kr i minimi-investering om du skall göra aktiebolag av ditt företag tongue

Har för mig dom skulle sänka denna summa enormt rätt/fel?

654 Inlägg
28 maj 2008
Gå ned till Bo på nyföretagarcentrum så kan han hjälpa dig med mer information.
Och AMS starta eget bidrag är inte alltid en garanti att man blir beviljad.Man får/fick pengar under 6mån (kan va mindre nu för tiden).Du behöver inte ha ett registrerat företags namn,däremot så måste du ha en F-skatte sedel om ja minns rätt för att kunna fakturera/ta betalt.
Man måste ha fyllt 18år också,men kan få dispans ned till 16års ålder.
Har för mig F-skatte sedeln kostar 1000kr att få.
Beroende på om du skall ha Enskild firma eller hobby verksamhet (inte hundra om det är det exakta ordet på sist nämnda) så skiljer det sig en del i max omsättning/år osv.
Ett tips är att oavsett vilken av alla företags former du tänkt "registrera" är att du har klart med nån som KAN bokföring just av den anledningen att Enskild firma = dina egna privata pengar också typ.
Och olika saker har olika Momsattser och olika import lagar osv.(antar att det är bildelar du ska pyssla med dock).
Ett annat tips är att ha nån form av sparkapital att kunna göra inköp för tex eller ha som reserv ifall du måste betala en faktura du inte fått in ev köpares betalning osv för.Om du inte ska ta 100% förskotts betalning dvs.Samt att det kan dra ut på tiden vad gäller frakter,varor som kan vara skadade,osv osv.
vad gäller Enskild firma och Hobby verksamhet så blir det ditt egna person nr som blir org nr.
Och du blir även en Juridisk person också om ja minns rätt på den punkten.

mvh

*edit*
Andra kostnader är tex:
Försäkring
Hemsida,server plats (som många brukar slippa betala för dock,vänners osv).
Finns lite fler saker som ja inte kommer på just nu.
Senast redigerat av Blida (28 maj 2008)

Sök