3614
Sök

Bes problem 200sx s13

146 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#1
Tjaa!

Besiktigade bilen idag, underkänt på turbo samt IC. hmm Alltså för hög effekt, tydligen.

Jag undrar om någon vet om man kan köra 444cc spridare Z32 lmm och org turbo, samt chipet givetvis.
Lmm la dom nog inte märke till, (märkligt, eftersom bes-mannen hade jobbat på nissan när dessa modeller kom) och spridarna ser dom inte! tongue

Ja som sagt fungerar detta eller den kommer gå fööör fett?
Det är ju endast till hallen o tillbaka o byta tillbaks! big_smile

Mvh Daniel

Ps. En fråga till, hur kan man gå igenom bes med högre effekt (20%?) utan anmärkning?
Finns ju ett antal här på garaget! smile

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......

Kocken
487 Inlägg
27 maj 2008
#2
det borde väll gå att köra med orginalturbo, de ska väll inte påverka bränsleblandningen.

och egentligen ska ju inte alla de trimmade bilarna gå igenom, men antingen missar besiktningsmännen eller så skiter dom i det.

En påse bullar eller en whiskey kanske hjälper.


761 Inlägg
27 maj 2008
#3
kingen85 skrev:
Tjaa!

Besiktigade bilen idag, underkänt på turbo samt IC. hmm Alltså för hög effekt, tydligen.

Jag undrar om någon vet om man kan köra 444cc spridare Z32 lmm och org turbo, samt chipet givetvis.
Lmm la dom nog inte märke till, (märkligt, eftersom bes-mannen hade jobbat på nissan när dessa modeller kom) och spridarna ser dom inte! tongue

Ja som sagt fungerar detta eller den kommer gå fööör fett?
Det är ju endast till hallen o tillbaka o byta tillbaks! big_smile

Mvh Daniel

Ps. En fråga till, hur kan man gå igenom bes med högre effekt (20%?) utan anmärkning?
Finns ju ett antal här på garaget! smile

Vad står det i besiktingsprotokollet? Tror knappast att där står ngt om turbo och IC, snarare att motorn inte överrensstämmer med orginal utförande.. Fått krav på reg.besiktning? Vad besiktningsmannen säger och vad som skrivs i papperna är två skilda saker då du kanske inte får samma gubbe nästa gång.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
27 maj 2008
#4
montera tbax orginal å besikta om...

som sagt alla bilar som e trimmade borde inte gå igenom besiktingen, hade en satans tur när jag besiktade min förra bil (855:an) för han märkte att den inte var orginal men han orkade inte bry sig om det för denna gång

240 ticen fick ja sätta tbax orginal turbo, sänka soppa trycket å sänka tomgången maximalt för att den skulle gå igenom


146 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
#5
Bebbo:

Nä de gör de kanske inte, jag tänkte bara på att Z32 lmm har ju större röranslutning än org.
Alltså mer luft.

Haha jag provar på en annan bes...o tar med ett par flaskor! tongue

Markus_mr2:

Ja de står "Ändring: motor, reg besiktning alt. återställande. Besiktningen ska utföras av bilprovningen."
Så de står ju inget om IC o turbo men sen frågade jag en annan o han sa att dom har mer skrivet i deras datorer än vad man får på lappen.. sad Men jag vet inte...har haft samma tanke! Bara att åka till en annan bilprovning o säga nått annat.. tongue


BBAD:

Hehe jo men om man tittar på tex. "Shogun Tim" hur i h*lvete går den igenom? Kanske ska ta o fråga han...


Är det andra regler för "ombyggt fordon" då? Eller de gäller där med 20%?

Mvh
Senast redigerat av kingen85 (27 maj 2008)

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......

leo_m83
28 maj 2008
#6
har besiktad min med gt28rs. z32 lmm, 444cc spridare som dina. inga problem för min del. det beror lite på vilken ort du besiktar bilen. i små ort brukar de vara hårda, medan i stora städer är de inte lika hårda.

I ditt fall så skulle jag sänka laddtrycket till orignal ladd. då märker ju de inte den extra effekten så länge du inte laddar mer ( s13 effekt höjning märks endast när laddet ökas) .

du kan vänta 1 månad, sen ombesikta bilen HELT. skulle jag rekomendera om du vill slippa byta turbo ( vet vilket helvete det är)
lycka till

146 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
#7
leo_m83 skrev:
har besiktad min med gt28rs. z32 lmm, 444cc spridare som dina. inga problem för min del. det beror lite på vilken ort du besiktar bilen. i små ort brukar de vara hårda, medan i stora städer är de inte lika hårda.

I ditt fall så skulle jag sänka laddtrycket till orignal ladd. då märker ju de inte den extra effekten så länge du inte laddar mer ( s13 effekt höjning märks endast när laddet ökas) .

du kan vänta 1 månad, sen ombesikta bilen HELT. skulle jag rekomendera om du vill slippa byta turbo ( vet vilket helvete det är)
lycka till

Hehe nja...min é bes i malmö. Det är väl en stor stad? Men dom gnällde ju på IC också?? De é ju löjligt, vem kör INTE med större ic om man kör turbo? (Dom flesta som mekar bil stup i kvarten) Mycke märkligt!
Haha inte för att han kolla laddet men jag sa att den ladda 0,7-0,8 cirkus, när den egentligen laddar 1,1. Tyvärr kan jag inte sänka trycket av nån anledning. Måste vara wg klockan. Den är nämligen justerbar.

Jo du kanske har rätt...MEN jag får vänta TVÅ månader för att få en HELT NY ombes. Jag får körförbud efter en månad. Då har halva sommaren gått utan att kunna köra. Då man bytar turbon på en halv dag..om har tur. tongue

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
28 maj 2008
#8
vänta 2 månader?!
åk till en annan station då? värt att åka några mil för att få köra pärlan i sommar smile


146 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
#9
sir_daniel skrev:
vänta 2 månader?!
åk till en annan station då? värt att åka några mil för att få köra pärlan i sommar smile

Men turbo o IC skulle ju antingen bort eller reg bes. O ja för att få en helt ny bes så får jag vänta så länge. Eller man kanske kan prova köra dit o skylla på nått annat som man fixat? tongue KOM MED FÖRSLAG! smile

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......

terazzi
28 maj 2008
#10
En polare besiktade sin S13 med saab 9000 ic,dump,öppet filter o annat avgas samt fullt kjolpaket.. han åkte igenom utan några problem.. detta va i Ystad!

Toker
491 Inlägg
28 maj 2008
#11
Pröva en annan besiktningsanläggning..
Kan vara värt en att börja göra om igen..

Toker Jr 081102

146 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
#12
Supratok skrev:
Pröva en annan besiktningsanläggning..
Kan vara värt en att börja göra om igen..

haha jaha...ska jag åka till en annan o säga: "Hmm ja detta klaga dom på innan, turbo o ic men jag tänkte pröva här om de går igenom"?

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......

146 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
#13
terazzi skrev:
En polare besiktade sin S13 med saab 9000 ic,dump,öppet filter o annat avgas samt fullt kjolpaket.. han åkte igenom utan några problem.. detta va i Ystad!

Okej..jo men jag åkte ju igenom förra året med IC:n.

Jag hade en sån när jag köpte den 9000Ic. Men jag vet inte om jag har den kvar. Annars fixa en kanske.. smile

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 maj 2008
#14
kingen85 skrev:
Okej..jo men jag åkte ju igenom förra året med IC:n.

Det gäller att ha tur. Jag tuffade igenom med full racespec, dock med nedställt laddtryck, och tur var det för han tryckte fullt till 5000rpm på provkörningen...

snyggt installerat är nyckelordet

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 503 Inlägg
28 maj 2008
#15
Jag körde igenom min med z32 lmm, 444cc spridare, t28bb och fmic wink Han bara öppnade motorhuven och sa "hmm", sen stängde han big_smile Hade besiktingssystemet på samt nedsatt laddtryck.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

146 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
#16
torpis skrev:
kingen85 skrev:
Okej..jo men jag åkte ju igenom förra året med IC:n.

Det gäller att ha tur. Jag tuffade igenom med full racespec, dock med nedställt laddtryck, och tur var det för han tryckte fullt till 5000rpm på provkörningen...

snyggt installerat är nyckelordet

Jo du har rätt...dom é rätt märkliga med att bedömma. Det tråkiga är om man kommer till en annan bes som inte gillar de iheller o slår ner på de igen..

O så illa ser de fan inte ut! tongue

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......

948 Inlägg
28 maj 2008
#17
kingen85 skrev:
torpis skrev:
kingen85 skrev:
Okej..jo men jag åkte ju igenom förra året med IC:n.

Det gäller att ha tur. Jag tuffade igenom med full racespec, dock med nedställt laddtryck, och tur var det för han tryckte fullt till 5000rpm på provkörningen...

snyggt installerat är nyckelordet

Jo du har rätt...dom é rätt märkliga med att bedömma. Det tråkiga är om man kommer till en annan bes som inte gillar de iheller o slår ner på de igen..

O så illa ser de fan inte ut! tongue

spelar ingen roll hur det ser ut försökte få mitt se fräscht ut och det fick jag höra men sen ändå åkte man på samma som dig och skruv tillbaka allting till orginal så gott det går och besikta senare på ett annat ställe för har du otur och besiktar igen utan att ha gjort nått så kan du bara åka på reg besiktningen alltså vad jag fick reda på att du måste ha ett intyg från t ex ditt fall från nissan att det du har i är orginal

146 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
#18
TobbeTT skrev:
kingen85 skrev:
torpis skrev:

Det gäller att ha tur. Jag tuffade igenom med full racespec, dock med nedställt laddtryck, och tur var det för han tryckte fullt till 5000rpm på provkörningen...

snyggt installerat är nyckelordet

Jo du har rätt...dom é rätt märkliga med att bedömma. Det tråkiga är om man kommer till en annan bes som inte gillar de iheller o slår ner på de igen..

O så illa ser de fan inte ut! tongue

spelar ingen roll hur det ser ut försökte få mitt se fräscht ut och det fick jag höra men sen ändå åkte man på samma som dig och skruv tillbaka allting till orginal så gott det går och besikta senare på ett annat ställe för har du otur och besiktar igen utan att ha gjort nått så kan du bara åka på reg besiktningen alltså vad jag fick reda på att du måste ha ett intyg från t ex ditt fall från nissan att det du har i är orginal

Ja precis det dom sa till mej också. Att de såg bra ut MEN de går inte igenom. tongue
Ja o de sa dom också att jag måste få intyg ifrån nissan bla bla bla.

Så i vilket fall som helst så blir de att montera tillbaka o göra om de.. tyvärr.

Tack iallafall för alla svar! smile

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......


Sök