3385
Sök

vart får reg plåten sitta?

167 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
Tjena, om jag flyttar min reg plåt fram och sätter den i framrutan med dubbel häftande tejp, vad säger lagen om det? blir polisen griniga över det?

Mvh Rasmus

Överladd<3

1 196 Inlägg
23 maj 2008
HAHA rasmus, varför ska du flytta den?

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
23 maj 2008
den ska sitta på utsidan av bilen, och så pass synlig att man kan läsa den utan problem om man kommer i en mötande bil.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

123 Inlägg
23 maj 2008
Inte bara mötande, den ska kunna avläsas från alla vinklar... uppifrån, nerifrån, sidorna osv
Alltså längst fram och längst bak på karossen
Dumma böter helt i onödan att ha den i rutan, kan man ju tanka bilen för istället

Livet är inte en dans på rosor....det är en lek också

Stolt pappa
161 Inlägg
23 maj 2008
Det är få regskyltar jag sett som man kan se från sidan.

9 108 Inlägg
23 maj 2008
Jag tycker bara det ser löjligt ut med skylten i rutan, antagligen ännu löjligare på utsidan av rutan tongue

Jag tror inte poliserna skulle bli glada om dom såg det då den helst ska sitta med rak vinkel. Men jag vet ju inte säkert, så prova du smile

987 Inlägg
23 maj 2008
har kört med den i rutan sen februari, blivit stoppad av snuten flera gånger sen dess, och dom har inte sagt någonting. Dock kan det bero på att jag har hållt på med fronten under hela den tiden, ja jag är seg. jag vet, men jag har inte orkat göra klart.

i like it load

167 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
okej, jag skulle vilja ta bort den, bilen ser mkt bättre ut utan skylten fram big_smile

Överladd<3

44 Inlägg
23 maj 2008
Skaffa en liten dekalskylt. Sticker inte lika mycket i ögonen på polisen som att du skulle köra helt utan.

654 Inlägg
23 maj 2008
XtremeStreetR skrev:
okej, jag skulle vilja ta bort den, bilen ser mkt bättre ut utan skylten fram big_smile

Jo, bilen har ju en tendens att se bättre ut på vissa kort utan skylt fram... wink
*Inget illa ment!

23 Inlägg
28 maj 2008
XtremeStreetR skrev:
Tjena, om jag flyttar min reg plåt fram och sätter den i framrutan med dubbel häftande tejp, vad säger lagen om det? blir polisen griniga över det?

Mvh Rasmus

Jag mötte polisen igår utan skylt, 50väg, de tittade något men hade den liggandes i fönstret. Jag håller på att bygga om fronten, så får skylla på att jag inte är klar när jag blir stoppad:P Ska köpa en liten fejkplåt, bättre än att den ligger i fönstret iaf:P lixom 1500 i böter:P

https://www1.garaget.org/gallery/archive/86029/358481_9djtv4.jpg
Senast redigerat av BMW_325_Coupe (28 maj 2008)

16 197 Inlägg
28 maj 2008
om polisen e grinig så får du 1500 i böter även fast du har en liten skylt fram då den enda skylt som e laglig e dom VV tillhandahåller.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

95 Inlägg
28 maj 2008
evilaudio skrev:
om polisen e grinig så får du 1500 i böter även fast du har en liten skylt fram då den enda skylt som e laglig e dom VV tillhandahåller.

kan bli dyrare än så med om de yrkar på urkunds förfalskning,

varför bromsa när man kan gasa

23 Inlägg
28 maj 2008
evilaudio skrev:

jo så illa är det ju:P men de är nog bäst att "skylla" på modifiering pågår, än att ha fejk, även om ombyggnationen kanske inte pågår för evigt utan just för stunden:rolleyes:

835 Inlägg
28 maj 2008
500kr böter på att köra utan framskylt va? (inte 1500 som tidigare talare påstått, detta är jag 99% säker på hehe)
Senast redigerat av Epitaph (28 maj 2008)

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
28 maj 2008
Epitaph skrev:
500kr böter på att köra utan framskylt va? (inte 1500 som tidigare talare påstått, detta är jag 99% säker på hehe)

Nej 1500kr är det som gäller ida... sad

835 Inlägg
28 maj 2008
Usch då. Iofs med kameror och grejer så är det ju viktigare me framskylt... Det stämmer säkert.

1337
1 343 Inlägg
29 maj 2008
supra-power skrev:
evilaudio skrev:

kan bli dyrare än så med om de yrkar på urkunds förfalskning,

Om du läser lagen så kommer du snart få reda på att urkundsförfalskning har absolut inget med en
nummerskylt att göra.
Det finns 0% risk att man skulle kunna bli dömd för det

När det gäller reg skylt fram så ska den enligt lag sitta "framtill" på bilen.
Detta har jag fått prövat i domstol och med den tolkningen jag fick så ska
nummerskylten sitta längst fram på bilen.
Nummerskylten ska även vara centrerad på bilen.
Enda bilen idag som har dispens för att inte ha den i mitten är Alfa.

Med andra ord, alla skyltar som inte sitter i mitten och längst fram är olagliga.
Skylten ska även vara läsbar från en vinkel av 15%.
För en person av normal längd så innebär det att skylten ska vara fullt läsbar ca 7-8m
rakt framför bilen när man är fullt ståendes.

Jag vet att det finns många som har på andra sätt och har klarat sig.
Jag har själv klarat mig genom att ha det på andra sätt MEN för att det ska vara 100% lagligt så
är det detta som gäller!

I'm not a fighter, I'm a lover!

9 108 Inlägg
29 maj 2008
Epitaph skrev:
Usch då. Iofs med kameror och grejer så är det ju viktigare me framskylt... Det stämmer säkert.

Och så mycket var dina 99% säkerhet värt. Det är sådana som dig som får folk att tro blint på att det är 5 års prövotid och att bensinen ska kosta 26kr/liter inom kort. mad

1337
1 343 Inlägg
29 maj 2008
MilleN skrev:
Epitaph skrev:

Och så mycket var dina 99% säkerhet värt. Det är sådana som dig som får folk att tro blint på att det är 5 års prövotid och att bensinen ska kosta 26kr/liter inom kort. mad

hahahahahahahhahaha

I'm not a fighter, I'm a lover!

Sök