3202
Sök

Byta startmotor Peugeot Expert?

155 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
Hej.

Nu har startmotorn lagt av i min expert tror jag. den bara klickar/tickar när man vrider på nyckeln. Tänkte kolla här om det är något speciellt man ska tänka på vid byta av denna.

några funderingar följer.

1: Kommer det rinna ut olja när jag tar bort den?

2: Måste jag byta någon packning där den sitter?

3: Den sitter endast med 3skruvar och 1st sladd, ska startmotorn samt motorn stå i något spec läge?

4: något spec att tänka på????????

Tacksam för all hjäp tänkte hiva dit den nya ikväll Mvh Micke
Senast redigerat av Mr_m (27 maj 2008)

Drive fast. Live freeeeeee

155 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
Ingen mek kunning här eller smile

///Micke

148 Inlägg
28 maj 2008
hej

nä kommer ingen olja. du behöver ingen packning sitter ingen. du har 2x kablar på startmotorn som ska av det  är plusmatning från täningen och jordkabel som ska av inget mer. 3x skruvar till startmotorn sen e den lös om det är 2.0l hdi så får du montera ner bränslfilter behållaren för att få ut startmotorn om det är 1.9td så tar du bort luftfilter behållaren den som sitter framför motorn närmas kylaren så kan du få ut start motorn

mvh

107...du blev just om körd av en miljöbil.

155 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
lavan skrev:
hej

nä kommer ingen olja. du behöver ingen packning sitter ingen. du har 2x kablar på startmotorn som ska av det  är plusmatning från täningen och jordkabel som ska av inget mer. 3x skruvar till startmotorn sen e den lös om det är 2.0l hdi så får du montera ner bränslfilter behållaren för att få ut startmotorn om det är 1.9td så tar du bort luftfilter behållaren den som sitter framför motorn närmas kylaren så kan du få ut start motorn

mvh

Så långt är jag med. Ringde en verksatd och tjötade lite igår. Men när jag tar bort bränslefilterbehållaren kommer det pissa ut en massa diesel då???? Vill juh inte smutsa ner i onödan, eftersom jag kommer stå inne i ett bostadsområde roll

///Micke

148 Inlägg
28 maj 2008
Mr_m skrev:
lavan skrev:
hej

mvh

Så långt är jag med. Ringde en verksatd och tjötade lite igår. Men när jag tar bort bränslefilterbehållaren kommer det pissa ut en massa diesel då???? Vill juh inte smutsa ner i onödan, eftersom jag kommer stå inne i ett bostadsområde roll

///Micke

på dieselfilterbehållaren har du dranerings skruv som e vit med en slang på du låsar den plast skruven så börja det att dropa diesel men ha ett span eller något som du kan dropa diesel i sen när det har dropat klart så kan du låsa bränsle ledningarna sen dieselbehållaren vred man sen upp ja något ått det hålet hehe

mvh markus

155 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
lavan skrev:
Mr_m skrev:
lavan skrev:
hej

mvh

///Micke

på dieselfilterbehållaren har du dranerings skruv som e vit med en slang på du låsar den plast skruven så börja det att dropa diesel men ha ett span eller något som du kan dropa diesel i sen när det har dropat klart så kan du låsa bränsle ledningarna sen dieselbehållaren vred man sen upp ja något ått det hålet hehe

mvh markus

Jävla skit. Allt va klart skulle bara sätta dit behållaren igen och vad händer. En av kopplingarna in i behållaren går av alltså plasten.... Så nu måste man ha en ny sådan också

FANNNNNNNN

///Micke

148 Inlägg
30 maj 2008
hahaha  inte kul men det e sådant som kan hända men det gick bra att byta när du tog bort behållaren eller?

mvh markus

CalibraDanne
1 juni 2008
Du kan ju fuska lite tills du fått startmotorn bytt. Banka på den med en hammare, eller snarare "knacka" på den. Då kan den fungera ett tag till.

148 Inlägg
1 juni 2008
CalibraDanne skrev:
Du kan ju fuska lite tills du fått startmotorn bytt. Banka på den med en hammare, eller snarare "knacka" på den. Då kan den fungera ett tag till.

den e redan ut byt. det e inte säkert att det funkar när man bankar på startmotorn  det kan gå en gång sen e den död  så jag tror inte att han tar den risken

CalibraDanne
1 juni 2008
lavan skrev:
CalibraDanne skrev:

den e redan ut byt. det e inte säkert att det funkar när man bankar på startmotorn  det kan gå en gång sen e den död  så jag tror inte att han tar den risken

Exakt. Det finns ju en viss risk att den lägger av igen såklart. Men om man är tvungen att ha igång bilen så KAN det vara en bra ide

148 Inlägg
2 juni 2008
CalibraDanne skrev:
lavan skrev:
CalibraDanne skrev:

Exakt. Det finns ju en viss risk att den lägger av igen såklart. Men om man är tvungen att ha igång bilen så KAN det vara en bra ide

visst ingen dum ide. om det går.

Sök