3604
Sök

Bästa tips på tillvägagångssätt vid motortvätt

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
Hej!
Ska göra en riktigt seriös motortvätt på 940:in, men har lite olika taktiker för hur jag skall gå till väga och vad för medel man skall använda osv... Högtryckstvätt eller vanlig slang? Täcka för fördelare osv?

Har hört att diesel skall vara nåt i hästväg bra att använda till motortvätt, stämmer det?
Ja, alla tips och idéer är välomna! smile

MVH
Senast redigerat av Dave_C70 (2 juni 2008)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Fire And Silk
2 254 Inlägg
2 juni 2008
Tror du kommer ganska långt med en vanligt högtryckstvätt, men är det skit kvar så får man tahjälp av medel. smile Finns ju produkter till detta men det finns säker andra varianter som de du nämnde. smile

MvH Markus
Senast redigerat av -Mackan- (2 juni 2008)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

NissanMotorsport
2 juni 2008
gör iaf inte som jag, på 740in, haha.. tog motortvätt och öste på överallt, hela flaskan smile lät det torka in ett tag, sen tog högtryckaren överallt, + att motorn va varm, så börja ryka lite tongue gick inte igång efter det på nån minut smile, eller visst kan du göra som jag, men lite försiktigare, du kan ju tejpa över elgrejerna, ta motortvätt och ös på lite smile går bra att ta högtryckstvätten efteråt..  men om du ska starta bilen påengång efteråt eller låta den va ett tag vet ja inte.. smile

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
SupraDupraFly skrev:
gör iaf inte som jag, på 740in, haha.. tog motortvätt och öste på överallt, hela flaskan smile lät det torka in ett tag, sen tog högtryckaren överallt, + att motorn va varm, | men om du ska starta bilen påengång efteråt eller låta den va ett tag vet ja inte.. smile

Hehe! Nej, att motorn inte ska vara varm har jag förstått, men kan kanske vara idé att tejpa över fördelaren iaf då. Nån som har nåt speciellt medel att rekommendera?

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

erixon89
2 juni 2008
jag tog industrirengöring  allt vart som nytt hela blocket å allt kan äta från motorn nu:)

264 Inlägg
2 juni 2008
Fälgtvätt brukar ta rätt bra på smutsen annars.

Vindsurfare
150 Inlägg
2 juni 2008
Har gjort X antal motortvättar och har aldrig haft några startproblem. Jag har inte heller lagt energi på att täcka över något. Man ska ju naturligtvis inte rikta högtrycksstrålen rakt mot några elektroniska prylar! wink
Men lite vattenstänk är det inget som tar skada av!

Ang. medel så får man väl göra precis som till utvändig tvätt, välja något som är anpassat till hur skitigt det är. Håller man efter så brukar det gott och väl räcka med naturavfettning och högtryck.

Sen brukar jag spraya på lite Quick Shine från Lahega, detta gör alla svarta plast och gummi ytor i motorutrymmet som nya! smile

// Tobbe

Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!

En gång Volvo, alltid Volvo
165 Inlägg
2 juni 2008
Måste man ur miljösynpunkt tvätta motorrummet vid särskild brunn?

Vindsurfare
150 Inlägg
2 juni 2008
ChainsOfMisery skrev:
Måste man ur miljösynpunkt tvätta motorrummet vid särskild brunn?

Är man miljövän så kan man ju åka till nån GDS-hall..

Annars vet jag inte om det finns några regler där man skiljer på motor-/vanlig biltvätt?

Vet att vissa kommuner ex. Karlstad där jag bor så är det förbjudet att tvätta på gatan roll Många som bryr sig?

// Tobbe

Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!

Sök