3744
Sök

Peugeot 206 RC hackar och rycker när den är kall

16 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
Någon som vet va det kan va för fel när bilen hackar och rycker när den är kall??
Det känns som man trycker på bromsen när man gasar men bara när den är kall... Och så går den inte på alla cylindrar... När jag startar bilen så känns det inte som den "svarar" på den gas jag ger den...
Har haft inne den på en Peugeot verkstad men dom kunde inte hitta något fel... ?
Tacksam för svar!

2 Inlägg
31 augusti 2008
Jag hade samma problem med min gamla VW Polo GTI. Det var tändkablarna

16 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
Okej... Tack för tipset, får tipsa verkstaden för dom verkar bara felsöka i datan...

4 Inlägg
24 september 2008
miniblomberg skrev:
Okej... Tack för tipset, får tipsa verkstaden för dom verkar bara felsöka i datan...

Hittade de någon lösning? Min 206a påvisar samma tendenser men inte så kraftigt att jag har gett mig på att felsöka än. Ryckigheten känns bara första minuten efter start just nu men jag oroar mig lite inför hur det blir i vinter.

4 Inlägg
26 september 2008
Om någon annan har något tips så mottages det tacksamt. Jag tror själv inte på fukt eller skräp i bränslesystemet då bilen går fint på tomgång samt då den är varm. Den går även bra kall om man håller jämn gas, det är bara när man gasar eller släpper av som den rycker/går ojämnt.

Jag lutar åt något som styr bränsle/luft när motorn är kall, typ automatchoke, men vad/hur ska kollas?

16 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
Mitt fel va väldigt enkelt... Hehe!
Det va en uppdatering i datan bara som gjorde bilen så konstig!
Dom hittade aldrig nåt när dom felsökte, så be dom bara göra en uppdatering... Det funkade för mig! Dom bytte även tändstiften & gaspedalsgivaren...
Hoppas att det löser sig för dig! Min peugeot går klockrent nu smile

3 235 Inlägg
27 september 2008
Datauppdatering?!

Har aldrig hört om att bilens dataprogram ska behöva uppdateras så länge man inte har ändrat nånting i motorn.

16 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
Det va en uppdatering sa dom till mig iaf... ? :/Uppdatering av mjukvaran eller va det va... Det fanns tydligen nån senare version än den jag hade... ? Kan det inte stämma???

3 235 Inlägg
27 september 2008
Det finns säkert uppdateringar till de flesta moderna bilar som är några år gamla, men jag tycker det är märkligt att den började gå hackigt bara på grund av den gamla programvaran.

Jag vet ju inte vad de m egentligen gjorde, men kanske nollställde dem gasspjället?

Det viktigaste är ju att bilen går bra nu:)

4 Inlägg
27 september 2008
Det låter faktiskt inte omöjligt med mjukvaran i mitt fall. Min bil har bara gått dryga 600 mil och jag vet inte hur länge problemet har funnits, det märktes knappt av under sommaren men fanns ändock där.

Jag ska kolla upp om det går att uppdatera mjukvaran, om inte annat så kanske det som sagt blir bra efter en nollning. Tackar för svaret. smile

16 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
Dom nollställde min med men det hjälpte inte...
Hade inne bilen på peugeot verkstad i två veckor utan resultat och dom visste inte va det kunde vara för fel... Men så fanns det en senare version än den jag hade så uppdaterade dom den och efter det så gick bilen bra...
Tycker oxå det låter märkligt men så va fallet iaf...
Har oxå hört att det är många RC som har det problemet som jag hade men inte kunnat fixa det så jag trodde att jag skulle behöva leva med en sån bil, men jag hade riktig tur att dom fixade det till slut... smile

148 Inlägg
28 september 2008
min rc går lite ojämnt och rycker när det e kalt och e lite orolig men när den e varm så går den som den ska jag har lakt ny pogramvara par gånger det hjälper ca 2vecker sen e det dax igen. dom e så 206rc dom e ju trimmade från frabriken hihihi

107...du blev just om körd av en miljöbil.

16 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
lavan skrev:
min rc går lite ojämnt och rycker när det e kalt och e lite orolig men när den e varm så går den som den ska jag har lakt ny pogramvara par gånger det hjälper ca 2vecker sen e det dax igen. dom e så 206rc dom e ju trimmade från frabriken hihihi

Okej, det låter skumt... Så du menar att man ska leva med det då?? En bil ska ju inte gå så, det måste ju va nåt fel...???!!!!
Senast redigerat av miniblomberg (28 september 2008)

4 Inlägg
6 oktober 2008
Har fått min uppdaterad nu och ryckningarna verkar vara borta. Har dock inte hunnit använda bilen så mycket än. Det var iaf "gammal" programvara i den som inte hade blivit uppdaterad sedan den lämnade fabrik. Så vitt jag förstod så ska den gå lite fetare nu så det återstår väl att se om det märks något på bränsleförbrukningen. Förhoppningsvis märks det bara marginellt.

De bekräftade även att det hade kommit en uppdatering av mjukvaran för just kallstarter på dessa bilar. Det roliga är dock att första gången jag var in så nämndes det inget om någon möjlig uppdatering, utan då var det skräp i insprutning och liknande förslag som gällde. Men det verkar som om mjukvaruuppdateringen bara gäller de större motorerna och han kanske trodde jag hade en 1.4 första gången.

Men nu går den bra igen och jag är nöjd, tack åter igen för tipsen. smile

Sök