2745
Sök

Min Turbo Hackar. Hjälp ?!?

89 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#1
Tjena.

Min Turbo har börjat bete sig lite knas. När jag kommer upp i tryck (rött på tryckmätaren)
Så börjar den hacka. Vissa gånger mer än andra.

Det ända som jag gjort med bilen är att jag har satt ditt öppet luftfilter. Har detta med det att göra att den får för mycket luft?

Gäller en Saab 900SE 2,0T -97

Snabba svar är gött.

183 Inlägg
1 september 2008
#2
verkar som du har för mycket ladd och för lite bränsle så turbon spikar?


89 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#3
poont skrev:
verkar som du har för mycket ladd och för lite bränsle så turbon spikar?

Finns det något enkelt sätt för mig att fixa det eller är det bara bita ihop och sätta på orginal luftburken ?

183 Inlägg
1 september 2008
#4
Knobi skrev:
poont skrev:
verkar som du har för mycket ladd och för lite bränsle så turbon spikar?

Finns det något enkelt sätt för mig att fixa det eller är det bara bita ihop och sätta på orginal luftburken ?

öh. Tror inte det har med luffiltret att göra tongue men du kan testa att skruva ner laddtrycket lite eller köpa en BTR ( bränsletrycksregulator ) och höjja soppatrycket då slipper du spikningarna, fast det är nog inte så bra för motorn att lira med för högt ladd.

Om detta är felet d.vs.


89 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#5
poont skrev:
Knobi skrev:
poont skrev:
verkar som du har för mycket ladd och för lite bränsle så turbon spikar?

Finns det något enkelt sätt för mig att fixa det eller är det bara bita ihop och sätta på orginal luftburken ?

öh. Tror inte det har med luffiltret att göra tongue men du kan testa att skruva ner laddtrycket lite eller köpa en BTR ( bränsletrycksregulator ) och höjja soppatrycket då slipper du spikningarna, fast det är nog inte så bra för motorn att lira med för högt ladd.

Om detta är felet d.vs.

Ursäkta min novisa syn på detta. För att ställa laddtrycket hur ska jag bära mig åt.
Torbo är väldigt nytt för mig i allmänhet. Men det är väll dätta ett forum som detta är till för ?

73 Inlägg
1 september 2008
#6
det är inte tändstiften som är kass? det var det på min polares bil iaf.


Avstängd
914 Inlägg
1 september 2008
#7
Samma sak med min, ett råd åk in till en erkstad och få det fixat.. Jag brände en kolv pga av det och va tvungen att byta motor.. har samma problem på denna motor jag har nu. Jag tror stenhårt på att det är soppatrycket som är för lågt.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

Pilot
78 Inlägg
1 september 2008
#8
Min gissning är att bräsnlefiltret är igensatt byt det och tändstift så kommer den fungera fin fint sen. men pilla för fan inte med laddtrycket att folk aldrig kan fatta att Trionic systemen inte lirar ihop med att man "bonnepystrimmar" kolla även upp dina vacuumslangar och tryckslangar på laddsidan efter eventuellt läckage dock skulle jag satsa på bränslefiltret först är det något som har kommit plötsligt eller gradvis och hur långt har bilen gått?

Är det en Fågel? Är det ett Flygplan? Nej det är en Röd Riskokare

89 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#9
Bilen har gått 13600 mil. Men så länge jag håller mig på Gula markeringen på trycket så är det lugnt det är när jag blåser ur den som det kommer.

Nja jag märkte det första gången för en vecka sedan men sedan har det varit borta. återkom idag.
Men det kan vara värt att gasa lite lugnt och besöka en verkstad tycker ni alltså?

Är det inte tändkasetter på dessa?
Ungefär kostnad på att byta?

Är det saker som man byter själv eller sparar man snarare pengar på att lämna in det?
Senast redigerat av Knobi (2 september 2008)

761 Inlägg
2 september 2008
#10
Knobi skrev:
Tjena.

Min Turbo har börjat bete sig lite knas. När jag kommer upp i tryck (rött på tryckmätaren)
Så börjar den hacka. Vissa gånger mer än andra.

Det ända som jag gjort med bilen är att jag har satt ditt öppet luftfilter. Har detta med det att göra att den får för mycket luft?

Gäller en Saab 900SE 2,0T -97

Snabba svar är gött.

Verkar mer eller mindre som den spikar. Fel på tändningen eller för lite soppa skulle jag säga. Har du möjlighet så provbyt DI:n, finns ofta att låna på SAAB verkstäder. När byttes tändstiften och vad är det för stift som sitter i? Annars är det som de ovan säger, kanske problem med bränsletrycket.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

9 Inlägg
3 september 2008
#11
Skulle testa att montera org luftfilter, kolla om den fortfarande beteer sig konstigt. om utifall den gör det köp ny LMM o tändstift.


1 019 Inlägg
4 september 2008
#12
Opso skrev:
Skulle testa att montera org luftfilter, kolla om den fortfarande beteer sig konstigt. om utifall den gör det köp ny LMM o tändstift.

Finns ingen LMM på den bilen.

Knobi>> Jo, det sitter tändkassett på den bilen om du känner någon annan med en Saab och RÖD kassett kan du testa att byta. Jag får känslan av att den överladdar. Det bästa vore om du kunde koppla in en graderad laddtrycksmätare och se vad den laddar.


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
4 september 2008
#13
Om den inte är chippad så ska den inte ladda in på det röda området, mao så har du något som kallas skenladd, styrenheten går in och stryper laddet, kolla alla vakumslangar, alla tryckrör, allt som kan läcka om du har en läcka.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

6 april 2011
#14
har liknande problem med min mr2 a men har analog tryck mätare och den drar iväg upp till 1,8 - 2 bar och sen spikar (har den ställd på 1,4) hjälper något om jag ställer ner trycket men laddar ändå för mycket. nu i vintras hittade jag en spricka i tryckröret till wasten och svetsade men problemet återstår har även:
rensat brännslefilter, byt alla slangar, rengjort öppna luftfiltret, byggt packningar till wasten, byt motor olja, skruvat ner och kollat turbon, tryck testat min manuella laddtrycks ventil, rengjort och testat wastegaten.. men kan inte hitta felet.. hjälp? förslag? nån som vill köpa?



Sök