3868
Sök

Från B230F till B230FT! Behöver svar!

38 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#1
Tjenare!
jag ska byta motor i min volvo 244GLT -89a. Jag har en b230ft motor från en volvo 940 -92ans årsmodell som jag ska trycka ner i 240n. Jag har ringt och ringt till bilprovningen och dom säger att om ja inte överstiger 175Nm på motorn så behöver jag inte göra nånting med bromsar, ok eller bakaxeln samt nån sorts förstärkning av kaross eller chassi, Så de har jag kommit undan med. Men dom säger att jag måste ha boxrarna från 940n? Måste jag de? Kan jag inte bara köra med boxern jag har i 240n? Sitter en B230F motor i 240n nu och ska byta till b230FT. sen katt och lamda har jag som sitter på 240n eftersom de är årsmodell -89a. Kom gärna med tips. Jag har ringt och ringt till bilprovningen.. dom slår i några böcker men tycker inte ja får ett korrekt svar..  Svaret jag får är ( Du ska ha kablar och boxrarna från 940 ) Tittar dom ens de på regg besiktningen? För boxern sitter ju under instrument panelen..

Tack i förhand!


4 506 Inlägg
1 september 2008
#2
Haha ja det är klart att du måste byta boxar.
Det är ju en annan motor, Vill du att den ska gå: Byt boxar.
Inte svårare än så, Pungt o slut och därmed basta... bla bla..

Kan du andas kan du dö.

38 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#3
_Wallis_ skrev:
Haha ja det är klart att du måste byta boxar.
Det är ju en annan motor, Vill du att den ska gå: Byt boxar.
Inte svårare än så, Pungt o slut och därmed basta... bla bla..

De är ju exakt samma motor men de är bara en turbo som sitter där?


4 506 Inlägg
1 september 2008
#4
Markus-90 skrev:
_Wallis_ skrev:
Haha ja det är klart att du måste byta boxar.
Det är ju en annan motor, Vill du att den ska gå: Byt boxar.
Inte svårare än så, Pungt o slut och därmed basta... bla bla..

De är ju exakt samma motor men de är bara en turbo som sitter där?

Det är inte exakt samma motor.
En FT har andra spridare m,m m,m m,m.
Orkar ej ta diskutionen. Lyssna eller testa o se vad som sker..

Kan du andas kan du dö.

864 Inlägg
1 september 2008
#5
Markus-90 skrev:
_Wallis_ skrev:
Haha ja det är klart att du måste byta boxar.
Det är ju en annan motor, Vill du att den ska gå: Byt boxar.
Inte svårare än så, Pungt o slut och därmed basta... bla bla..

De är ju exakt samma motor men de är bara en turbo som sitter där?

du måste ju fortfarande ha en programvara som är anbpassad för turbomotorn...

38 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#6
_Wallis_ skrev:
Markus-90 skrev:
_Wallis_ skrev:
Haha ja det är klart att du måste byta boxar.
Det är ju en annan motor, Vill du att den ska gå: Byt boxar.
Inte svårare än så, Pungt o slut och därmed basta... bla bla..

De är ju exakt samma motor men de är bara en turbo som sitter där?

Det är inte exakt samma motor.
En FT har andra spridare m,m m,m m,m.
Orkar ej ta diskutionen. Lyssna eller testa o se vad som sker..

Okej. Tack för informationen! Ska kika lite mer på de där


38 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#7
Tuffhaggman skrev:
Markus-90 skrev:
_Wallis_ skrev:
Haha ja det är klart att du måste byta boxar.
Det är ju en annan motor, Vill du att den ska gå: Byt boxar.
Inte svårare än så, Pungt o slut och därmed basta... bla bla..

De är ju exakt samma motor men de är bara en turbo som sitter där?

du måste ju fortfarande ha en programvara som är anbpassad för turbomotorn...

Hmm.. Jo de är sant. Ska kika vidare. tack för informationen.


204 Inlägg
1 september 2008
#8
jag skulle tro att det blir bäst att du tar den boxen som sitter i 940 som är mappad efter b230ft motorn, eller menar du att dom menar att det inte skulle bli laglit att köra med b230f box på en b230ft motor?


38 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#9
Matz-The-Man skrev:
jag skulle tro att det blir bäst att du tar den boxen som sitter i 940 som är mappad efter b230ft motorn, eller menar du att dom menar att det inte skulle bli laglit att köra med b230f box på en b230ft motor?

Jag är fortfarande osäker på att ja behöver 940ns boxrar. De är låg och hög ohm:iga spridare osv. och jag har ett motstånd så de blir rätt på spridarna och jag är iaf till 70% Säker på att motorn borde gå på min box som jag har i 240n. Men jag vet ej så jag ska testa mej fram med 240ns box. annars så är de bara att modifiera hela el-systemet och slänga i kabel härva. Jag har en kabel härva som har suttit i en volvo 760 tic. och boxrar. Men ska testa med 240ns först.  Tycker de borde fungera..


1 196 Inlägg
1 september 2008
#10
men vafan sluta tjata det tar 10 min att byta ut boxarna, men visst lyssna inte på vad någon av oss säger, gör vad du vill, din bil du bestämmer

204 Inlägg
1 september 2008
#11
Markus-90 skrev:
Matz-The-Man skrev:
jag skulle tro att det blir bäst att du tar den boxen som sitter i 940 som är mappad efter b230ft motorn, eller menar du att dom menar att det inte skulle bli laglit att köra med b230f box på en b230ft motor?

Jag är fortfarande osäker på att ja behöver 940ns boxrar. De är låg och hög ohm:iga spridare osv. och jag har ett motstånd så de blir rätt på spridarna och jag är iaf till 70% Säker på att motorn borde gå på min box som jag har i 240n. Men jag vet ej så jag ska testa mej fram med 240ns box. annars så är de bara att modifiera hela el-systemet och slänga i kabel härva. Jag har en kabel härva som har suttit i en volvo 760 tic. och boxrar. Men ska testa med 240ns först.  Tycker de borde fungera..

okej ja har inte så stor erfarenhet, men det lär ju bli en del problem, så det lättaste är ju att byta ut boxen mot en 940 box


38 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#12
Spiike skrev:
men vafan sluta tjata det tar 10 min att byta ut boxarna, men visst lyssna inte på vad någon av oss säger, gör vad du vill, din bil du bestämmer

Vaknat på fel sida eller? Om du har den inställningen ge fan att svara då?


38 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#13
Matz-The-Man skrev:
Markus-90 skrev:
Matz-The-Man skrev:
jag skulle tro att det blir bäst att du tar den boxen som sitter i 940 som är mappad efter b230ft motorn, eller menar du att dom menar att det inte skulle bli laglit att köra med b230f box på en b230ft motor?

Jag är fortfarande osäker på att ja behöver 940ns boxrar. De är låg och hög ohm:iga spridare osv. och jag har ett motstånd så de blir rätt på spridarna och jag är iaf till 70% Säker på att motorn borde gå på min box som jag har i 240n. Men jag vet ej så jag ska testa mej fram med 240ns box. annars så är de bara att modifiera hela el-systemet och slänga i kabel härva. Jag har en kabel härva som har suttit i en volvo 760 tic. och boxrar. Men ska testa med 240ns först.  Tycker de borde fungera..

okej ja har inte så stor erfarenhet, men det lär ju bli en del problem, så det lättaste är ju att byta ut boxen mot en 940 box

Okej.


Driifter;)
1 630 Inlägg
1 september 2008
#14
240ins box vet inte vad den ska göra eftersom att den inte vet vad laddtryck är så dom kommer motorn gå maget o spika o pajja.. så använd 840:in box om de ska funka mer än en halv dag sen så måste du byta bromsar för vilken b230 som helst har över 175nm och förmodligen även bakaxeln till en 1031 om de inte redan sitter på.. förmodligen har du även ventilerade skivor frams å du bör klara dig utan och byta dem också

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

38 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#15
Amazon_123GT skrev:
240ins box vet inte vad den ska göra eftersom att den inte vet vad laddtryck är så dom kommer motorn gå maget o spika o pajja.. så använd 840:in box om de ska funka mer än en halv dag sen så måste du byta bromsar för vilken b230 som helst har över 175nm och förmodligen även bakaxeln till en 1031 om de inte redan sitter på.. förmodligen har du även ventilerade skivor frams å du bör klara dig utan och byta dem också

Men om jag ska ha 940n's boxar så är de ju en helt annan kabelhärva osv. Så då måste jag skaffa Kabelhärvan och boxrar. Vet ej om den är över 175Nm i vrid men jag berättade för bilprovningen då sa dom att jag skulle nog klara mej (att ja var under 175Nm) så jag inte behöver 1031 bakaxeln och ventilerade skivor fram.


105 Inlägg
1 september 2008
#16
Besiktningen menade att det inte får skilja mer än 175 Nm från origialmotorn till den nya motorn innan du behöver byta ut bromsar o liknande:)

10 287 Inlägg
1 september 2008
#17
Hej Markus,

Hinner inte reda ut allt nu men börja att titta här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Jag tar resten typ i morgon om ingen annat hinner reda ut det före mig.


/Göran

Markus-90 skrev:
Tjenare!
jag ska byta motor i min volvo 244GLT -89a.............text......text.......text.....

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

38 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#18
TurboThell skrev:
Besiktningen menade att det inte får skilja mer än 175 Nm från origialmotorn till den nya motorn innan du behöver byta ut bromsar o liknande:)

Jaha. isåfall måste jag fattat fel. Men då behöver jag ju inte byta bromsar eller bakaxel?


38 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#19
Sharky skrev:
Hej Markus,

Hinner inte reda ut allt nu men börja att titta här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Jag tar resten typ i morgon om ingen annat hinner reda ut det före mig.


/Göran

Markus-90 skrev:
Tjenare!
jag ska byta motor i min volvo 244GLT -89a.............text......text.......text.....


Okej! Tackar. smile



Sök