3499
Sök

Turbo bygge Bmw 320i "e30"

12 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
#21
okej wink

283 Inlägg
21 september 2010
#22
Casy skrev:
köp en m50b25 och va glad. billigare hk/peng blir de inte.

men allt annat man ska ha för att få i en m50 i en e30? blir ju en del pengar.


19 Inlägg
22 september 2010
#23
ralle_xtreme skrev:
Casy skrev:
köp en m50b25 och va glad. billigare hk/peng blir de inte.

men allt annat man ska ha för att få i en m50 i en e30? blir ju en del pengar.

Precis,
Man hamnar endå göra:

- lägga ett E34 oljetråg
- E36 M3 motors gummidynor, M5, 535 E28 eller E34 M30 lär också gå
- E21 Bromsförstärkare
- M20 växellåda har lite annan lutning, går att modifera så den passar.
Och diverse små modifikationer bör göras. M50 kablarna går att koppla till Orignal M20, men kan vara knepigt att få allt rätt.

För samma besvär / pengar får man nog mera effekt ur M20,

Lägger man en ordenlig packning som är lite tjockare, får man ner komppen utan att svarva kolvarna. Dock löns det inte att välja billigaste alternativet. Sedan hittar man säkert billigt från någon skrot 535 spridare, samt LMM. Eget grenrör samt en t4 turbo blir inte heller dyrt. och en Kina IC räcker bra till. Kör man på 0.4-0.6 bar borde maskin klara sig ganska bra, och man borde få över 200 hästar.

52 Inlägg
22 september 2010
#24
Maeki skrev:
ralle_xtreme skrev:
Casy skrev:
köp en m50b25 och va glad. billigare hk/peng blir de inte.

men allt annat man ska ha för att få i en m50 i en e30? blir ju en del pengar.

Precis,
Man hamnar endå göra:

- lägga ett E34 oljetråg
- E36 M3 motors gummidynor, M5, 535 E28 eller E34 M30 lär också gå
- E21 Bromsförstärkare
- M20 växellåda har lite annan lutning, går att modifera så den passar.
Och diverse små modifikationer bör göras. M50 kablarna går att koppla till Orignal M20, men kan vara knepigt att få allt rätt.

För samma besvär / pengar får man nog mera effekt ur M20,

Lägger man en ordenlig packning som är lite tjockare, får man ner komppen utan att svarva kolvarna. Dock löns det inte att välja billigaste alternativet. Sedan hittar man säkert billigt från någon skrot 535 spridare, samt LMM. Eget grenrör samt en t4 turbo blir inte heller dyrt. och en Kina IC räcker bra till. Kör man på 0.4-0.6 bar borde maskin klara sig ganska bra, och man borde få över 200 hästar.

men om han köper en 525 e34 och tar motorfästen från e36 hur man kopplar elen finns på nätet
säg 525 e34 5-8tusen
motorfästen e36 några hundra
koppla elen lite tid bara
sammt en elfläkt då orginal inte för plats ihop med m50
max 10.000
sammt att det går att köra genom besiktningen med detta


19 Inlägg
22 september 2010
#25
Anderssonz skrev:
men om han köper en 525 e34 och tar motorfästen från e36 hur man kopplar elen finns på nätet
säg 525 e34 5-8tusen
motorfästen e36 några hundra
koppla elen lite tid bara
sammt en elfläkt då orginal inte för plats ihop med m50
max 10.000
sammt att det går att köra genom besiktningen med detta

Det är helt sant, men han måste fortfarande få växellådan att passa dit. Och det är mycket jobb ifall man inte har ordentliga maskiner och verktyg.
Jag vet inte hur ni har det med besiktningen och maskin-byte i Sverige, men här i Finland är det lika mycket att redovisa vid besiktningen för maskinbyte till M50 och M20 turbokonvertering, eller man behöver bänkningspapper på turbomaskinen, det behöver man inte vid byte till m50. Men annars är det egentligen samma. Efter lite snabbt googlande så har jag uppfattat det så att det inte är direkt lätt att få en icke-turbo motor besiktad med turbo i sverige?

283 Inlägg
22 september 2010
#26
Maeki skrev:
Anderssonz skrev:
men om han köper en 525 e34 och tar motorfästen från e36 hur man kopplar elen finns på nätet
säg 525 e34 5-8tusen
motorfästen e36 några hundra
koppla elen lite tid bara
sammt en elfläkt då orginal inte för plats ihop med m50
max 10.000
sammt att det går att köra genom besiktningen med detta

Det är helt sant, men han måste fortfarande få växellådan att passa dit. Och det är mycket jobb ifall man inte har ordentliga maskiner och verktyg.
Jag vet inte hur ni har det med besiktningen och maskin-byte i Sverige, men här i Finland är det lika mycket att redovisa vid besiktningen för maskinbyte till M50 och M20 turbokonvertering, eller man behöver bänkningspapper på turbomaskinen, det behöver man inte vid byte till m50. Men annars är det egentligen samma. Efter lite snabbt googlande så har jag uppfattat det så att det inte är direkt lätt att få en icke-turbo motor besiktad med turbo i sverige?

jag trodde man behövde byta låda, hardy skiva och kardan med för att få i en m50?


19 Inlägg
22 september 2010
#27
ralle_xtreme skrev:
jag trodde man behövde byta låda, hardy skiva och kardan med för att få i en m50?

Det kan man göra, men M20 lådan passar också med små modifikationer, den blir lite sned. Men funkar.
M50 getrag lådan passar också utan att byta kardan. M50 ZF lådan kräver dock att man byter kardan.

283 Inlägg
22 september 2010
#28
Maeki skrev:
ralle_xtreme skrev:
jag trodde man behövde byta låda, hardy skiva och kardan med för att få i en m50?

Det kan man göra, men M20 lådan passar också med små modifikationer, den blir lite sned. Men funkar.
M50 getrag lådan passar också utan att byta kardan. M50 ZF lådan kräver dock att man byter kardan.

okej okej! ZF lådan är väl "den" gryma? hur mkt står en m50 getrag pall för?


Kör för DDesign Autoparts n' Streetwear
357 Inlägg
22 september 2010
#29
Varför ska man svarva kolvar om man ändå lägger ut pengar på en mls packning? Då kan man ju köra 3mm mls packning. Varför måste han byta ramlager osv? Så en motor är slut vid 21tusen mil? Min bil har gått 31tusen och turbomotorn har gått 41tusen mil. Den servade jag dock med nya lager nyligen. Det fanns inte en repa i dom gamla. Det blir inte så snikit att byta lager då ramlager ligger runt 1600kr och vevlager runt 900 och kolvringar typ 350kr per kolv!

0.5bar? En plan topp/block med mls och arp. Och lite backad tändning skulle jag tippa håller för 1bar i alla fall :b


19 Inlägg
22 september 2010
#30
Kaalle skrev:
Varför ska man svarva kolvar om man ändå lägger ut pengar på en mls packning? Då kan man ju köra 3mm mls packning. Varför måste han byta ramlager osv? Så en motor är slut vid 21tusen mil? Min bil har gått 31tusen och turbomotorn har gått 41tusen mil. Den servade jag dock med nya lager nyligen. Det fanns inte en repa i dom gamla. Det blir inte så snikit att byta lager då ramlager ligger runt 1600kr och vevlager runt 900 och kolvringar typ 350kr per kolv!

0.5bar? En plan topp/block med mls och arp. Och lite backad tändning skulle jag tippa håller för 1bar i alla fall :b

Jag tycker inte heller det löns att börja byta kolvar eller dylikt om man inte siktar på så höga hästkrafter.
Visst håller det för 1bar, men om man vill köra på det säkra är det nog inget att rekommendera.


Sök