3234
Sök

Skillnad på 19 liter vs 22?

93 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
Tog en liten chansning och köpte en RF Punch 2 (P2D210) och satte den i en liten sluten GAS-låda på 19 liter.
Med dämpning och med elementet i lådan så hamnar den väl på runt 17 någonstans.

RF basen ska enligt specen ha en sluten låda på någonstans mellan 15 och 24 liter, skulle det då göra något bra om jag fixade en liten större låda?

Rec. Sealed Enclosure 0.59 cu. ft. (16.42 liters)
Range: 0.50 cu. ft. - 0.85 cu. ft.
Range: (14.16 liters - 24.07 liters)

Tycker inte det blev riktigt så stor skillnad så som jag hade hoppats på om man jämför med basen som satt i innan, en gas för runt 300 spänn. tongue

Sen kan jag passa på att fråga, RF själva rekommenderar en portad låda som ser ut såhär;

Rec. Vented Enclosure 1.40 cu. ft. (39.64 liters)
Vented Tuning Frequency 40 Hz
Port: (1) 4" diam. x 14" long
Port: (1) 10.16 cm x 35.56 cm

Blir det stor skillnad om man kör en sån istället för en sluten? Hur påverkas ljudet? Kan man få det lika snabbt och "snärtigt" ändå eller blir det bara massa muller? tongue

Tacksam för lite hjälp smile
Senast redigerat av badboll (3 september 2008)

956 Inlägg
3 september 2008
Ja, det kan bli skillnad i ljudet om du skaffar en större låda, men jag tror att det blir minimalt. Du kan ju prova att vända basen med magneten utåt. Då vinner du några liter i volym, men byt plats på plus och minus på basen då.

Sen om du skulle bygga en portad låda så kan du förvänta dig en bas som kanske känns lite långsammare och spelar lite djupare. Men du kommer märka skillnad i tryck, då man med portad låda i teorin kan spela 3 db högre än med en sluten.

Men det som jag tror kan vara felet är att du skriver att du haft en lågpris bas förut och sedan bytt till en bättre. Bytte du steg då med?
För om steget funade bra med den basen kanske det är på tok för dåligt för din nya bas.
Vad är det för steg du har?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

93 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
Det är ju inget värstingsteg men det är ett Gas Alpha 2100, lämnar runt 200wrms bryggkopplat så det finns ju mer att hämta med ett bättre steg men det funkar hyfsat.

Har nu varit ute och ställt in och fått till det helt okej, får köra helt andra inställningar jämfört med gas-basen. Ingen bass boost på stereon, mycket mindre boost på steget och lägre gain på steget.

Ja jag vet inte hur man ska göra med låda. hmm

6 851 Inlägg
3 september 2008
Som luunggan säger..vänd basen med magneten utåt, in med lite mera dämpull..Testa detta så får du se vad som händer.
Gjorde detta med min Hertz 10", dock så ska vi kanske säga att det finns mer än väl effekt så det räcker till den.
Men djupbasen kom fram på ett helt annat sätt.

93 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
Ok det ska testas. Blir det bättre då, då är det kanske läge att skaffa en större låda? Typ 22-23 liter?
Varför ska man byta plats på plus/minus? Spelas just nu inte i fas men då ska jag alltså köra den i fas sen?
Senast redigerat av badboll (3 september 2008)

Sök