4108
Sök

trimmad motor

242 tic
9 Inlägg
12 februari 2006
Trådstartare
#1
tjena
jag har byggt en motor som innehåller b230 underdel och 531 topp månen 7 kam och extraktor och dellorto 45 or med misab insug men har ett stort problem vatten slangar går sönder om jag varvar över 6000 varv och det är där det är kul att köra men jag har smält två vatten slangar till kupen och värme elementet i kupen vad ska jag göra ??

  mvh crisse :smile


En liten fråga till hur mycket kan man få ut ur den här motorn om man skulle bromsa den och bestycka förgasrana ordentligt efter den här motorn??? ungefär.

Älskar volvo och alllt som har turbo mums

242 tic
9 Inlägg
12 februari 2006
Trådstartare
#2
Det är inte att den blir för varm utan det blir sånt tryck i systemet och det besämmer ju vattenpumpen ju snabbare den snurrar ju större tryck blir det
smile

Älskar volvo och alllt som har turbo mums

242 tic
9 Inlägg
12 februari 2006
Trådstartare
#3
men om jag byter lock så trycker han bara ut sig vattnet där eller hur du flyttar ju bara felet inte tar bort det men jag tänkte svarva om rem skivan till vatten pumpen så det blir större diameter wink


vad är vp.n ?

Älskar volvo och alllt som har turbo mums

81 Inlägg
13 februari 2006
#4
Om det nu varvar så mkt mer så ditt övertryck beror på detta så borde även generatorn få stryk av detta. Satsa på en mindre remskiva på vevaxel om du ska ändra på någon remskiva, så löser du flera problem på samma gång.
Problemet är inte på annat håll möjligen? Sprucken topp t.ex, så kompessionen går ut i vattenkanalerna? Det räcker med en så liten skada att den knappt går att upptäcka för att få övertryck i vattnet..

OPEL - Ett sätt att ha det bra!

242 tic
9 Inlägg
16 februari 2006
Trådstartare
#5
jag vet vad felet är nu jag måste göra vatten pumpens hjul större och remskivan till vevaxeln mindre då snurar inte vatten pumpen lika fort för det är att det blir över tryck när jag varvar .


jag tog bort remmarna och såg om det vart tryck när jag gasade men det hände inget , men om toppen skulle vara sprucken eller block pakningen sönder så skulle dom blivit större, och så tog jag hem en sån som man prov trycker kyl systemet men det hände inget även att jag hade drygt 1 bars tryck så det är inte toppen eller packningen som är trasig.

tack för alla svar

har ikväll slängt i en riktig diff från en 940 turbosån nu ska gasas smile det var en slung diff men jag har fixat så den aldrig går ut utan är i hela tiden. för annars orginal försvinner det drivningen på båda hjulen samtidigt vid 40km\h.

Nästa steg blir att sätta in en saab 9000 tryck platta för den slirar när man trampar på, inte bra.




Sen ska jag gasa , det roliga med förgasare är att dom låter som fränast över 6000 till 8000 varv hahha fan vad gött det låter mums.

Älskar volvo och alllt som har turbo mums


Sök