2220
Sök

Mazda Rx7 Hissa eller dissa?

Najs
3 september 2008
Trådstartare
#1
vad e pluss vad e minus med en Rx7:a?

4 682 Inlägg
3 september 2008
#2
+ den jävligt coola motorn,å de sköna ljudet.
http://www.youtube.com/watch?v=Z4mh6MM24wA
Senast redigerat av Moparboy440 (3 september 2008)

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
3 september 2008
#3
gillar den skarpt med lite karossmodifikationer.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

Vi lever i en orättvis värld..
560 Inlägg
3 september 2008
#4
+ är ju helt klart att det är en Rx-7 wink Hur kan man inte älska dom? Ljudet är helt sjukt smile Men - är väl att det tydligen finns väldigt få som kan med motorn om den går sönder, ska visst vara jäkligt tjabbigt att hitta nån tongue
Senast redigerat av Reeplayed (3 september 2008)

Even fools they say, can find a way out of the dark.

Cars suck :P
35 Inlägg
3 september 2008
#5
Både + och -

+ För den härliga varvvilliga wankeln, man kan ju inte mer än att älska ljudet från en prestandawankel.wink

- För att hitta folk som kan wankel, drar mycket sås. Hållbarheten är lite si och så.

Men jag kan lätt tänka mig en sån iallafall.smile

BMW fantast
1 172 Inlägg
3 september 2008
#6
+ ljudet
+ formerna

- mek kunskapen på wankel är väl sämre hos verkstäder...
-dyra motordelar? bara för det är wankel kanske??

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

RE-雨宮
481 Inlägg
3 september 2008
#7
Westridger skrev:
Både + och -


- För att hitta folk som kan wankel, drar mycket sås. Hållbarheten är lite si och så.

Vad fint när sakkunniga yttrar sig i ämnet.

En Wankel dra inte mycket mer än vilken annan sportbil som helst med motsvarande prestanda.
Hållbarheten är väldigt bra så länge man sköter bilen med oljebyten, å inte kör skiten ur den kall (som med vilken annan bil som helst)

Det finns mycket kunniga personer i Sverige som kan bygga och trimma och mappa wanklar, Annars finns det 2 företag i England som är grymt duktiga, kostar runt 600:- att ta hit en engelsman för mappning om han är på det humöret.

AeroMalm skrev:
-dyra motordelar? bara för det är wankel kanske??

Vilka delar på en wankel är dyra? återigen ett antagande.

Dom flesta vanliga verkstäder vet inte mer än det som står i verkstadsmanualen, men varför gå till en vanlig verstad när du kan gå till någon som är speciallist?

Som exempel på folk som kan Wankel har ni Jörgen Blennow i Skurup, han å hans far har byggt tävlingsmotorer i måååånga år, tävlas med hög framgång i norsk rallycross. Eller ni som är insatta i svensk motorsport kanske känner till Michael Mohlins Rx7a som spöade allt och alla när det begav sig, också han med en motor från Blennow. Andra motorbyggare finns i såväl Stockholm som Värmland, eller återigen England.

Att skriva vad som är plus med dom är ju så mycket upp till var och en så det är som att be om pajkastning, men Rx7orna har bland dom bästa bromsar du kan tänka dig redan orginal, perfekt viktfördelning, SJUKT bra väghållning redan från början, låg vikt, grymt skönt motorljud, inga vibrationer i bilen pgr av wankeln, finns sanslöst många eftermarknadsdelar, och dom är snabba som zlatan på banor,superstage och liknande. Samt inte helt långsamma på dragstrippen heller men jag skulle personligen inte köpa en Rx7a till det.

Minus är som med alla andra sportbilar att det kostar pengar att trimma, beroende på skick så brukar man få renovera motor runt 10k mil där man byter dom delar som slitits, (är inte spec många i en wankel och kostar några kronor mer än att byta kamrem å göra en service på en vanlig bil. Runt 15k)
När man gör detta kan man passa på att förstärka dom delarna som vanligen slits. Många går samtidigt på med att porta motorn och förstärka så dom utan problem producerar runt 500häst med ett turbobyte. Detta brukar ligga på ca 60tusen lite beroende på vad man vill ha gjort med bilen. Finns olika typer av portningar lämpade för olika ändamål. Återigen inte mycket mer än vad det kostar att få en kolvmotor med eftermarknadsvev,smidda stakar/kolvar/portad top,nya packningar,nya kammar osv.

RE-Amemiya Kitted FD3S

Diktator
968 Inlägg
4 september 2008
#8
allt är bra med wankel, om man kommer fortsätta med förbrännings motorer så kommer wankel vara den sista motorn som byggs, just pågrund av den sjukt smarta konstruktionen, eller så är det en vidarutväckling av wankel som kommer vara sista...

wankel är precis vad en motor ska ha, så lite rörliga delar som möjligt.. skulle jag få slänga ner valfri motor i min kärra så skulle ni hitta två skivig wankel där i utantvekan, ljudet och karaktären är underbar.

påtal om legendariska wankel bilar i sverige så fanns det ju (finns?) en kille som körde folkrace med wankel coh körde skiten ur allt just för han kunde varava skiten ur bilen, och sen va det aldrig någon som vågade sig på och köpa den efter racen så han ägde och utväckla den ju i många år.. enda han bytte va kaross... najs big_smile
Senast redigerat av Brandis (4 september 2008)

172 Inlägg
4 september 2008
#9
finns några duktiga killar på wankel, ta te,x www.g-r.se här i örebro riktigt duktiga och dom bästa tror jag. det sämsta med wankel är vell att du får inte köra med bilen förens den har kommit upp i rätt arbetstemp. annars riktig sköna och roliga bilar.

Utför flockning kontakt: stromae@gmail.com lr 070-5333936

RE-雨宮
481 Inlägg
4 september 2008
#10
stroma: Med att inte köra med bilen betyder i alla fall, Wankel som Kolvmotor att man inte ska Köra med laddtryck förens motorn är varm, och hur lång tid tar de.. 5 minuter?

Angående att man kan varva wanklar så frukansvärt mycket så är det också en sanning med modifikation.
En sugmotor wankel som är byggd för bana och liknande brukar ligga mellan 9-10 kanske 10.5k medans en turbowankel ofta inte går mcket mer än 8. Rx8'an varvar mer men denna är också sugmotor.

Sen bygger ju inte G-R några motorer till skillnad mot Blennow i skåne, dock är dom duktiga på att mappa.
Som parentes kan ju nämnas att dom brukar bänka/mappa motorerna som Blennow byggt. wink

RE-Amemiya Kitted FD3S

Diktator
968 Inlägg
4 september 2008
#11
chrno skrev:
Angående att man kan varva wanklar så frukansvärt mycket så är det också en sanning med modifikation.
En sugmotor wankel som är byggd för bana och liknande brukar ligga mellan 9-10 kanske 10.5k medans en turbowankel ofta inte går mcket mer än 8. Rx8'an varvar mer men denna är också sugmotor.

i teorin finns det knappt någon max varv på en wankel...

VW-nörd?
4 332 Inlägg
4 september 2008
#12
Brandis skrev:
allt är bra med wankel, om man kommer fortsätta med förbrännings motorer så kommer wankel vara den sista motorn som byggs, just pågrund av den sjukt smarta konstruktionen, eller så är det en vidarutväckling av wankel som kommer vara sista...

wankel är precis vad en motor ska ha, så lite rörliga delar som möjligt.. skulle jag få slänga ner valfri motor i min kärra så skulle ni hitta två skivig wankel där i utantvekan, ljudet och karaktären är underbar.

påtal om legendariska wankel bilar i sverige så fanns det ju (finns?) en kille som körde folkrace med wankel coh körde skiten ur allt just för han kunde varava skiten ur bilen, och sen va det aldrig någon som vågade sig på och köpa den efter racen så han ägde och utväckla den ju i många år.. enda han bytte va kaross... najs big_smile

Och hur är en wankelmotor uppbyggd då?


BMW fantast
1 172 Inlägg
4 september 2008
#13
AeroMalm skrev:
-dyra motordelar? bara för det är wankel kanske?


Vilka delar på en wankel är dyra? återigen ett antagande.


klart som fan att jag gjorde ett antagande. vf skulle jag annar skriva ??? hade ingen aning om vad delar kostar, men kunde tänka mig att dom var dyra. har hört att tätningarna på "kolven" slits fort, och även topparna ute på "kolven". vad kostar en ny "kolv/rotorn?"


så här e en wankel uppbyggd...

Senast redigerat av AeroMalm (4 september 2008)

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
4 september 2008
#14
Bra video smile


blacken
4 september 2008
Trådstartare
#15
Brandis skrev:
chrno skrev:
Angående att man kan varva wanklar så frukansvärt mycket så är det också en sanning med modifikation.
En sugmotor wankel som är byggd för bana och liknande brukar ligga mellan 9-10 kanske 10.5k medans en turbowankel ofta inte går mcket mer än 8. Rx8'an varvar mer men denna är också sugmotor.

i teorin finns det knappt någon max varv på en wankel...

Jodå, den kan inte varva mer än vad detonations/förbrännings hastigheten på bränslet tillåter..

blacken
4 september 2008
Trådstartare
#16
chrno skrev:
Westridger skrev:
Både + och -


- För att hitta folk som kan wankel, drar mycket sås. Hållbarheten är lite si och så.

Vad fint när sakkunniga yttrar sig i ämnet.

En Wankel dra inte mycket mer än vilken annan sportbil som helst med motsvarande prestanda.
Hållbarheten är väldigt bra så länge man sköter bilen med oljebyten, å inte kör skiten ur den kall (som med vilken annan bil som helst)

Det finns mycket kunniga personer i Sverige som kan bygga och trimma och mappa wanklar, Annars finns det 2 företag i England som är grymt duktiga, kostar runt 600:- att ta hit en engelsman för mappning om han är på det humöret.

AeroMalm skrev:
-dyra motordelar? bara för det är wankel kanske??

Vilka delar på en wankel är dyra? återigen ett antagande.

Dom flesta vanliga verkstäder vet inte mer än det som står i verkstadsmanualen, men varför gå till en vanlig verstad när du kan gå till någon som är speciallist?

Som exempel på folk som kan Wankel har ni Jörgen Blennow i Skurup, han å hans far har byggt tävlingsmotorer i måååånga år, tävlas med hög framgång i norsk rallycross. Eller ni som är insatta i svensk motorsport kanske känner till Michael Mohlins Rx7a som spöade allt och alla när det begav sig, också han med en motor från Blennow. Andra motorbyggare finns i såväl Stockholm som Värmland, eller återigen England.

Att skriva vad som är plus med dom är ju så mycket upp till var och en så det är som att be om pajkastning, men Rx7orna har bland dom bästa bromsar du kan tänka dig redan orginal, perfekt viktfördelning, SJUKT bra väghållning redan från början, låg vikt, grymt skönt motorljud, inga vibrationer i bilen pgr av wankeln, finns sanslöst många eftermarknadsdelar, och dom är snabba som zlatan på banor,superstage och liknande. Samt inte helt långsamma på dragstrippen heller men jag skulle personligen inte köpa en Rx7a till det.

Minus är som med alla andra sportbilar att det kostar pengar att trimma, beroende på skick så brukar man få renovera motor runt 10k mil där man byter dom delar som slitits, (är inte spec många i en wankel och kostar några kronor mer än att byta kamrem å göra en service på en vanlig bil. Runt 15k)
När man gör detta kan man passa på att förstärka dom delarna som vanligen slits. Många går samtidigt på med att porta motorn och förstärka så dom utan problem producerar runt 500häst med ett turbobyte. Detta brukar ligga på ca 60tusen lite beroende på vad man vill ha gjort med bilen. Finns olika typer av portningar lämpade för olika ändamål. Återigen inte mycket mer än vad det kostar att få en kolvmotor med eftermarknadsvev,smidda stakar/kolvar/portad top,nya packningar,nya kammar osv.

Men om det nu är så att Wankeln är så överlägsen Ottomotorn som en del vill göra gällande, varför har den i stort sett försvunnit ifrån"plan" så att säga?..

211 Inlägg
4 september 2008
#17
blacken skrev:
Men om det nu är så att Wankeln är så överlägsen Ottomotorn som en del vill göra gällande, varför har den i stort sett försvunnit ifrån"plan" så att säga?..

Att den var överlägsen ottomotorn sa han inte. Här kan du läsa lite om fördelar/nackdelar med Wankelmotorn. http://www.moller.com/rpadva.htm Skulle tror att de flesta biltillverkare höll på & experimenterade med wankel men Mazda var nog bland de enda som lyckades få bukt med problemen som fanns. 

"Den enda biltillverkare som idag saluför bilar med wankelmotor är Mazda. Mazda har lyckats vidareutveckla tekniken och fått den alltmer driftssäker. Likaså har man åtgärdat de tätningsproblem som fanns mellan kolv och cylindervägg. En milstolpe var när Mazda vann Le Mans 1991 med en wankelmotor."

Diktator
968 Inlägg
4 september 2008
#18
blacken skrev:
Brandis skrev:
chrno skrev:
Angående att man kan varva wanklar så frukansvärt mycket så är det också en sanning med modifikation.
En sugmotor wankel som är byggd för bana och liknande brukar ligga mellan 9-10 kanske 10.5k medans en turbowankel ofta inte går mcket mer än 8. Rx8'an varvar mer men denna är också sugmotor.

i teorin finns det knappt någon max varv på en wankel...

Jodå, den kan inte varva mer än vad detonations/förbrännings hastigheten på bränslet tillåter..

i teoring, praktiken är en helt annat sak...



för övrigt så finns det ju båtar som haft wankel, mopeder, motorsågar...
Senast redigerat av Brandis (4 september 2008)

Toyaddict
241 Inlägg
5 september 2008
#19
Lånar tråden.. Gen 2 rx7 turbo funderar jag på att köpa..
Vad finns det för vanliga fel?
Wankeln hoppas jag att jag reder ut om det blir probs även om det bara blev en lektion om den på fordon big_smile
Annars bra bil?
Nån som vet siffror på 0-100 osv?
Är ju mycket lättare än supran och säljaren sa att viktfördelningen var 50-50 pga aluminium-framvagn..
Så schysst väghållning måste det va big_smile

Mazda RX7 Turbo II -88
Toyota Corolla Tsport -05
Toyota Supra turbo mkIII -89 R.I.P

RE-雨宮
481 Inlägg
6 september 2008
#20
Det är riktigt bra väghållning i Gen 2, återigen kolla rejsa.nu's superstagelista.

Bästa du kan göra om du vill veta vanliga fel och saker att kolla efter är att gå in på www.wankelregistret.net
Där har du folk som äger mängder av Gen2 att fråga. Jag kan ytterst lite om vad man ska kolla på när man köper en, mer vad man kan trimma och göra bättre wink

RE-Amemiya Kitted FD3S


Sök