9-5 aero, kanske inte accar så bra som den ska?

Slayurz
4 september 2008 · 10 Inlägg

Hallå
Har en 9-5 aero -00 230 hk.
Om jag jämför filmer från youtube eller liknande så känns inte min lika snabb, jag undrar om det kan vara något fel, den har varit snäll körd hela livet av äldre människor så sönderkörd är den absolut inte
Den enda faktan jag har nu är från senast jag testade lite, då gjorde den 80 - 120 km/h (tredje växeln) på 5.5 sek, är det normalt eller är det något fel kanske?


Tacksam för svar!

/Johan

Saab-Fredde
4 september 2008 · 285 Inlägg

Kanske räcker om du gasar ur den lite?
Kan juh ha sotat igen om den e "gubb" körd.

SAAB, För att jag e lite bättre än dig!
Slayurz
4 september 2008 · 10 Inlägg

Jo men jag har haft den i snabr 3 månader nu och kört lite rejält om hopp att det ska bättra sig..
Men faktan jag skrev om accet 80-120, hur pass dåligt är det?

roxe Jesus didn´† Tap
4 september 2008 · 1 146 Inlägg

Accet känns rätt dåligt.. Googla och se vad den skall göra i det intervallet.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..
Slayurz
4 september 2008 · 10 Inlägg

Fan, det var det jag var rädd för. Finns det någon åtgärd, eller information om vad som är fel?

Hamilton
4 september 2008 · 8 873 Inlägg

Är den nyligen servad? om inte så börja med det innan folk börjar gissa hejvillt om alla möjliga och omöjliga fel. Att som några skriver "sota ur" fungerar inte.

Senast redigerat av Hamilton (4 september 2008)

Fotograf på tierpidag.se
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
4 september 2008 · 3 404 Inlägg

Kör en storservice med nya stift olja och hela köret som Hamilton säger. Går det inte bättre så börja leta efter läckage av insugsluften eller se till att ditt avgassystem flödar som det ska (Min 9000 gick som en sugis pga igensatt ljuddämpare).

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
snackcalahan
4 september 2008 · 482 Inlägg

är den sköt som den ska, menar med starter o sånt, annars kan du få fult med kox lr vad det kallas i turbon å då blir den seg som fan o tillslut får du ras

just real power
no turbo shit
azid Det som inte dödar gör ont
4 september 2008 · 2 668 Inlägg

laddar den som den ska?

2slow
Slayurz
4 september 2008 · 10 Inlägg

Okay, mätte ännu en gång nu ikväll, gjorde 0-100 på 7.3 sek med mig och en kille till i bilen, 80 - 120 på 5.2 sek.. Jag tror den servades senast någon gång i januari - februari, inte riktigt säker, ska kolla upp det. Så antingen är jag bara dålig, eller så kanske det fixas vid nästa service. Vore bra att veta om det är något fel och sådant eftersom att jag funderar på att fixa bsr steg 2 och sätta på deras dubble Sport Flow avgassystem, och det 'är ju inte så kul om något är fel.
Förresten när jag ändå är igång och maler, måste man byta hela bak kjolen / kåpan om man ska sätta på deras dubble utblås, eller gör dom helt enkelt plats för ett extra utblås?

Ursäkta om jag stör allas kvällsfrid, men jag har noll koll på bilar då är ni guld värda!

azid Det som inte dödar gör ont
4 september 2008 · 2 668 Inlägg

snackcalahan skrev:
är den sköt som den ska, menar med starter o sånt, annars kan du få fult med kox lr vad det kallas i turbon å då blir den seg som fan o tillslut får du ras

förklara gjärna hur du menar med att den blir segare? för det låter som bull i mina öron

för min gick hur bra som helst och så bara tvärskar den sen gick den lika igen då ny turbo sitter på plats..

2slow
Slayurz
4 september 2008 · 10 Inlägg

Den laddar till det röda börjar, laddar inte på det röda, men det ska det ju heller inte göra enligt "instruktionsboken"

azid Det som inte dödar gör ont
4 september 2008 · 2 668 Inlägg

inga hak i accet eller tvekningar?

2slow
E85
4 september 2008 · 58 Inlägg

Kolla att alla vacumslangar på spjällhuset sitter där dom ska. (bort med plastkåpan så syns dom bra). har någon pillat o haft bort slangarna har dom en tendens o flyga loss lätt. kolla det först o är det felet byt till siliconslang eller sätt slangklämmor. hade liknande fel på min o då gick den som skit, då var det en vacumslang som lossat. Mvh Gustaf

Senast redigerat av E85 (4 september 2008)

Saab 9-5 Aero "R500" (2000)
Mr_Gear Biltokig
4 september 2008 · 870 Inlägg

0-100 på 7.2 låter ju faktiskt helt okej med 2pers och moraklocka... 6.9 är originaluppgift

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
Portal Filkörning?
5 september 2008 · 852 Inlägg

azid skrev:

snackcalahan skrev:
är den sköt som den ska, menar med starter o sånt, annars kan du få fult med kox lr vad det kallas i turbon å då blir den seg som fan o tillslut får du ras

förklara gjärna hur du menar med att den blir segare? för det låter som bull i mina öron

för min gick hur bra som helst och så bara tvärskar den sen gick den lika igen då ny turbo sitter på plats..

tror han menade att om man kör som en talliban och gasar utav bara fan så att turbon blir sketvarm och sedan stänger man av den direkt och går in och lägger sig, så stelnar oljan i turbon och de sitter sedan fast där. till sist kyler inte oljan alls och då skär turbon.

Slayurz
5 september 2008 · 10 Inlägg

Tack för alla svar, som sagt ni är guld värda!

E3_Henrik Teknik Informatör
5 september 2008 · 371 Inlägg

tag bort den översta slängen på magnetventilen som sitter fram vid insugsbälgen...sen kör en sväng...går den bättre då är det den backventilerna som sitter på den slangen som är kassa...dem är blå och sitter bla sitter vid servo behållaren osv...

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang