2593
Sök

Värt att ta lån?

328 Inlägg
6 september 2008
Trådstartare
Tycker ni det är värt att ta ett lån till en bil om man är 19-20år med en inkomst på ca 12000 i månaden?
Bilen kostar runt 100-110k kronor.

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
6 september 2008
Det kan nog bara du själv avgöra, jag har lånat till min bil och jag tycker att det är värt det medans en del andra bara skakar på huvudet åt en och säger att dom aldrig skulle lägga så mkt på en bil just nu osv. Men bor du hemma fortfarande så klarar du ju av ett lån utan problem.

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 september 2008
Hur länge får du vänta om du inte gör det? wink

Min rekommendation: Hittar du en bil du bara känner att du måste ha, till en rimlig summa (förslagsvis under 100k) så är det bara att satsa. Sen beror det ju förstås på om du bor hemma eller har lägenhet, o.s.v. Du får räkna med en månadskostnad på ca 1500, om man kollar enligt Blocket.

Sen tillkommer försäkring och grejer, så det blir alltid dyrare än du tror.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

328 Inlägg
6 september 2008
Trådstartare
Jo jag bor hemma så har ju inte så mycket utgifter smile så man borde klara av att leva ett normalt liv wink

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
6 september 2008
Absolut ja klarar av att leva ett normalt liv även fast bilen står på mej, har egen lägenhet osv och jag har cirkus dom summorna du pratar om.

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
6 september 2008
Tänk på att ha en buffert ifall något pajar på bilen och du är beroende av den. Är det bara en lekbil så är det ju inte lika viktigt.
Ska du ha bilen så är det bra med en buffert på minst 10k. Blir snabbt mer om något händer...

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
6 september 2008
Jag nöjde mig med en något billigare bil för att jag inte vill ha några lån än. Men är ju inget konstigt alls att låna till en bil... Men å andra sidan är det skönt att inte ha en fast utgift även om man bor hemma då kan man ju lägga de pengarna på att greja med bilen istället vilket jag tycker är roligare:)

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
6 september 2008
man kan ta ett lån, men ta då lite "extra" om nått skulle hända som TCG skrev, men min mening är, man kan inte köpa nått för pengar man inte har, men de är bara min tanke

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

8 883 Inlägg
6 september 2008
Visst kan du låna till en bil även om du bor hemma, men är det inte dags att hitta ett eget när man är 20?
Snacka med dina föräldrar är en bra start, betalar du inget hemma så lär dom nog vilja att du gör det.
Har du råd att ta ett lån så har du även råd att betala för dig.

Nu vet jag ju inte hur du gör du kanske redan betalar för dig till föräldrarna.
Tänk också på att du får en fast kostnad i 3år (brukligt vid billån) som är på ca 2600:- om du lånar 110 000 och räntan är 7.25%..

Fotograf på tierpidag.se

735 Inlägg
6 september 2008
Hamilton skrev:
Visst kan du låna till en bil även om du bor hemma, men är det inte dags att hitta ett eget när man är 20?
Snacka med dina föräldrar är en bra start, betalar du inget hemma så lär dom nog vilja att du gör det.

Tänk också på att du får en fast kostnad i 3år (brukligt vid billån) som är på ca 2600:- om du lånar 110 000 och räntan är 7.25%..

Vet inte hur du räknar men det blir dyrare. 110000/36mån är för det första 3055:- per månad. Sen tillkommer räntan. I dagens läge med hans inkomst och lån utan säkerhet kan man glömma en ränta på 7.25%. Runt 9-10% är mer realistiskt. Kör man rak amortering vilket är att föredra med en ränta på 9% blir första betalningen 110000x0.09/12=825:-+3055=3875:- per månad...

I ditt läge skulle jag överväga att köpa på en bilfirma med bilen som säkerhet. Först då kan du hamna på en effektiv ränta kring 7-8%. Men då måste du ju ha en kontantinsats. Den brukar vara 20% av bilens slutpris. I detta fall 22000:-.

8 883 Inlägg
6 september 2008
tobee skrev:
Hamilton skrev:

Vet inte hur du räknar men det blir dyrare. 110000/36mån är för det första 3055:- per månad. Sen tillkommer räntan. I dagens läge med hans inkomst och lån utan säkerhet kan man glömma en ränta på 7.25%. Runt 9-10% är mer realistiskt. Kör man rak amortering vilket är att föredra med en ränta på 9% blir första betalningen 110000x0.09/12=825:-+3055=3875:- per månad...

I ditt läge skulle jag överväga att köpa på en bilfirma med bilen som säkerhet. Först då kan du hamna på en effektiv ränta kring 7-8%. Men då måste du ju ha en kontantinsats. Den brukar vara 20% av bilens slutpris. I detta fall 22000:-.

Du har givetvis rätt, glömde kontantinsattsen på 25 000 i mitt exempel och jag räknade med lån från bilfirma.

Pris på bilen 112 000
Kontant         25 000
Avbetalningstid 36 mån
Månadsbetalning 2696
Ränta 7.25%
Upplägningsavgift 500
Aviavgift 35
Effektiv ränta 8.86%
Senast redigerat av Hamilton (6 september 2008)

Fotograf på tierpidag.se

259 Inlägg
6 september 2008
de är ju upp till dig att ta ett lån eller inte,
men jag skulle dock aldrig ta ett lån för att köpa en bil.

men det är bara vad jag tycker.

mvh robin

VW-nörd?
4 332 Inlägg
6 september 2008
Individuellt...

1 854 Inlägg
6 september 2008
spara och köp cash!

508 Inlägg
6 september 2008
har du stadigt jobb s¨å är det väl bara och låna, men en risk finns ju alltid..

526 Inlägg
6 september 2008
Man behöver ju inte ta ett billån för att köpa bil.
Finns tex vanliga lån som liggar på 6-8% ränta också..

8 883 Inlägg
6 september 2008
Turbo_Erik skrev:
Man behöver ju inte ta ett billån för att köpa bil.
Finns tex vanliga lån som liggar på 6-8% ränta också..

sant men kostnaderna blir likväll desamma...roll

Fotograf på tierpidag.se

735 Inlägg
6 september 2008
Problemet med ett billån är att man MÅSTE lösa det innan man kan sälja bilen! Är man då av ekonomiska skäl tvungen att sälja bilen innan lånet är löst så kan man vara låst. Det är ju inte säkert att banken bedömmer att du har råd att ta ett lån utan säkerhet för att lösa billånet! Get it? smile
Senast redigerat av tobee (6 september 2008)

1 723 Inlägg
6 september 2008
spara så mycket det går varje månad och köp den kontant. om du inte är helt såld och måste ha den NU!
jag sitter med lån som jag gärna blir av med.... men å andra sidan hade jag mer utgifter än du har då jag tog mitt lån så man får väga det mot ens situation.

tar du lån så lägg upp det så du har råd till månadskostnaden även om räntan stiger. har du pengar över nån månad så kan du alltid göra extra inbetalningar och snabbare bli av med lånet.

OEM <3
6 957 Inlägg
6 september 2008
Se över va du har för månadskoster först..sen kanske låna?
Innan ja låna gjorde ja detta, hade 2 utgifter hem å mobil..
MEN räkna att de tillkommer en del extra utöver inköp!

Låna runt 85k när ja köpte min förra året i april, la upp lånet på 2 år (ville bli av med de fort)
å idag är ja lycklig över att ja amortera mkt...lånet e nästan klart!

Men är du helsåld på bilen eller kan du tänkas vänta på att skaffa den till våren så röstar
ja för våren!!
Då kan du dra in pengar över vintern å ta mindre lån smile

OEM <3

Sök