3239
Sök

9000:an hackar (!!!) IGEN (!!!) :( Hjälp!

1 036 Inlägg
18 september 2008
#61
Det är bränslet! har du kollat????

Magnetventilen styr endast laddtrycket.. du kan få för högt ladd eller grundladd.. bilengår precis som vanligt men kraften uteblir givetvis vid grundladd..


4 Inlägg
18 september 2008
#62
Hade det problemet på min 9000 med och då var felet att jag hade en sprucken vakumslang. Bytte alla vakumslangar till turbon en sen var saken biff! Prova även att byta DI:kasset, den kan ställa till med mycket underliga saker när den börjar ge sig.. lycka till!


Svetsare
3 150 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#63
Mange__:   Den laddar jävligt dåligt (jämfört med innan) och levererar knappt nån effekt (jämfört med innan)  Tänkte koppla ur MV imorrn och testa köra lite utan.  Om den då går likadant som nu så borde det väll vara MV?


SvenssoN_SaaB:  Ska glo lite mer på slangarna men tror ej det är det då jag ej hört om slangar som lagar sig själva, eftersom av att det kommer och går  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Svetsare
3 150 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#64
Har ingen aning men antar att MV funkar ungf. som wastegate klockan på turbon? isåfall kan "koppen" (om det är nån i?) liksom "låsa sig" ibland?  För nu verkar den funka  :S:S:S:S:S

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Svetsare
3 150 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#65
Hände nåt mindre roligt för en timme sen ungf.   sad         Körde lite och den laddade dåligt/hackade fortfarande, drog sen på lite på 3:an och den tvärdog sen på högt varv?!?!?!  Körde intill kanten och trodde den skurit (är inte säker på att den inte gjort det än), men den gick runt på startmotorn men startade ej.  Har varit lågt med bensin ett tag nu.

Kollade under huven och allt såg ut som vanligt?

Tur att den inte stannade mer än 1 kilometer hemifrån  :S     

Nån som har en jävla aning om va fan som hänt bilhelvetet!?!??!?!   :'(((

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Svetsare
3 150 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
#66
Ingen som vet?   Kan soppa pumpen dött?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

4 299 Inlägg
21 september 2008
#67
ZonaX skrev:
Ingen som vet?   Kan soppa pumpen dött?

De kan de vara, lossa nån koppling till fuelrailen o se om du får tryck där när du försöker starta.
Sen ska pumpen höras när man vrider på tändningen, de lättaste om man inte har 100% hörsel e o plocka bort golvet i bak samt luckan som sitter över pumpen. Då kan du sitta i förrarsätet och höra den.

EDIT: I Haynesboken så finns ett kapitel för hur man kollar om pumpen funkar som den ska...

//Jacob
Senast redigerat av Rallyhalle (21 september 2008)


Svetsare
3 150 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
#68
tack för svaret, men va precis nere och tittade till bilen. Den startade inte (precis som igår) men kopplade sen ur magnetventilen och då startade den (!),  vågade inte köra så långt så jag flyttade den bara till ett säkrare ställe.

Är inte säker på att detta betyder att MV är trasig eller om det är en komponent som drivs av den som är kass men den startade med MV urkopplad iallafall.?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

4 299 Inlägg
21 september 2008
#69
ZonaX skrev:
tack för svaret, men va precis nere och tittade till bilen. Den startade inte (precis som igår) men kopplade sen ur magnetventilen och då startade den (!),  vågade inte köra så långt så jag flyttade den bara till ett säkrare ställe.

Är inte säker på att detta betyder att MV är trasig eller om det är en komponent som drivs av den som är kass men den startade med MV urkopplad iallafall.?

Då e mitt tips att du försöker hitta en begagnad MV som du kan byta med.
För om bilen nu startade med den urkopplad så tycker jag att de känns ganska säkert att de e den som e paj. Hade det varit soppapupmen så hade den inte startat av att koppla ur MV:n...


S40 T4
584 Inlägg
21 september 2008
#70
"hoppade" bilen mer efter att du hade kopplat ur MV?


Svetsare
3 150 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
#71
Jag vet inte  neutral  Jag vågade inte dra på då jag var ganska rädd att den skulle dö igen och vet inte om det är skadligt att köra utan MV men den startade iallafall och rörde sig. 

Då en av slangarna från MV sitter på dumpen = lyfter kolven vid vaccum och släpper ut övertrycket är jag rädd att vid MV urkopplad blire inget vaccum = trycket går tillbaka bakåt i turbon och slår sönder kompressorhjulet???   

Är osäker på det, därför tänkte jag inte bygga upp nåt övertryck föräns jag är säker.
Senast redigerat av ZonaX (21 september 2008)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

S40 T4
584 Inlägg
21 september 2008
#72
ZonaX skrev:
Jag vet inte  neutral  Jag vågade inte dra på då jag var ganska rädd att den skulle dö igen och vet inte om det är skadligt att köra utan MV men den startade iallafall och rörde sig. 

Då en av slangarna från MV sitter på dumpen = lyfter kolven vid vaccum och släpper ut övertrycket är jag rädd att vid MV urkopplad blire inget vaccum = trycket går tillbaka bakåt i turbon och slår sönder kompressorhjulet???   

Är osäker på det, därför tänkte jag inte bygga upp nåt övertryck föräns jag är säker.

okej, men kan nog vara då MV som är felet då.. om inte så kan det vara ett av felen då.


Svetsare
3 150 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
#73
Vad säger du/ni om det då?  -->    Då en av slangarna från MV sitter på dumpen = lyfter kolven vid vaccum och släpper ut övertrycket är jag rädd att vid MV urkopplad blire inget vaccum = trycket går tillbaka bakåt i turbon och slår sönder kompressorhjulet???

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX


Sök