2198
Sök

Lägger ni i ettans växel i fart?

svetsare
329 Inlägg
8 september 2008
#41
lägger i 1an i rullning när man vet att man ska iväg fort efter man blir stillastående lr om man bara måste rulla väldigt sakta och ska i väg... och man känner ju när man kan lägga i 1an och man tvingar ju aldrig i den... kan till och med hända att jag lägger i ettan när jag rullar sakta bakåt och så länge växlarna går i lätt så är de nog ingen fara (hoppas jag:P)

Celica 2.0 Gti -90

Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
661 Inlägg
8 september 2008
#42
Jag brukar lägga i femman i start sen går jag neråt i växlarna ju mer hastighet jag har

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !

2 021 Inlägg
8 september 2008
#43
lägger ofta i 1an, kan bero på att min motor e as klen på lågvarv tongue


33 Inlägg
31 augusti 2021
#44
I situationer i trafiken där jag åker runt 20km/h och kommer ner till 10km/h med tvåans i men trafiken flyter på och ja behöver inte stanna men då behöver min bil oftast 1:ans växel för att motorn ska orka med. Bör man då stanna bilen för att sen peta i 1:an och köra iväg för bästa möjliga livslängd på växellådan?

* Voff voff *
10 842 Inlägg
31 augusti 2021
#45
13 år är ett imponerande trådlyft... big_smile

Behöver du lägga i ettan för att bilen ska orka och det inte tar emot eller skrapar så är det helt säkert ingen fara att göra det heller. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 550 Inlägg
31 augusti 2021
#46
KimVsWorld skrev:
Jag kanske är efter men varför skulle man lägga i ettan innan man stannar?

Om man kör sakta på tvåan på en skogsväg och ser att det börjar luta kraftigt uppåt kan man växla ner till ettan så man slipper tappa  farten.
Med osynkad etta får man dubbeltrampa för att inte skada växellådan.

B t w så går det inte att med en Jimny fr o m 2005 lägg in lågväxeln om inte bilen står helt stilla och kopplingspedalen är helt nertryckt.
Dock går det att skifta mellan 4x2 hög och 4x4 hög i alla hastigheter. Man bör lätta på gasen samtidigt.

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
31 augusti 2021
#47
Nu har jag ju bara en manuell bil, o det är Fox'en.
På den brukar jag ge lite gas när jag smyger i ettan fram mot en korsning eller dylikt.
Förvånansvärt enkel bil att "rev-match'a" växlarna på faktiskt 👍

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Forummoderator
18 214 Inlägg
31 augusti 2021
#48
Cuefa skrev:
Nu har jag ju bara en manuell bil, o det är Fox'en.
På den brukar jag ge lite gas när jag smyger i ettan fram mot en korsning eller dylikt.
Förvånansvärt enkel bil att "rev-match'a" växlarna på faktiskt 👍

Det var en FOX ja! Funderade på det när jag såg bilden.
Lite OT men kör man en i30N Performance och lägger i race-läge så revmatchar den själv. Mycket underhållande.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
31 augusti 2021
#49
Hybrid_ skrev:
Cuefa skrev:
Nu har jag ju bara en manuell bil, o det är Fox'en.
På den brukar jag ge lite gas när jag smyger i ettan fram mot en korsning eller dylikt.
Förvånansvärt enkel bil att "rev-match'a" växlarna på faktiskt 👍

Det var en FOX ja! Funderade på det när jag såg bilden.
Lite OT men kör man en i30N Performance och lägger i race-läge så revmatchar den själv. Mycket underhållande.

Oh yes, räcer-räven... 🙈

Ja det kan jag tro!
Camaro har ju samma system fast med knappar på ratten så man kan revmatcha.
Skulle vara intressant o få testa faktiskt 😎

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

5 142 Inlägg
31 augusti 2021
#50
På mercan sköter lådan sig själv så där behöver jag inte bry mig. Den startar dock på 2an och använder sällan 1ans växel.
På micran brukar ettan åka i medans bilen rullar. Den behövs allt som oftast när man har vridmoment som en billig röjsåg.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
18 214 Inlägg
31 augusti 2021
#51
På tal om växlar. Hade inte äldre Volvo 850/S/V70 ett vinterläge på automaten som gjorde att den slirade iväg på 3:an? har för mig det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 484 Inlägg
31 augusti 2021
#52
När jag t.e.x drar tungt släp och kommer i situation där jag ser att 1an måste i utan att jag vill stanna eller nästan stanna brukar jag dubbelkoppla med lite gas för varvtalsanpassning i friläget. Då pluppar 1an i lätt som en plätt även om det går lite fortare än vanligt.
Senast redigerat av Mossan1 (31 augusti 2021)

5 142 Inlägg
31 augusti 2021
#53
Hybrid_ skrev:
På tal om växlar. Hade inte äldre Volvo 850/S/V70 ett vinterläge på automaten som gjorde att den slirade iväg på 3:an? har för mig det.

Det fanns även på äldre Mercedes, tror faktiskt många äldre automater har den funktionen. Tror faktiskt sambons Avensis har vinterläge på lådan :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

* Voff voff *
10 842 Inlägg
1 september 2021
#54
Hybrid_ skrev:
På tal om växlar. Hade inte äldre Volvo 850/S/V70 ett vinterläge på automaten som gjorde att den slirade iväg på 3:an? har för mig det.

Stämmer bra. Kom på 960 -91. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
18 214 Inlägg
1 september 2021
#55
Körde den lilla extrabilen med manuell låda idag. Och jodå! Jag lägger in 1:an på rull innan en korsning! Det visste jag inte ens om att jag gjorde... Håller spaken mjukt mot 1:an tills den ramlar i utan protester. Där ser man...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

61 Inlägg
2 september 2021
#56
Det beror på om oljan i växellådan är trög eller uppvärmd. Är bilen kall och nystartad kan man glömma att få i 1an medan bilen rullar, iaf om man vill undvika att våldta växellådan. Har man kört en stund och den är varm och mysig i oljan så brukar jag peta i 1an medan bilen rullar. Man känner på växeln om den vill samarbeta eller inte. När man kör i rusningstrafik där det ska gå snabbt så kan man ibland hamna i köer där bilen inte orkar på 2an men kön börjar rulla på igen innan man hunnit stanna helt för att lägga i 1an och då brukar jag rulla långsamt medan jag växlar ned.


Sök