2798
Sök

1990 Saab 900 Turbo T16 som sommarbil

Fortgående logg över vad jag gör med den här bilen, har inget slutgiltigt mål i sikte, underhåll, uppgraderingar, reparationer osv...

Från Finland
22 014 Visningar
Uppdaterades senast igår 09:30
Från Finland
380 Inlägg
22 mars
Trådstartare
#61
OK nu har jag monterat styrväxeln, pumpen och behållaren på bänken, höjde upp behållaren så det skulle vara ungefär som i bilen. Sen fyllde jag på med Bemi 06162 vätska. Den var dock inte gul men grönaktig. Hmmm nåja.

Har en 1400rpm motor som driver pumpen.

https://i.imgur.com/VG7Hdunh.jpg

Inga läckage här ännu vad jag kan se, men jag klippte bort några cent av slangarna så det kanske gjort nånting.

https://i.imgur.com/WfTCtTQh.jpg

Rotationsriktningen på motorns remskiva
https://i.imgur.com/FkNrNGDh.jpg

Motorn inkopplad och en liten knopp på växeln så det ska bli lättare att snurra på den
https://i.imgur.com/Pk9UXFHh.jpg

Och snart efter jag fyllt på vätskan och luftat systemet, så här har jag väl läckaget...
https://i.imgur.com/sLhmXNGh.jpg

Ser inget läckage vid pumpen eller slangkopplingarna, jag kommer låta det stå ett tag nu. En sak jag märker att trots pumpen är igång känns det inte nåt lättare att få styrväxeln att flytta på sig. Men kanske det är normalt. Rotationsriktningen borde vara korrekt.

Professionell nybilshatare

1 227 Inlägg
24 mars
#62
Det där är en klassiker i from av läckage. Har för mig att Svenska Saabklubben har packboxen du behöver.


Från Finland
380 Inlägg
24 mars
Trådstartare
#63
Tyvärr inte, jag köpte deras repsats som de lovade passade min modell men det stämde inte. Igår gick jag vidare och tog ut ventilen ur pinjonghuset och kollade tätningarna där mot de i repsatsen och kom fram till den saknar passande hydraultätning för oavnsidan.

https://i.imgur.com/ESitLj2h.jpg

Istället är det två mindre tätningar, dessa passar på undersidan.

Det står 7828171 / USA / 12 / EP på insidan av den tätning som saknas. Jag googlade efter detta och kom fram till att en hydraultätning som är 19.8*39.7*6.35 mm. Efter mera googlande köpte jag en CORTECO 19018211B tätning via ebay. Ska hoppas denna passar nu då. Den gamla är hård som plast, gissar det är varför den läcker.

Lagret är märkt NUCOR 8050 men 8050 är inte storleken, som är 10x30x8mm. Såg först ut som jag skulle hitta en ersättare ganska lätt men bara kinatillverkat då. Jag kunde ta en 10x26x8mm som det finns SKF/FAG/KOYO av och svarva en adapterring. Men jag tror jag återanvänder originalet....

De orangea teflonringarna ska väl också bytas emot de gröna då jag väl har isär den.

Professionell nybilshatare

Från Finland
380 Inlägg
31 mars
Trådstartare
#64
Väntar ännu på den sista hydraultätningen så jag jobbar med annat medans. Teflontätningarna är bytta och jag komprimerade ihop dom igen med eltejp jag virrade runt många gånger.

Jag har plockat bort fjädern på höger sida med detta verktyg så jag kan byta bussning i fjädertallriken:

https://i.imgur.com/UIGTEjjh.jpg

https://i.imgur.com/f9R2xRoh.jpg

Kvalitén på verktyget är sisådär, detta kommer förmodligen av att dom inte fasat kanterna på fabriken så det gräver in. Man borde ta isär verktyget och fasa av kanterna.

https://i.imgur.com/1yPULhzh.jpg

Fjädertallriken gick jag loss på med vinkelslip och stålborste, sen målade jag den med bromsoksfärg
https://i.imgur.com/AAUYvhwh.jpg

Plockade bort lagerbockarna till den övre bärarmen och pressade ur de gamla bussningarna, egentligen var dom inte i så dåligt skick fast de gillade inte att bli utpressade.
https://i.imgur.com/YB6ZUxYh.jpg

Den bakre lagerbocken dock hade mycket "alupest" förmodligen galvanisk korrosion där den kontaktat mot shimsen, jag borde få tag i en ersättare idag.
https://i.imgur.com/jFUJk93h.jpg

Tog även bort stötdämparen och den nedre bussningen var ju nog verkligen sliten. Den nya monterades dit också.
https://i.imgur.com/7MnQOnhh.jpg

En sak jag funderar på är, montera tillbaka fjädertallriken innan man återmonterar fjädern... Eller ej, det var tajt att få ut fjädern. Terje hade en youtubevideo där han satte dit tallriken efteråt förmodligen var det lättare att få dit fjädern så. Nästan så man överväger sänkningsfjädrar, de lär gör installationen mycket lättare.

Professionell nybilshatare

Från Finland
380 Inlägg
3 april
Trådstartare
#65
Har nu monterat ihop växeln igen och provkört den några gånger och trycksatt den genom att pressa mot fastskruvade träbitar. Kan snart börja återmontera. Ska byta krängningshämmarens bussningar först.

https://i.imgur.com/1UHZphGh.jpg

https://i.imgur.com/f065qDDh.jpg

Fick tag i en ny lagerbock åt bärarmen också som är i mycket bättre skick.

https://i.imgur.com/vylnXkXh.jpg

https://i.imgur.com/XIHhreyh.jpg

Köpte en sats med nya fjädrar också så jag ska byta alla, Lesjöfors sportfjädrar. Tror inte det blir stor skillnad.

Professionell nybilshatare

Från Finland
380 Inlägg
5 april
Trådstartare
#66
Styrväxeln är ihopmonterad och väntar bara på att bli återinstallerad. Men innan dess ska alla bussningar bytas.

Idag plockade jag av den andra fjädern, bökigt att få in verktyget men denna gång gick det mycket enklare och snabbare, kändes också tryggare. Har äntligen köpt några 1/2 spärrskaft, bara haft fasta handtag i arsenalen i den storleken tidigare, det + fettat in verktyget där det kärvade sist gjorde det till en mycket snabbare operation.

Pressar ut bussningen till fjädertallriken
https://i.imgur.com/okC09yoh.jpg

https://i.imgur.com/DMvRrAlh.jpg

Har inget dedikerat verktyg, bara vad jag råkade hitta. Detta är t.ex. en 32mm hylsa från en bom för horisontalfräsning.

Och se bara på bussningen, den ser ju ut som ny trots den blivit utpressad, jag är väldigt imponerad, nästan så man tycker det var onödigt att byta, de jag satte i är NOS Saab original också och de ser ganska lika ut.

https://i.imgur.com/tWiTiFeh.jpg

https://i.imgur.com/vh8WxDOh.jpg

Nya bussningen går in utan problem. Använt silikonfett som smörjning. Här ska man passa på och rostskydda med dinitrol ml eller linolja då man har bort fjädern annars, jag ser flera ställen som behöver lite åtgärder innan det blir värre.

https://i.imgur.com/Swwjnerh.jpg

Och de här var ju synd, hade inte köpt nya av dessa bussningar och båda två är som en "hot dog in a hallway" föll nästan av... De var ju dumsnålt gjort av mig...

https://i.imgur.com/sdx85HIh.jpg

Professionell nybilshatare

Från Finland
380 Inlägg
6 april
Trådstartare
#67
Jag förväntade mig inte att spendera hela dagen på detta. Den nedre bärarmens ena bussning hade rostat fast totalt mot bärarmen och var omöjlig att få bort. Jag fick bort själva fästet från länkarmen med en avdragare men bussningen satt ännu fast. Jag tog bort gummit men den inre hylsan var kvar, jag provade med värme (punktade på den med miggen flera gånger) men till sist tog jag till vinkelslipen och slipade till jag just gick igenom den inre ringen. Då kunde jag bända bort den till sist....

https://i.imgur.com/MEnHJw0h.jpg

https://i.imgur.com/zOQLZYoh.jpg

Jag tror jag slänger bärarmen i ett elektrolysbad nu...
Senast redigerat av DennisCA (6 april )

Professionell nybilshatare

Från Finland
380 Inlägg
Igår 09:30
Trådstartare
#68
Oj nej, Kändes lite kexigt här och skruvmejseln gick igenom. Nu blir det drivaxeln ut och svetsa...
https://i.imgur.com/fxJcbLAh.jpg

Fästena fick lite färg också. Tror de får lite tröskelskyddsmassa sen.
https://i.imgur.com/4b7K6pVh.jpg

Länkarmen blev målad med grundfärg och sen tröskelskyddsmassa. Tänkte fosfatera den men behållaren var för liten så blev såhär istället.
https://i.imgur.com/BrTHTPQh.jpg

Sen passade jag på att ställa in växelspaken också då jag har ut styrväxeln och krängningshämmaren.

Ska vara en 5mm rundstång här med växeln i trean.
https://i.imgur.com/6dQC2tah.jpg

Och en 6mm i bilen för att fixera växelspaken. Sen spänner man muttern igen.
https://i.imgur.com/IMMPpfvh.jpg

Får se sen om man märker nån skillnad.

Professionell nybilshatare


Sök