Jag kollade över säkringarna på bilen jag nyss har köpt, det kändes rätt eftersom bilen i övrigt inte är direkt välservad ..
I Haynes boken så såg jag att säkringarna inte stämde så särskilt bra. På flera ställen satt fel säkringar, så tog och bytte till säkringar som var korrekt enligt boken.
Testade allt efteråt och allt funkade kalas, fläkten som tidigare var död funkade igen så det var positivt!
Men ett problem var det, bakljuset på förarsidan slutade att fungera. Jag märkte detta en period efter säkringsbytena så det blev en hel del felsökning först innan jag kom på kopplingen.
Hursomhelst när jag felsökte så märkte jag att el kablarna till baklyset inte stämde med i boken, kabeln till själva baklyset var en orange kabel medans i boken så skulle det vara en Röd/blå kabel, det är en original kabel så den är inte utbytt, på passagerarsidan så stämde det dock.
Efter att ha kliat mig i skallen ett tag så kom jag och tänka på säkringarna, så tog en chansning och satte in en säkring på en av de (i boken) outnyttjade platserna och vips så funkade det!
Jag har en bild här på säkringsboxen:
De röda pilarna visar vart det i Haynes boken ska vara en outnyttjad säkrings plats. Den gula ringen är säkringen jag använde för att testa (tog en 10A, vet inte om det är korrekt..). Den blå ringen visar att det sitter stift där, så den borde väl vara till för nått?
Vore fint om nån kunde hjälpa mig, jag har svårt att tänka mig att det skulle vara bytt kabel till baklyset. Kollar man närmare så är kablarna till bakljuset märkt med en blå färgklick och det är även den oranga kabeln.