2590
Sök

Saab 900. Batteri FULLT men startar ändå inte. Startar med starthjälp! Hur får ni ihop detta?

Air Traffic Control Officer
65 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
#1
Detta är det dummaste och sjukaste jag nånsin sett! Va i hellvete!?! :S

Hade ut batteriet idag och tog med det till Saab så dom skulle mäta det. 12.43Volt, 54ampere. det är ett 52amp batteri så det är ju bra. Bilen clickar 2 ggr när jag vrider om nyckeln och startar inte. Därefter, motorn är alltså INTE igång, börjar varvräknaren hoppa o ha sig runt 5-7000 varv samtidigt som där e nåt skumt ljud. Va e detta?

Jag kan rulla igång bilen och få ström från en annan bil, då startar den direkt. Är det nånting som suger batteri som fan i startögonblicket? I så fall vad. All hjälp är välkommen!

Kan också tillägga att den startar lättare om den fått stå nån dag. Fast inte alltid. Den är sjukt oberäknelig iaf. sad

Tack på förhand
Senast redigerat av ATCO (8 september 2008)

7 100 Inlägg
8 september 2008
#2
batteriet kan ju vara dåligt fast ni har mätt det och det är okej!
min mazda var så den med,bytte batteri sen funka den perfekt!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

89 Inlägg
8 september 2008
#3
Har du slutsteg eller liknande i bilen som vill igång samtidigt kan detta vara ett problem.
Annars är det nog bara ta och slänga i ett annat batteri och försöka med det.
Även att batteriet visar "rätt" vid mätning så är det ju inte samma belastning då som vid startögonblicket.

1 703 Inlägg
8 september 2008
#4
När du ger starthjälp, kopplar du minuspolen i chassiet, eller nån annan jordpunkt? Ist skulle det kunna vara jordningen till batteriet som är dålig.


403 Inlägg
8 september 2008
#5
Har du kollat startmotorn? 540amp i ett bilbatteri, har nog blivit 1 nolla för mycket!

Air Traffic Control Officer
65 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
#6
oj många svar snabbt. underbart...

bmx... tack

Knobi... inget extraljud finns i bilen.

henkebenke... lät intressant... kan jag jorda mitt batteri till nåt annat ställe eller bättre? min egen kaross? :S

Air Traffic Control Officer
65 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
#7
GripenT16 skrev:
Har du kollat startmotorn? 540amp i ett bilbatteri, har nog blivit 1 nolla för mycket!

jo så sant. är ingen meckare så nej har inte kollat startmotorn. hur vill du jag ska kolla den? big_smile

403 Inlägg
8 september 2008
#8
Testa att knacka lite på den, kan va solenoiden som är krånglar!

1 703 Inlägg
8 september 2008
#9
ATCO skrev:
oj många svar snabbt. underbart...

bmx... tack

Knobi... inget extraljud finns i bilen.

henkebenke... lät intressant... kan jag jorda mitt batteri till nåt annat ställe eller bättre? min egen kaross? :S

Sätt en fräsh jordfläta mellan motorn och chassiet, samt en fräsh fet kabel från minuspolen till en bult i chassiet, det måste vara rel. renslipat för att få bra kontakt.


Air Traffic Control Officer
65 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
#10
henkebenke skrev:
ATCO skrev:
oj många svar snabbt. underbart...

bmx... tack

Knobi... inget extraljud finns i bilen.

henkebenke... lät intressant... kan jag jorda mitt batteri till nåt annat ställe eller bättre? min egen kaross? :S

Sätt en fräsh jordfläta mellan motorn och chassiet, samt en fräsh fet kabel från minuspolen till en bult i chassiet, det måste vara rel. renslipat för att få bra kontakt.

Känns som ett ingrepp tongue

21 761 Inlägg
8 september 2008
#11
ATCO skrev:
Detta är det dummaste och sjukaste jag nånsin sett! Va i hellvete!?! :S

Hade ut batteriet idag och tog med det till Saab så dom skulle mäta det. 12.43Volt, 54ampere. det är ett 52amp batteri så det är ju bra. Bilen clickar 2 ggr när jag vrider om nyckeln och startar inte. Därefter, motorn är alltså INTE igång, börjar varvräknaren hoppa o ha sig runt 5-7000 varv samtidigt som där e nåt skumt ljud. Va e detta?

Jag kan rulla igång bilen och få ström från en annan bil, då startar den direkt. Är det nånting som suger batteri som fan i startögonblicket? I så fall vad. All hjälp är välkommen!

Kan också tillägga att den startar lättare om den fått stå nån dag. Fast inte alltid. Den är sjukt oberäknelig iaf. sad

Tack på förhand

Nu skriver du att batteriet har blivit undersökt, men gör ändå en spänningsmätning på själva batteripolerna (inte på kabelskorna) när du försöker starta motorn. Då ser du direkt ifall batteriet verkar dåligt eller om felet sitter någon annanstans.

Sjunker spänningen rejält, tex under 9V, så är det batteriet som spökar. Sjunker spänningen bara ner till exempelvis 12V så är det inte batteriet, då kan felet vara dålig jordförbindelse (som henkebenke skriver). smile

Air Traffic Control Officer
65 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
#12
TACK TILL ALLA SOM GISSADE PÅ JORDNINGNEN!!! Bilen startar nu iaf! big_smile Kan man kalla detta för en sorts immobilizer? HAHAHA! Funkar inte utan startkabel inom bilen. tongue

Hur fan går jag nu vidare då... orka dra om jordkablar. yikes Tips? Kan det räcka att rengöra minuspolen på batteriet och kabeln jag ansluter? Ska prova iaf. Spraya på lite kontaktspray.

1 703 Inlägg
8 september 2008
#13
ATCO skrev:
TACK TILL ALLA SOM GISSADE PÅ JORDNINGNEN!!! Bilen startar nu iaf! big_smile Kan man kalla detta för en sorts immobilizer? HAHAHA! Funkar inte utan startkabel inom bilen. tongue

Hur fan går jag nu vidare då... orka dra om jordkablar. yikes Tips? Kan det räcka att rengöra minuspolen på batteriet och kabeln jag ansluter? Ska prova iaf. Spraya på lite kontaktspray.

Grattis smile

Testa med att renöra skiten. Du behöver dock inte dra om alla jordkablar, men du kan komplettera big_smile


89 Inlägg
8 september 2008
#14
Har du Oxid (Blågrönt klegg) på batteriet av något slag eller på kabelskorna.
I.s.f. Koppla bort skorna och doppa ned dom i lite vanligt vatten under 10-15 minuter så kommer oxiden försvinna ta sedan lite fett och kleta på sedan borde du inte ha något problem med kontakt.

Du bör undvika all form av gnistbildning när du gör detta runt batteriet ifall du av någon anledning har bildats knallgas runt batteriet. Lyft därför ur det om du tycker att det är nödvändigt.


Sök