Google gav visst träff igen
Keramiska bromsar har många fördelar och egentligen bara en stor nackdel. För det första sparar de ofjädrad vikt, vilket kan ha stor betydelse för en bils väghållning. På sportbilar som behöver stora bromsskivor kan de keramiska bromsarna spara upp till 40 kilo.
För det andra har keramiska bromsar tre till fyra gånger så lång livslängd som vanliga skivor i gjutjärn. På vissa bilmodeller kan en keramisk bromsskiva räcka hela bilens livslängd. Andra fördelar är mindre vibrationer och ett "bromsgnissel" som inte är lika störande som konventionella bromsar ibland kan ge ifrån sig. Slutligen avger de mindre mängder av bromsdamm, vilket kan ha estetiska såväl som hälsomässiga fördelar (för den mekaniker som andas in partiklarna vid bromsbyte).
På sportbilar används keramiska bromsar främst för sina goda prestanda och förmåga att tåla upprepade, hårda inbromsningar. Låg ofjädrad vikt får man på köpet.
Räkna med 100 loppor för ett set keramiska bromsar till en Porsche. KLICKA FÖR STÖRRE
Men så var det den lilla, lilla haken i sammanhanget: priset. Hos Porsche, som exempel, kostar keramiska bromsar som tillval mellan 90.000-100.000 kronor beroende på modell!
Det höga priset gör att keramiska bromsar inte kan komma ifråga annat än på väldigt speciella bilmodeller. Men det kan bli ändring på det, då det tyska företaget SGL Carbon AG i Weisbaden arbetar med en ny tillverkningsmetod. Förbättringarna handlar mer om kemi än mekanik, man börjar nämligen med ett pulver och slutprodukten är en bromsskiva.
- Kostnaden för en bromsskiva kan komma ner till ungefär 350 euro per styck, säger vd:n på SGL Carbon Robert Koehler till den tyska tidningen Frankfurter Rundschau.
Audi och Porsche, som samarbetar med SGL Carbon AG, har ännu inte kommenterat den nya tekniken. Ett pris strax över 3.000 kronor per skiva är mycket lågt jämfört med nuvarande prislapp för keramikskivor, men det är fortfarande högt för bilindustrin. För att komma ner i samma pris som gjutjärnsskivor måste man ner under hundralappen för en skiva och under tusenlappen för ett komplett bromssystem - mer betalar inte bilindustrin idag för konventionella bromsar!
Det som ändå talar för att keramiska bromsar kan bli betydligt vanligare är att de sänker servicekostnaderna (mångdubbelt längre livslängd) och ger lägre vikt. Med lägre ofjädrad vikt går det att förbättra både komfort och prestanda på bilen.