3849
Sök

volvo 944 tic 200 hk känns som den slirar koppling vid 3000 rpm

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
#1
hejsan va ute me volvon nyss och de störde mig nått så fruktansvärt

ligger runt 3000 rpm turbo börjar komma upp till 0.7 bar och så plötsligt så börjar bilen varva mer och mer utan öka så mkt i fart den brukar göra och de händer bara på 3an 4an och overdriven

den har gjort så en längre tid på overdriven så tänkte inge mer på de men nu börjar den på de andra växlarna oxå

är de kopplingen som börjar gå lr typ att den läcker vid den där slav grejjset lr är det vlådan/overdriven som börjar gå? bilen har ju trots allt gått 34 tusen

nån som vet?????


150 Inlägg
8 september 2008
#2
För mig låter det som det är kopplingen, men är ingen expert på området, men skulle nog iaf kolla kopplingen först .. ^^

100 Inlägg
8 september 2008
#3
Låter som kopplingen har gjort sitt dess värre, har den rullat 34 000mil så brukar kopplingen ha gjort sitt.

Är ju som tur inga jätte stora pengar det handlar om smile
Senast redigerat av Volvo_164 (8 september 2008)

Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
#4
tycker ju att vlådan borde hålla mer än 34 tusen iaf
har även hört att de är kopplingen som tar mest skada med turbo bilar med höjt laddtryck

bäst och fråga innan man gör nått efter som man inte är nån höjdare på vlådor och kopplingar


100 Inlägg
8 september 2008
#5
Jo det är klart, desto mer effekt desto kortare tid håller orginal kopplingen.
Nädå en overdrive låda kan inte slira om inte 5ans växel är i lagd, men du
säger att den slirar även på 3 och 4an så kan nog nästan garranterat att kopplingen har börjat ge upp.

Provat å ligga på t.ex 70-80 ge full gas, och sen när den börjar dra i väg så tvär frikopplar du en gång så ska kopplingen ta fast direkt igen, står den å tok slirar så behöv du int va orolig att det är kopplingen som är slut smile

Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.

1 062 Inlägg
9 september 2008
#6
min org kopling höll för 242hk i bänk sen sällde jag upp laddet te 1.4 isf 1.0 då pallade den inte bänken men gatan klarade den av ^^

men nu så sitter det en förstärkt platta ist funker skitbra smile

Team Björkeryd

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
9 september 2008
#7
kopplingen som har sagt upp sig, kosta inte så mycket ny


77 Inlägg
9 september 2008
#8
hade samma problem med min 940. orginalkopplingarna håller inte för så mycket effekt! jag köpte en förstärkt platta och ny organisk lamell på kg-trimning! kostade 3700kr. har ett grymt bett wink

man lever bara en gång,så se till att ha så kul som möjligt!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
#9
rosengren1 skrev:
hade samma problem med min 940. orginalkopplingarna håller inte för så mycket effekt! jag köpte en förstärkt platta och ny organisk lamell på kg-trimning! kostade 3700kr. har ett grymt bett wink

ok ok ok
men då undrar jag jag har crika 200 hk i min 940 tic turbo plus och 190 av dom är orginal ända som e gjort på den är nått chipp som tidigare ägare sa bara gjorde 10 hk mins ej vilket de va

sen har jag bara gjort 1 st 2½ mm hål i vg slangen så den får upp 0.7 ladd istället för 0.5 "orginal"
så borde inte volvos orginal koppling hålla för den efetken när den är näst intil standard?


One Man Clan
4 287 Inlägg
9 september 2008
#10
volvo_dude skrev:
rosengren1 skrev:
hade samma problem med min 940. orginalkopplingarna håller inte för så mycket effekt! jag köpte en förstärkt platta och ny organisk lamell på kg-trimning! kostade 3700kr. har ett grymt bett wink

ok ok ok
men då undrar jag jag har crika 200 hk i min 940 tic turbo plus och 190 av dom är orginal ända som e gjort på den är nått chipp som tidigare ägare sa bara gjorde 10 hk mins ej vilket de va

sen har jag bara gjort 1 st 2½ mm hål i vg slangen så den får upp 0.7 ladd istället för 0.5 "orginal"
så borde inte volvos orginal koppling hålla för den efetken när den är näst intil standard?

Hmm...du säger att de är en 940 turbo plus...i turbon plus är de 190 hk std å de rimmmar inte de du säger tongue

En 940 Fulltrycksturbo har 165 hk vid ca 0.6 bars laddtryck...de betyder att din bil har inte 30 hk mer på mindre laddtryck...så ja din bil är nästan standard...tror inte du har mer än 16-175hk max med enbart 0.7 i laddtryck

Och ja orginal kopplingen duger knappt te att slänga i blandskrotskontainern


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
#11
Xuri skrev:
volvo_dude skrev:
rosengren1 skrev:
hade samma problem med min 940. orginalkopplingarna håller inte för så mycket effekt! jag köpte en förstärkt platta och ny organisk lamell på kg-trimning! kostade 3700kr. har ett grymt bett wink

ok ok ok
men då undrar jag jag har crika 200 hk i min 940 tic turbo plus och 190 av dom är orginal ända som e gjort på den är nått chipp som tidigare ägare sa bara gjorde 10 hk mins ej vilket de va

sen har jag bara gjort 1 st 2½ mm hål i vg slangen så den får upp 0.7 ladd istället för 0.5 "orginal"
så borde inte volvos orginal koppling hålla för den efetken när den är näst intil standard?

Hmm...du säger att de är en 940 turbo plus...i turbon plus är de 190 hk std å de rimmmar inte de du säger tongue

En 940 Fulltrycksturbo har 165 hk vid ca 0.6 bars laddtryck...de betyder att din bil har inte 30 hk mer på mindre laddtryck...så ja din bil är nästan standard...tror inte du har mer än 16-175hk max med enbart 0.7 i laddtryck

Och ja orginal kopplingen duger knappt te att slänga i blandskrotskontainern

vem har sagt att turbon är i toppskick? är fortfarande en 944tic turbo plus fd polisbil lite info på vägvärket om du inte tror mig du kan ju alltid kolla upp via bliderna så ser du att de är min bil

Regnr: PYX505
Fabrikat: VOLVO 944-872 POLIS
Färg: RÖD Fordonsslag: PB
Fordonsår: 1992 Fordonsslagsklass: I
Tekniska data
Motoreffekt: 140,0 Antal passagerare: 4
Effektnorm: DIN Kaross: Täckt (01)
Växellåda: MANUELL/TILLSATS Slagvolym, cm3: 

så bara för att vissa saker inte är som de va nya så ska man inte utesluta vissa saker för de;)


375 Inlägg
9 september 2008
#12
Det är kopplingen, det gjorde så på min 244, fick till slut ligga på ettans växel upp för backar :S
Men nu har kopplingen börjat slira på 940 med så blir att byta på den snart.



Sök