3441
Sök

Skulder på gammal ägare, kan dom föras över till nya ägaren ?

67 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
Hej

Om jag köper en bil och där är obetalda skulder på den, stannar dom kvar på gamla ägaren eller får den nya ägaren dom ?

1 963 Inlägg
8 september 2008
AKTA dig för det! herregud..!

Men are not born - Men are made

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
8 september 2008
skatteskulder följer med (är osäker på kreditköp), det är din skyldighet att innan köp kolla upp det.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

8 883 Inlägg
8 september 2008
Skulden följer med bilen. Den nya ägaren får betala.
Vägverket har spärr mot ägarbyten där det är kredit med återtagande rätt på bilen, men i bland har det hänt att byte gått igenom.

Fotograf på tierpidag.se

8 883 Inlägg
8 september 2008
discokapten skrev:
skatteskulder följer med (är osäker på kreditköp), det är din skyldighet att innan köp kolla upp det.

Skatteskulder föjer inte med bilen.

Fotograf på tierpidag.se

67 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
jaha och hur kollar man upp detta enklast, vägverket eller ?

1 489 Inlägg
8 september 2008
Kolla på vv.se om det står KREDIT på upplysningar. Slå in regnummer och kolla..

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter

8 883 Inlägg
8 september 2008
M.F. skrev:

Ja vägverket har den informationen under Upplysningar, står det Kredit där så är det skuld på bilen
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Senast redigerat av Hamilton (8 september 2008)

Fotograf på tierpidag.se

1 489 Inlägg
8 september 2008
Hamilton skrev:
M.F. skrev:

Ja vägverket har den informationen under Upplysningar, står det Kredit där så är det skuld på bilen

Jag var först, hahah wink

• Även den starka måste ta i när han skiter

67 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
Tittade på upplysningar: och fältet var helt tomt, inga skulder då eller ? var det allt inget annat man ska titta efter

8 883 Inlägg
8 september 2008
MarcusL skrev:
Hamilton skrev:
M.F. skrev:

Jag var först, hahah wink

big_smile ja 13 sec...du vinner en promenad i omgivningarna

Fotograf på tierpidag.se

Eliminator
1 441 Inlägg
9 september 2008
Skatt följer inte med, men kredit gör det.
Köper du en kreditbil så kan det bli dyrt, finns ingen spärr mot att sälja kreditbil.

Jag köpte en kreditbil, men kollade innan och säljaren fick följa med mig in på banken och lösa lånet på bilen innan jag skrev på.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Med.lem
3 759 Inlägg
9 september 2008
Jafifan, jag fick lära mig den tunga vägen sad

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

8 883 Inlägg
9 september 2008
M.F. skrev:
Tittade på upplysningar: och fältet var helt tomt, inga skulder då eller ? var det allt inget annat man ska titta efter

Är det tomt i den rutan så finns det ingen kredit med återtagande rätt dvs bilen är inte satt som säkerhet. Kolla om den är importerad om det nu spelar någon roll för dig samt hur många ägare och när  Senaste EU-regbevis del 2 skrevs ut = när nuvarande ägare köpt bilen....
Annars är det väll inte så mycket mera att kolla

Fotograf på tierpidag.se

Med.lem
3 759 Inlägg
9 september 2008
Sokrates skrev:
Köper du en kreditbil så kan det bli dyrt, finns ingen spärr mot att sälja kreditbil.

Jag köpte en kreditbil, men kollade innan och säljaren fick följa med mig in på banken och lösa lånet på bilen innan jag skrev på.

/Tommy.

Om bilen har en skatteskuld då följer väll den med bilen?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

8 883 Inlägg
9 september 2008
Sokrates skrev:

/Tommy.

Vad jag vet så utfärdar inte vägverket nya ägarpapper om det är just kredit med återtagande rätt på bilen...visst du kan köpa en bil men du får inga ägar papper av vägverket

Kreditspärr:. Markering i bilregistret som hindrar att en finansierad bil byter ägare utan kreditgivarens medgivande
Senast redigerat av Hamilton (9 september 2008)

Fotograf på tierpidag.se

8 883 Inlägg
9 september 2008
Mr_EmCom skrev:
Sokrates skrev:

/Tommy.

Nej den går på ägaren

Fotograf på tierpidag.se

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
9 september 2008
Hamilton skrev:
Mr_EmCom skrev:
Sokrates skrev:

/Tommy.

Nej den går på ägaren

Kollade upp det, förut var det så att skatteskulden följde med bilen (tro mig, jag vet) Nu är det tydligen ändrat tacksamt nog.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

329 Inlägg
9 september 2008
Ett tips är att alltid ringa till vägverket och prata med en levande människa som jobbar där. Dom säger sig kunna se det mesta, och har alltid när jag ringt varit förvånansvärt hjälpsamma och talat om mycket mer än det jag frågat om. Har själv ringt varje gång jag köpt en bil, vare sig det är en 240 för 1500 spänn eller en nyare för 150.000:-.

804 Inlägg
9 september 2008
Hamilton skrev:
Vad jag vet så utfärdar inte vägverket nya ägarpapper om det är just kredit med återtagande rätt på bilen...visst du kan köpa en bil men du får inga ägar papper av vägverket

Kreditspärr:. Markering i bilregistret som hindrar att en finansierad bil byter ägare utan kreditgivarens medgivande

Jag köpte farsans 93:a när där var kredit kvar på den. Fick reg-papper på att jag var ägare och att där var kredit på den, månaden efter så betalade farsan av sista på krediten och jag fick nya papper igen där kredit var borttaget, så visst går det att göra ägarbyten på bilar som har kredit.

Sök