2467
Sök

Vad är dessa grejor i motorutrymmet på en volvo 740

14 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
Hejsan

Jag är nybörjare på bilar (jag har meckat med mopeder en hel del dock). Jag har precis köpt en begagnad 740 med många mil bakom sig (28k). Motorn är B230F. Jag skulle behöva hjälp med följande:

http://img247.imageshack.us/img247/2240/b230fbi4.jpg

De två stora ringarna är vätskor som behöver fyllas på. Vilka är det? Den högra står det på lockat att "filtret" måste bytas samtidigt som man fyller på. Sen tredje ringen är från ett rör som ligger i anslutning till avgasrören från cylindrarna (men det verkar inte vara ett avgasrör). Det är sprucket. Vad är det?

Är det något mer jag bör tänka på att åtgärda snarast?
Senast redigerat av gringert (9 september 2008)

4 571 Inlägg
9 september 2008
Vänster är expansionskärlet till kylarvätskan iaf och den högra är väll broms eller styrservo olja.

Med.lem
3 759 Inlägg
9 september 2008
Ett jättebra tips är att läsa instruktionsboken, det svarar på alla frågor du skrev.

Sen kan du kolla lite på den här filmen, den beskriver jättebra hur en motor fungerar
http://www.youtube.com/watch?v=0EMeQxImNmk
Dock är det en 16ventilare i filmen, du haren 8v, men det är i princip samma system.

Ps, en motortvätt skulle vara på sin plats!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Med.lem
3 759 Inlägg
9 september 2008
Izual skrev:
Vänster är expansionskärlet till kylarvätskan iaf och den högra är väll broms eller styrservo olja.

Det är bromsvätska, DOT 4, oljan till servon kollar/ fyller man på i behållaren som är i precis i mitten till höger i bild.
Senast redigerat av Mr_EmCom (9 september 2008)

Med.lem
3 759 Inlägg
9 september 2008
Röret du pratar om går (om det nu är de jag tror ) in i luftburken, det är till för att ge motorn lite varmare luft vid kallstartet, för att motorn snabbare ska komma upp i arbetstemp. Detta är inget du behöver, så ifall det se träligt ut kan du bara slita ut skiten.

1 772 Inlägg
9 september 2008