3595
Sök

P3 Dokumentär om Ronnie Peterson

Diktator
968 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
- Inom branschen så var han alltid sedd som en av de djärvaste och mest spektakulära förarna som någonsin funnits.

Orden kommer från Stefan ”Lill-Lövis” Johansson, Sveriges senaste Formel 1-stjärna. Den han pratar om är Sveriges största racing-stjärna någonsin.

P3 Dokumentär berättar historien om Ronnie Peterson. 1978 var han tillbaka i den absoluta toppen och slogs om VM-titeln men den ödesdigra kraschen på Monza blev slutet för ”Super-swede”. En till synes enkel operation gick plötsligt snett och Ronnie Peterson avled den 11 september 1978 på ett sjukhus i Milano.

Än idag, 30 år efteråt, riktas kritik mot läkarna som opererade Ronnie.
- Det går inte att låta amatörer gräva i kroppar så där, säger F1-kollegan Reine Wisell.

- Smutsigare sjukhus har jag aldrig sett. För mig var det en skandal att man inte kunde borsta golvet från alla fimpar och plocka bort spindelväven som hängde överallt, säger motorjournalisten och vännen Fredrik af Peterséns.

Men i P3 Dokumentär ger också Ronnies manager Staffan Svennby sin syn på saken. I en av få intervjuer berättar han om det svåra beslutet som han tvingas ta. Ska man operera Ronnie på plats för att rädda hans ben eller ska man vänta och då riskera en amputation?

borde ju höras av alla som gillar svensk racing. är 1 och en halv timme radio program, men tiden går fortare än man tror, mycket givande.

http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p … 050108.mp3

Diktator
968 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
fascinerande att sveriges största motor forum värkar ingen veta vem ronnie peterson är...

1 079 Inlägg
10 september 2008
Brandis skrev:
fascinerande att sveriges största motor forum värkar ingen veta vem ronnie peterson är...

Visst är det tragiskt, men jag orkar inte sitta å stirra i en och en halv timma.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
10 september 2008
Det ska jag ta mig tid till när det inte finns annat att göra!

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Diktator
968 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
Syst3m skrev:
Brandis skrev:

Visst är det tragiskt, men jag orkar inte sitta å stirra i en och en halv timma.

som att sitta i bilen påväg hem från jobbet? jag lyssnar inte på det konstant i 1 en halv timme, jag brukar lyssna när jag går, åker, städar, så fort man ska ha musik på kan man lyssna, även när jag sover brukar jag lyssna, lite jobbigt är det dock när man somnar ifrån och inte kommer ihåg vart man var...

Meister
6 763 Inlägg
10 september 2008
Tyvärr så är ju inte radio någon höjdare. Skulle de gå på tv så skulle jag garanterat titta. Men 1 och en halv timme radio går tyvärr inte. Men så fruktansvärt tråkigt att han körde ihjäl sig.

4 571 Inlägg
10 september 2008
Lyssnat på alla gamla dokumentärer.

Skall börja ta mig igenom alla nya som ramlat in, tycker de är riktigt bra.

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 september 2008
camaro67 skrev:
Men så fruktansvärt tråkigt att han körde ihjäl sig.

Är du säker på att det var så? (har själv inte lyssnat på dokumentären än, men har info som pekar på annat)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 september 2008
Izual skrev:
Lyssnat på alla gamla dokumentärer.

Skall börja ta mig igenom alla nya som ramlat in, tycker de är riktigt bra.

Visst är det!  det är spännande och man lär sig något.   Generellt verkar folk vara rädda för allmänbildande prylar... "sitta och stirra i 1.5h"   eeeeeh    slå på den när du lagt dig eller när du kör till jobbet.   sitta och stirra  pffft.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Diktator
968 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
camaro67 skrev:
Tyvärr så är ju inte radio någon höjdare. Skulle de gå på tv så skulle jag garanterat titta. Men 1 och en halv timme radio går tyvärr inte. Men så fruktansvärt tråkigt att han körde ihjäl sig.

deras program är mycket givande och bra berättade, tycker dom alltid lyckas få tiden att flyga iväg som in i helvete när man lyssnar, nästan så man sitter kvar i bilen en halv timme extra för att lyssna klart..

Izual: tycker du ska lyssna på dom nya wink dom börjar ju sända nya sesongen söndag 5 okt, detta va ju bara "tjuvstart"

Meister
6 763 Inlägg
10 september 2008
torpis skrev:
camaro67 skrev:
Men så fruktansvärt tråkigt att han körde ihjäl sig.

Är du säker på att det var så? (har själv inte lyssnat på dokumentären än, men har info som pekar på annat)

Joo jag har ju löst de där med att operationen inte gick som den skulle men de va ju kraschen hur som helst som gjorde att han hamnade på sjukan

811 Inlägg
11 september 2008
30 år sedan idag sad  R.I.P Ronnie

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.

5 Inlägg
11 september 2008
Tack för länken, Brandis. Hade tänkt lyssna på programmet när jag får tid över.

Även om jag inte ens var född när Ronnie Peterson förolyckades så har jag alltid haft ett litet intresse för denne man. Synd att vi inte har en racingstjärna som honom idag.

RIP Ronnie P...

"Racing is life. Anything that happens before or after is just waiting" - Steve McQueen

Sök