Själv har jag MTE steg 2, jättenöjd, drar riktigt jämt genom hela registret.
Tror många stirrar sig blinda på vad firmorna erbjuder för hästkrafter och inte så mkt av det andra.
Ex steg 1:
-MTE 275Hp 430Nm
-BSR 299hk/408Nm
-ATM 295hk/395Nm
-Chipcenter 290hk/410Nm
(Cit. Patric.20m.com)
Ju mer man trimmar upp effekten på en motor desto större blir också det maximala vridmomentet. Men precis som med maxeffekten så förflyttas det maximala momentet högre upp i varvtalsregistret, på bekostnad av vridmomentet (och därmed effekten) på låga varv. Vilket resulterar i en spetsigare effektkurva och ett smalare effektregister.
Har en polare som har en S60 T5(01) precis som jag, skillnaden är att han har BSR steg 2 och jag har MTE steg 2, har vunnit tre olika intervaller mot honom(0-100km/h, 80-120km7h, 100-200km/h), skillnaden när vi kör är att min sticker före honom på låga varv men när hans motor väl börjar komma i gång så ligger han på jämt avstånd bakom mig, lättast o mäta detta är på 100-200. O när jag åker med honom så upplever jag det som han har en rejäl dos av ketchupeffekt o går inte alls lika jämt som min.
Så min rek. är MTE.