2229
Sök

Corrado G60/VR6?

615 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
#1
Tjena, är inne på att skaffa mig en VW Corrado, då jag tycker att de är rätt balla smile
Men ska man köpa en G60 med kompressor eller en VR6a som jag antar har turbo? (har inte full koll).
Vad levererar dessa bilar för effekt orginal? Är det något man bör tänka på när man köper en Corrado, och är de driftsäkra bilar?

Hoppas på seriösa svar av folk som vet smile

Let's stance!

C(^^,)
453 Inlägg
11 september 2008
#2
VR6 har ingen turbo..
196 häst nått sånt.
Det är ju en såkallad Rak V6a!
Det är bara att bilen har gott vrid i sig! O ljudet ur en Vr6 är inte fy skam! tongue
Köper du en VR6a så se till att kamkjedjan är bytt! Annars kostar det ca 15 tusen o byta på verkstad!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
11 september 2008
#3
vr6 har ingen turbo och i corrado har du 194hk version som även finns i syncron den är på 2.9L
G60 är en g-lader och den är inte helt skottsäker och en uppgradering till eaton går lös på 18-20k

G60 om jag inte minns fel har 150hk? men då väger den mindre...prestanda skillnaderna är nog inte avsevärt stora...

skulle välja vr-6 alla dar i veckan smile


615 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
#4
HKS skrev:
VR6 har ingen turbo..
196 häst nått sånt.
Det är ju en såkallad Rak V6a!
Det är bara att bilen har gott vrid i sig! O ljudet ur en Vr6 är inte fy skam! tongue
Köper du en VR6a så se till att kamkjedjan är bytt! Annars kostar det ca 15 tusen o byta på verkstad!

Så VR6an har mer häst en vad G60 har orginal, trots att G60n har kompressor alltså?(har fått för mig att G60 har 160hk)
Men hur hårt är kompressorn på G60n påstäld, pallar motorn att man ställer på den lite mer, bortåt 200hk kanske?

Många frågor tongue

Let's stance!

615 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
#5
MeloveGolf skrev:
vr6 har ingen turbo och i corrado har du 194hk version som även finns i syncron den är på 2.9L
G60 är en g-lader och den är inte helt skottsäker och en uppgradering till eaton går lös på 18-20k

G60 om jag inte minns fel har 150hk? men då väger den mindre...prestanda skillnaderna är nog inte avsevärt stora...

skulle välja vr-6 alla dar i veckan smile

Okej, lite synd hmm Tycker det vore coolt med kompressor i bilen (trots att det stjäl lite effekt).

Let's stance!

C(^^,)
453 Inlägg
11 september 2008
#6
Fizzer skrev:
HKS skrev:
VR6 har ingen turbo..
196 häst nått sånt.
Det är ju en såkallad Rak V6a!
Det är bara att bilen har gott vrid i sig! O ljudet ur en Vr6 är inte fy skam! tongue
Köper du en VR6a så se till att kamkjedjan är bytt! Annars kostar det ca 15 tusen o byta på verkstad!

Så VR6an har mer häst en vad G60 har orginal, trots att G60n har kompressor alltså?(har fått för mig att G60 har 160hk)
Men hur hårt är kompressorn på G60n påstäld, pallar motorn att man ställer på den lite mer, bortåt 200hk kanske?

Många frågor tongue

VR6an är störta motorn.
Sen finns det som ovan nämnde. 2.9 syncro ( Skit ) Låsas 4hjulsdrift typ.
Vanligtvis är VR6 på 2.8 annars.
Vet inte speciellt mycket om G60 motorn då jag aldrig pillat med en sådan.

615 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
#7
HKS skrev:
Fizzer skrev:
HKS skrev:
VR6 har ingen turbo..
196 häst nått sånt.
Det är ju en såkallad Rak V6a!
Det är bara att bilen har gott vrid i sig! O ljudet ur en Vr6 är inte fy skam! tongue
Köper du en VR6a så se till att kamkjedjan är bytt! Annars kostar det ca 15 tusen o byta på verkstad!

Så VR6an har mer häst en vad G60 har orginal, trots att G60n har kompressor alltså?(har fått för mig att G60 har 160hk)
Men hur hårt är kompressorn på G60n påstäld, pallar motorn att man ställer på den lite mer, bortåt 200hk kanske?

Många frågor tongue

VR6an är störta motorn.
Sen finns det som ovan nämnde. 2.9 syncro ( Skit ) Låsas 4hjulsdrift typ.
Vanligtvis är VR6 på 2.8 annars.
Vet inte speciellt mycket om G60 motorn då jag aldrig pillat med en sådan.

Okej, jag är nog väldigt trögfattad just nu, men har alla Corrado VR6 196hk eller var den en annan verision med större motor?

Let's stance!

C(^^,)
453 Inlägg
11 september 2008
#8
Fizzer skrev:
HKS skrev:
Fizzer skrev:

Så VR6an har mer häst en vad G60 har orginal, trots att G60n har kompressor alltså?(har fått för mig att G60 har 160hk)
Men hur hårt är kompressorn på G60n påstäld, pallar motorn att man ställer på den lite mer, bortåt 200hk kanske?

Många frågor tongue

VR6an är störta motorn.
Sen finns det som ovan nämnde. 2.9 syncro ( Skit ) Låsas 4hjulsdrift typ.
Vanligtvis är VR6 på 2.8 annars.
Vet inte speciellt mycket om G60 motorn då jag aldrig pillat med en sådan.

Okej, jag är nog väldigt trögfattad just nu, men har alla Corrado VR6 196hk eller var den en annan verision med större motor?

Alla 2.8 VR6 har ca 196 häst. har inte sista siffran i minnet.
Sen har VR6 Syncro ( 2.9 liters motorn ) ca 10 häst mer.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
11 september 2008
#9
Fizzer skrev:
Okej, jag är nog väldigt trögfattad just nu, men har alla Corrado VR6 196hk eller var den en annan verision med större motor?

2.9L (ABV) är den enda VR6 Motorn som funnits i corrado och den har 194hk inte 196hk...


68 Inlägg
11 september 2008
#10
196 häst, ha om d vore så väl...174 om man nu ska vara petig.....

Jobbar som frilansande gynekolog...

Vw trimmare
2 995 Inlägg
11 september 2008
#11
HKS skrev:
Alla 2.8 VR6 har ca 196 häst. har inte sista siffran i minnet.
Sen har VR6 Syncro ( 2.9 liters motorn ) ca 10 häst mer.

Jezzze skrev:
196 häst, ha om d vore så väl...174 om man nu ska vara petig.....

fel fel fel....
2.8 = 174hk
2.9L = 194hk

tänka på att det inte bara är volymen som är ändrat många andra förbättringar är också gjorda (katalysator/insug/spjällhus)
Senast redigerat av MeloveGolf (11 september 2008)


C(^^,)
453 Inlägg
11 september 2008
#12
Jezzze skrev:
196 häst, ha om d vore så väl...174 om man nu ska vara petig.....

Ahh jävlar ja!!
Sorry för min tabbe.
Polarens Vr6 e chippad & sportavgas, Tänkte inte på det. Trött efter jobbet om ja får skylla på det smile

C(^^,)
453 Inlägg
11 september 2008
#13
MeloveGolf skrev:
HKS skrev:
Alla 2.8 VR6 har ca 196 häst. har inte sista siffran i minnet.
Sen har VR6 Syncro ( 2.9 liters motorn ) ca 10 häst mer.

Jezzze skrev:
196 häst, ha om d vore så väl...174 om man nu ska vara petig.....

fel fel fel....
2.8 = 174hk
2.9L = 194hk

tänka på att det inte bara är volymen som är ändrat många andra förbättringar är också gjorda (katalysator/insug/spjällhus)

Mens en är ju inte syncro nått att hurra för egentligen. Kostar ju bara massa pengar

646 Inlägg
11 september 2008
#14
MeloveGolf skrev:
HKS skrev:
Alla 2.8 VR6 har ca 196 häst. har inte sista siffran i minnet.
Sen har VR6 Syncro ( 2.9 liters motorn ) ca 10 häst mer.

Jezzze skrev:
196 häst, ha om d vore så väl...174 om man nu ska vara petig.....

fel fel fel....
2.8 = 174hk
2.9L = 194hk

tänka på att det inte bara är volymen som är ändrat många andra förbättringar är också gjorda (katalysator/insug/spjällhus)

Rätta mig om jag har fel men

2,8=174 hk
2,9=192 hk som det står i alla papper!

Lite petigt men men smile

615 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
#15
Hur dålig är kvalitén på kompressorn då?
Får man ligga och skruva var och varannan dag?

Let's stance!

356 Inlägg
11 september 2008
#16
sen så finns det ingen syncro på corrado till skillnad från golf.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
11 september 2008
#17
Camitz skrev:
2,8=174 hk
2,9=192 hk som det står i alla papper!

Lite petigt men men smile

194 enligt mitt papper från vw yikes men men står nog olika över allt men så ska man veta att det skiljer lite mellan årsmodeller också..

kompressorn är inte av värst dålig kvalitet men det kostar att renovera den och den är inget bra trim alternativ...vissa vill att man servar den var 10k mil men precis som på vr6:ans kamkedjor finns ingen bytes/renovering intervall utstakad utan det blir vid behov helt enkelt...


Vw trimmare
2 995 Inlägg
11 september 2008
#18
bjoorniiee skrev:
sen så finns det ingen syncro på corrado till skillnad från golf.

nej det ända dom har gemensamt är abv motorn a.k.a 2.9L VR6


140 Inlägg
11 september 2008
#19
hej g60 med kompressor funkar som en turbo bil , behöver rätt skötsel regelbundet , och ja det går att chippa och modifiera upp till 200 hk utan allt för stort besvär, har gjort 2 st som rullar igbg , och de går bra med runt 200 hk ,en 850 turbo hänger man av , kolla med antingen Dalheims , eller its fun ,:)fördelelen med kompressorn kontra en turbo är ju att kompressorn laddar från tomgång , laddtryck direkt , det finns ju en anledning till att bilar som MB och Aston Martin använder kompressormatning , inta att glömma ford gt 40 smile

615 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
#20
Det lutar nog faktiskt åt en G60 om jag ska vara ärlig, lite billigare i inköp och sen tycker jag det är ballt med kompressor smile Har ju en farbror som kör dragrace och är en hejjare på kompressorer dessutom, för den lär väl fungera likadant som på en V8? smile

Let's stance!


Sök