3693
Sök

Byta till GLT motor när man har en SE

351 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
#1
Hej ja har en 855-95 som har en trög Se motor som har rullat nu 46000mil,men ja undra om de är lät att byta motor på en 855,men kan ja byta till en GLT??

Dansken

297 Inlägg
13 september 2008
#2
mej veterligen det enda som skiljer se:n från glt:n är programvaran  . Så byta motor ska väl gå smile
Senast redigerat av omegaman1 (13 september 2008)

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .

351 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
#3
okej då kan ja ta en från en 92 då eller??för ja har en 95 nu?,men ja hörde att de är lättare att byta på en 850 för de sitter en kabelhärva som man bara kopplar in under motorn o sen är de väl bara koppla de lösa kablarna som sitter över motorn tror ja?? men stämmer motorfästerna alltså bultarna o de??

Dansken

Save a horse,ride a jeep...
258 Inlägg
13 september 2008
#4
Se är 10v och GLT är 20v....så du vet.

4 822 Inlägg
13 september 2008
#5
omegaman1 skrev:
mej veterligen det enda som skiljer se:n från glt:n är programvaran  . Så byta motor ska väl gå smile

Så är det bara from 99 på X70 och P2 bilarna.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

351 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
#6
men hur lät är de att byta va kostar de att få byta??,sen va kostar de att besiktiga om den??..har en 854 GLT-92 som står hemma,ja har ju hört att de sitter en kabekhärva som man bara kopplar in när motorn sitter i är de så??

Dansken

1 079 Inlägg
14 september 2008
#7
babyblue242 skrev:
Se är 10v och GLT är 20v....så du vet.

Likamed andra kammar.

Saab Viggen MC Yellow
329 Inlägg
14 september 2008
#8
Blir nog bättre att köpa en färdig Glt , dom är ju inte så dyra nu precis! 
Man slipper ju allt med at regga om bilen och allt arbete , sen kostar ju allt en slant oxo.

/Stefan


61 Inlägg
14 september 2008
#9
Om nån gör det gratis så är det värt besväret annars är det inte det.
Kostar mer än det smakar kan jag lova, det kan dra iväg rätt bra i pengar.

Meister
6 763 Inlägg
61 Inlägg
14 september 2008
#11
camaro67 skrev:
Syst3m skrev:
babyblue242 skrev:
Se är 10v och GLT är 20v....så du vet.

Likamed andra kammar.

De vore ju väldigt konstigt annars roll

lol

351 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
#12
kollade på min 850 GLT hemma o den har ju fan skurit=(,kollde på blocket o där men där hittde ja bara GLt för 4000kr,ja undra va motor kostar för en GLT??alltså från 93-95års

Dansken

4 586 Inlägg
15 september 2008
#13
ifall du hittar en ny se motor i bra skick så går dom också rätt fint det är ju inte skildnad som natt och dag på dom 30 hästarna


4 586 Inlägg
15 september 2008
#14
en ny motor går på mellan 4000-7000 beronde på skick och då är det bara motorn utan växellåda


President över Brinkland
465 Inlägg
15 september 2008
#15
är det inte två styrboxar på gltn och bara en på övriga motoralternativ?

Det man inte minns, det kommer man inte ihåg"

4 822 Inlägg
15 september 2008
#16
Brink88 skrev:
är det inte två styrboxar på gltn och bara en på övriga motoralternativ?

nej det beror på årsmodell, kommer inte ihåg när man började med en box men dom gamla har två (en till bränsle och en till tändning) och sen en tredje om det är en automat.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

243 Inlägg
15 september 2008
#17
vet inte alls om det stämmer, men har iaf hört att varenda kontakt i motorhärvan är annorlunda mellan 10 och 20v i 850. kanske skulle kolla upp om det stämmer innan du börjar skruva allt för mycket.

2 452 Inlägg
15 september 2008
#18
92-95 så är det 2st boxar i glt....sen kom en box i gltfrån 95o framåt....obs vissa 95or hade 2 boxar dom gjorde ett hopp...sen så stämmer det med attse är en 10 ventilare som är ganska törstig mot vad 20 ventilaren är....har du grejerna liggande redan så skulle jag bytt redan till glt....går mycket bättre med 170 hästarn än vad 140 gör....sen kan man chippa glt o få ut ca 25hk samnt 40nm extra med så har du mer fart i den kan jag lova....

döden kommer tillbaka

351 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#19
jo visst kan man hitta en till SE men man kan ju inte göra något me dom just..förutom att sätta på uppenluftfilter o sen är de stopp.En GLT kan man ju köpa olika steg chipp till o dumpventiler=)..så igentligen så kan man ju köpa en skrotad GLT o plockar delar ifrån??

Dansken

4 822 Inlägg
16 september 2008
#20
Jensen80 skrev:
En GLT kan man ju köpa olika steg chipp till o dumpventiler=)

och hur har du tänkt att det ska fungera med en dump på en bil som inte har turbo???

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.


Sök