2631
Sök

Problem med min SAAB 900 -97

4 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Det uppstod ett problem idag när jag körde men min Saab 900 -97 2.0, problemet är att när jag gasar upp och kommer över ca 2000 varv så ger motorn inte något effekt alls utan den bara fortsätter att varv upp känns det som. Men under ca 2000 varv så verkar den betes sig normal. Har inte den blekast vad det kan vara då jag inte är kunnig inom motorer och så. Det går att växla och kör på alla växlar men som sagt när jag kommer upp i lite över 2000 varv så händer det nästan inget utan den bara varvar upp fort utan att ge någon effekt (känns det som iallafall). Allting är original på bilen och har inte haft detta problemet eller något annat problem förut... Vet inte om min beskrivning ger så mycket men hoppas det iallafall.

Uppskattar hjälp.
Ha en trevlig kväll.

61 Inlägg
13 september 2008
#2
Hur långt har den gått?

4 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
#3
lite över 26 000 mil

61 Inlägg
13 september 2008
#4
Det låter som om du har en slirande koppling enligt din beskrivning. 
Lyser det nån check engine lampa?

4 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
#5
Nepp, ingen lampa lyser som inte ska lysa.

61 Inlägg
13 september 2008
#6
Om jag har fattat det rätt så drar bilen bra till 2000rpm på alla växlar sen efter det så varvar motorn utan att farten ökar som det ska eller?

457 Inlägg
13 september 2008
#7
Låter som kopplingen är slut. Om det inte är det kan det ju ha nånting med laddtrycket kanske?

670 Inlägg
13 september 2008
#8
garanterat kopplingen om det är som du beskriver....

Mvh Daaanyy

321 Inlägg
4 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
#10
Ok, är det dyrt att byta koppling ? något man kan göra själv utan att ha några större kunskaper? Eller blir det verkstan?

500 Inlägg
13 september 2008
#11
Det är nog väldigt olika från verkstad till verkstad vad det kostar men räkna mellan 5-15papp.
Med en Haynes-bok och nån helg i garaget ska du nog lyckas med det med! smile


2 164 Inlägg
13 september 2008
#12
Om du ska byta koppling ska hela undre hjälpramen bort + lådan så du behöver nått som håller upp motorn när de är borta.
Sen är de bra om man har pelar lyft när man gör de.
Sen ett centrerings don.
Räkna med att de kommer ta tid om du inte har gjort de innan.
Om du ska byta koppling så montera en viggen koppling för den klarar mer effekt.
Byt slav cylindern när du ändå ska byta kopplingen.

MVH

F



Sök