3640
Sök

"kvittrande" ljud från en B230F

Muffinsmugglare
54 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
Hej, jag har då en volvo 240 med en B230F motor i, idag så började jag höra ett kvittrande ljud från motorn, låter som det kommer från insuget eller nånstans under ventilkåpan. Någon som har ett tips på vad felet kan vara? Jag är inte direkt duktig på motorer eller så, så ett tips skulle uppskattas!!

MVH

Solfilmsmontör
947 Inlägg
13 september 2008
Tror du måste föklara detta kvittrande ljud lite bättre om någon skall kunna hjälpa dig. Hörs det konstant eller är det bara vid vissa varvtal/tomgång, vid gas pådrag eller när du släpper på gasen?

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Muffinsmugglare
54 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
Det hörs på tomgång, under gaspådrag så försvinner det, när ja släpper gasen och varvar ner så börjar det höras igen.

EDIT: När jag sticker in skallen under bilen precis vid förar dörren så hörs detta ljud betydligt bättre.
Senast redigerat av hatten (13 september 2008)

264 Inlägg
13 september 2008
Fågelbo? wink skämtosido... Men jag hade samma på min B230F och då bytade jag insugspackning så försvann det... Kan kanske vara samma på din?

Muffinsmugglare
54 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
ZarX skrev:
Fågelbo? wink skämtosido... Men jag hade samma på min B230F och då bytade jag insugspackning så försvann det... Kan kanske vara samma på din?

Det är mycket möjligt, ska kika lite mer på det imorron smile tack för tipset!

Mästare
2 947 Inlägg
13 september 2008
En fågel i insuget?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Fetast i stan !!
991 Inlägg
13 september 2008
Kan även vara remmarna till fläkten som kvittrar lite

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Solfilmsmontör
947 Inlägg
13 september 2008
KimVsWorld skrev:
En fågel i insuget?

haha min dag är räddad...

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

375 Inlägg
13 september 2008
Garanterat till 99,9% att det är insugspackningen.
Har samma problem själv och har råkat ut för det tidigare.

Eftersom ljudet försvinner under gaspådrag så bildas det ett tryck och därför förvinner ljudet, och under tomgång etc så passar trycket på att krypa ut genom packningen och då uppstår "kvitter" tjut.

Om du har startgas och hör kvittret så är det bara spruta runt packningen så lär ljudet försvinna. Och även där visar det sig då vara packningen

Sök