hej. jag har en saab 900 2,0T-98 jag undra hur man ska börja om man vill ha upp det i hästar? upp mot en 300hk.jag vill ta ett steg i taget har inte pengar till att göra allt nu. någon som et vad man ska göra för att få dom hästarna? och det ska hålla är det chipp som bara gäller eller? men man vill ju inte köpa steg 1 i databox och sen behöva köpa en ny data box sen om ni för står!
För att nå 300 kusar så behöver man byta, turbo, spridare, mappsensor, komplett avgassystem, intercooler, bränslepump, sen så bör man byta till en kraftigare koppling då orginal inte pallar med länge.
men på maptun kan man få 265 hk med bara chipp och avgasrör men håller det? det som du sa vad kostar det i pris om man kollar mellan fingrana? men hur vet man vilka saker man ska köpa så det håller så man inte byta något så håller inte dom andra sakerna?
265hk är vad hårdvaran klarar av också, kanske + ett par hästar till men absolut inte 300hk.
För att nå 300hk behöver motorn mer bränsle + att orginal intercooler inte klarar av att kyla luften tillräckligt, även turbon är för liten så den lär pumpa en massa varmluft och det får man inte några hk av.
Volvos gröna spridare på 465 cc brukar vara populära när folk jagar 300hk (2000 till 2500:-), TD04HL-15T turbon från 9-3 viggen kan du använda (2000 till 3500:-) + en viggen intercooler eller nån eftermarknads större modell(1000 till 2500:-). Sen bör du byta till en walbro soppa pump (1300:-). Bättre koppling behövs.
men på maptun kan man få 265 hk med bara chipp och avgasrör men håller det? det som du sa vad kostar det i pris om man kollar mellan fingrana? men hur vet man vilka saker man ska köpa så det håller så man inte byta något så håller inte dom andra sakerna?
Jag kör nordic steg 3 som ger 270hk/400nm.. kolla specen på min sida