Mätte ut 0,9020 L/mil med min 328a, och jag är en sån med tung gasfot
Mkt snåla bilar det här. Kan tänka mig att stadstrafik är den samma i gävle som i Halmstad så där blir det litern knappt. Men föredrar att räkna på blandat.Dessa bilar drar ungefär lika mycket oavsett motor så ur ren förbrukningssynpunkt finns det ingen anledning att ta en 320. Däremot kanske det är bäst ur försäkringssynpunkt. Av de bilar du räknar upp är förmodligen 320 och 325an fram till 1995 (dvs med m50 motorn) törstigast.
Hur stor budget har du?
Upp till 30k? Ja då hade jag sj köpt en fin 325a för den pengen. Drar inte mer än 320 och är riktigt pigg.
Mellan 30 och 45K? Ja då hade jag köpt en 328a. Drar minst i detta gänget och är en mycket modernare motor än 325. Dessutom har den en lite mer lågvarvig karaktär än övriga bmw som är rätt trevlig.
Titta in på
www.autopower.se , finns mycket bra där bla begagnatguiden, modellguiden och forumet.
Men: Om du kör mkt på landsväg och liknande drar en bil med stor motor och hög utväxling ofta betydligt mindre än en bil med liten snål motor och låg utväxling. Men i stan är det dock tvärtom och den större motorn blir törstigast. Tycker själv att min bil är värd en knapp dl mer de gånger jag kör stad än en 318 och förlust vid rödljusen
Dock så är Bmw 318is en trevlig bil. Kamkedja så du slipper dyra byten. Lite lägre utväxling och 140hp vilket gör den rätt pigg. Och kör du mest stad så... En sån går på 0,8 blandad.
Fast tycker du det är värt den extra pengen så är en 6a det självklara valet!