2396
Sök

Förbud mot Bur i gatregistrerad personbil?: Svar NEJ!

4 506 Inlägg
17 september 2008
Jag håller med robzter m,m.
Tycker vi köper ett gäng skit bilar och monterar helbur
och sedan kör vi destruktin derby mot de som satt lagen
så kanske de ändrar åsikt igen.

Får fan lusst å göra dumma saker nu.
Sketna jävla slippsnissar som inte har ngt bättre för sig
än att förstöra för folk...
Har man en köppt riktig, regementesenlig bur så borde
man ju för f'n få använda den. Puckon &/(/&%¤##"#¤#

Kan du andas kan du dö.

Eliminator
1 441 Inlägg
17 september 2008
_Wallis_ skrev:

I en två förti? *LOL*

/T

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Skogenracing.com
309 Inlägg
17 september 2008
Ramrod skrev:
Godspeaker skrev:
Ramrod skrev:
Men om det är så att bur inte får reggas med... som det INTE verkar vara enligt pappret (länken)  Då är det ju bara att riva ut bottendelen i karrosen & bygga upp med rör ram...  Glöm dispanser, rally cert & allt..

alltså, T17E dispensen är bortagen ur förordningen.

Nu är egentligen bara frågan vilken dispans som ersätter denna.
och hur lång tid det kommer ta innan det har förhandlats fram en ersättande standard.

Det står ju på länkens framsida att det har släppts ur tryckeriet 14 sep. 2008
Det är ju precis nytt... Men T71E står ju kvar på sidan 64??  Vad menar du med att den är bort tagen?
Detsutom står den T71E inte som dispanse, utan står som en kompletterande utrustnings kod..

Om du läser rubriken ovanför koderna så står det:

Textkoder som inte används vid dessa föreskrifters ikraft-trädande men som förekommer i vägtrafikregistret

Alltså koder som har funnits men som tas bort när den nya listan träder ikraft.
Dom finns alltså på regbevis sen tidigare, men det blir inte möjligt att regga bilar med dom längre. FAN!
Senast redigerat av ekkin (17 september 2008)

------> www.skogenracing.com <------

674 Inlägg
17 september 2008
Sokrates skrev:
Hmm, tänk till lite nu. En bur gör att avståndet till bl.a. huvudet är betydligt närmare  vid ev krock.
En hemmasvetsad bur av nån fjunig tonåring ger knappast nån garanti för säkrare bil vid smäll, snarare tvärtom. En dåligt svetsad/monterad bur kan vara direkt livsfarlig.
Tror knappast att ägare  till gatbilar med bur kör med hjälm eller HANS till vardags.
Med ett vanligt bälte sitter man knappast gjuten i stolen vid smäll utan man far runt som en vante i kupen.

Varför inte tillåta bilar med bur med text i regbevis: Bil utrustad med bur 6P bälten, alla passagerare måste ha hjälm.

Jag välkomnar förändringen, tack Vägverket.

Till alla wannabees, bygg en riktig racerbil istället för att gråta här,,,,

/Tommy.

Varför inte.. En sån bil ändå inte som en bruksbil. så en hjälm inklädda rör stag osv. & licens svetsad & besiktigad bur. Sen behöver ju buren inte vara det värsta man kan ha, med stag ÖVERALLT!  Allt blir mer seriöst & säkert. Förstår inte problemet????
Det betyder JÄTTE mycket för mig att kunna utöva mina intressen utan ologiska regleringar som man inte blir klok på!   
.. min mardröm är att klämas ihjäl i en eventuell smäll i en bruksbil UTAN bur. Deformations zoner finns utanför kupen. Kupen SKA vara INTAKT vid alla typer av smällar.  Standard bilar idag är bokstavligt talat kort hus, om de inte har en bur.

Jävla påhopp från myndighets utövare som försöker att mörda min bilkultur med idiotiska smyg regleringar av vad som är tillåtet & vad som ska vara olagligt?  Kan vara helt sjuka regler som bara inte går att förstå!!

With great freedom comes great responsebility

Profile at Phoenix Foundation
171 Inlägg
17 september 2008
jag har fia godkänd bur och det ska tydligen vara helt ok.

Scuderia_lusso hast Benzin Um Bluth

757 Inlägg
17 september 2008
eller så kanske det blir så att man inte behöver regga in buren alls då den inte finns i listan över tillbehör eller? hittar fan ingenting på VVs jävla hemsida då den är helt vilseledande. hittade inte ens den här grejen hos VV om man skulle surfa sig dit direkt från vv.se sen så är det ju konstigt att dom inte ger folk lite tid på sig att åka in och regga in dom som är på G iaf. finns ju många byggen som inte kan åka in än på grund av att dom är totalt nerrivna i småbitar för omlack eller liknande

757 Inlägg
17 september 2008
Scuderia_Lusso skrev:
jag har fia godkänd bur och det ska tydligen vara helt ok.

den kanske är inskriven i reggbeviset redan. då detta gäller nyreggningar av burarna.

4 506 Inlägg
17 september 2008
Sokrates skrev:
_Wallis_ skrev:

I en två förti? *LOL*

/T

Pratade inte om mig nu du..
Pratade om folk som har riktig bur, Och som är riktigt
monterad.

http://www.wiiwii.tv/wp-content/uploads/2008/01/congratulations-idiot.gif

Kan du andas kan du dö.

Eliminator
1 441 Inlägg
17 september 2008
Ni som har reggade burar, se det possitivt, troligtvis stiger värdet på era fordon.

/T
Senast redigerat av Sokrates (17 september 2008)

757 Inlägg
17 september 2008
Sokrates skrev:
Ni som har reggade burar, se det possitivt, troligtvis stiger värdet på era fordon.

/T

jo men elakt för oss som inte hunnit regga in bilarna än. säg att jag redan köpt matereal och bokat tid hos svetsare. jag hade tänkt bara ha en huvudbåge och sure 2900kr omonterad men sen massor med pengar för monteringen. borde inte VV ersätta dom då för alla utlägg. då dom ändrar allt i sista sekunden

757 Inlägg
17 september 2008
_Wallis_ skrev:
Sokrates skrev:
_Wallis_ skrev:

I en två förti? *LOL*

/T

Pratade inte om mig nu du..
Pratade om folk som har riktig bur, Och som är riktigt
monterad.

håller med då jag inte tycker man ska gå rampage i onödan men båge borde inte vara något problem då den inte är direkt i vägen har en bil med redan lågt tag så vill ju inte att få in det ytterligare för då krossas jag direkt

Eliminator
1 441 Inlägg
17 september 2008
Tyvärr ändras regler hela tiden, tex så kräver VV numera regbevis på alla importerade bilar från Usa vilket de inte gjorde tidigare, det har drabbat många som kommit i skarven och står med bilar som inte är möjliga och regga in, betydligt större summor än några 1000 lappar.

/Tommy.

1 827 Inlägg
17 september 2008
Måste också hålla med om att det verkar vara en riktigt konstig regel!

Kan det bero på allas hysteri ang burar den senaste tiden och många byggen från Japan/England med tvivelaktiga burbyggen som fått besiktningsingenjörerna att sätta ner foten?

Nått är det iaf när man nu inför ett förbud mot något som varit helt ok sedan urminnes tider.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Eliminator
1 441 Inlägg
17 september 2008
Det är väl en kombination av "flugan" med bur och 0 visionen.
Finns väl nån anledning till att bilar numera har airbags både här och där,,,,,,

/Tommy.

757 Inlägg
17 september 2008
Sokrates skrev:
Tyvärr ändras regler hela tiden, tex så kräver VV numera regbevis på alla importerade bilar från Usa vilket de inte gjorde tidigare, det har drabbat många som kommit i skarven och står med bilar som inte är möjliga och regga in, betydligt större summor än några 1000 lappar.

/Tommy.

jo och jag står här med en bil med bur som ska reggas in här i sverige (sjuan). och buren är inte dåligt gjord. då kanske det är lättare att få in den eller?

674 Inlägg
17 september 2008
ekkin skrev:
Ramrod skrev:
Godspeaker skrev:

alltså, T17E dispensen är bortagen ur förordningen.

Nu är egentligen bara frågan vilken dispans som ersätter denna.
och hur lång tid det kommer ta innan det har förhandlats fram en ersättande standard.

Det står ju på länkens framsida att det har släppts ur tryckeriet 14 sep. 2008
Det är ju precis nytt... Men T71E står ju kvar på sidan 64??  Vad menar du med att den är bort tagen?
Detsutom står den T71E inte som dispanse, utan står som en kompletterande utrustnings kod..

Om du läser rubriken ovanför koderna så står det:

Textkoder som inte används vid dessa föreskrifters ikraft-trädande men som förekommer i vägtrafikregistret

Alltså koder som har funnits men som tas bort när den nya listan träder ikraft.
Dom finns alltså på regbevis sen tidigare, men det blir inte möjligt att regga bilar med dom längre. FAN!

Ja, titta. Det missade jag.    Tycker ändå att det är lite svår tolkat. Det står bara att koderna inte används, på andra ställen i pappret står det istället att karrosen ska beskrivas med fri tex, så som "alternativ kaross" ...    Står ingenstans KLART & tydligt att det inte är längre möjligt att reg besiktiga en bur.....  HATAR sån här jäääävla  paragraf text!!!!

With great freedom comes great responsebility

Eliminator
1 441 Inlägg
17 september 2008
robzter skrev:
Sokrates skrev:

/Tommy.

jo och jag står här med en bil med bur som ska reggas in här i sverige (sjuan). och buren är inte dåligt gjord. då kanske det är lättare att få in den eller?

SBP brukar vara allergiska mot allt som inte är en "orginalbil" vid regbes.

/Tommy.

One Man Clan
4 287 Inlägg
17 september 2008
vet inte om nån har kommenterat detta...men om VV ska ändra detta lagförslag måste väl de gå genom eu-domstolen å dessa grejerna brukar ju ta ett par år..har inte hört ett jota om detta innan å nu har de helt plötsligt hänt ?

Om inte får man välla svetsa rören på utsidan chassit på nåe vis å säga att de är takvingar wink

757 Inlägg
17 september 2008
Xuri skrev:
vet inte om nån har kommenterat detta...men om VV ska ändra detta lagförslag måste väl de gå genom eu-domstolen å dessa grejerna brukar ju ta ett par år..har inte hört ett jota om detta innan å nu har de helt plötsligt hänt ?

Om inte får man välla svetsa rören på utsidan chassit på nåe vis å säga att de är takvingar wink

kan annars svetsa lite krokar i den och säga att det är klädhängare tongue

Eliminator
1 441 Inlägg
17 september 2008
Xuri skrev:

Nej tyvärr, Vägverket är allsmäktigt beslutande här i Sverige.

/Tommy.

Sök