2274
Sök

Förbud mot Bur i gatregistrerad personbil?: Svar NEJ!

757 Inlägg
17 september 2008
#101
Sokrates skrev:
robzter skrev:
Sokrates skrev:
Tyvärr ändras regler hela tiden, tex så kräver VV numera regbevis på alla importerade bilar från Usa vilket de inte gjorde tidigare, det har drabbat många som kommit i skarven och står med bilar som inte är möjliga och regga in, betydligt större summor än några 1000 lappar.

/Tommy.

jo och jag står här med en bil med bur som ska reggas in här i sverige (sjuan). och buren är inte dåligt gjord. då kanske det är lättare att få in den eller?

SBP brukar vara allergiska mot allt som inte är en "orginalbil" vid regbes.

/Tommy.

jo precis men om den redan är godkännd med dom modefieringarna i ett annat land borde det ju inte vara några problem. dock så även om det ska vara så original så kan det vara svårt för mig med t ex intercoolern då den är utbytt men en eftermarknadsintercooler kostar ju bara en bråkdel av vad en ny kostar säkert samma gäller luftfilter och box

Eliminator
1 441 Inlägg
17 september 2008
#102
Hmm. De går bara på vad som står i papper och intyg + ev. dispenser.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

757 Inlägg
17 september 2008
#103
Sokrates skrev:
Hmm. De går bara på vad som står i papper och intyg + ev. dispenser.

/Tommy.

alltså en väldigt överdimensionerad klädhängare

1 072 Inlägg
17 september 2008
#104
Skruvbur kommer bli lösningen om inget annat ger förändring i deras beslut. Men som nämnt´s tidigare så kommer värdet gå upp på bilar med godkännd bur.


One Man Clan
4 287 Inlägg
17 september 2008
#105
Sokrates skrev:
Xuri skrev:
vet inte om nån har kommenterat detta...men om VV ska ändra detta lagförslag måste väl de gå genom eu-domstolen å dessa grejerna brukar ju ta ett par år..har inte hört ett jota om detta innan å nu har de helt plötsligt hänt ?

Om inte får man välla svetsa rören på utsidan chassit på nåe vis å säga att de är takvingar wink

Nej tyvärr, Vägverket är allsmäktigt beslutande här i Sverige.

/Tommy.

Om jag minns rätt så skulle väl eftermarknadskonvertering av e85 i vanliga personbilar upp i eu-domstolen å godkännas å de var mkt därför som de drog ut på tiden
å om så är fallet så har ju inte vv så mycke att säga till om ?


KHRacing
17 september 2008
#106
Ramrod skrev:
Man får visst ha 4 & sexpunkts bälte & använda det.  BARA om du har orginal 3 punkt kvar i bilen.  Det är

Helt fel tyvärr- det är olagligt att nyttja 4/5/6-p bälten i gaturegistrerat fordon, ferrari F40 undategen d den är typad med detta bälte.

man kan regga med bur - men inte regga med andra bälten & infästningar.

KHRacing
17 september 2008
#107
Scuderia_Lusso skrev:
jag har fia godkänd bur och det ska tydligen vara helt ok.

Vägverket gör ingen som helst skillnad på bur av balsaträ, guld, stålrör eller kolfiber & FIA-certad :-)

Det enda för dem på SBP är att buren inte är farligt monterad, & att den är inskyddad på de ställen man in fastspänt läge i stolarna kan nå rören. & eventuell att in & ur steg är relativt enkelt.

KHRacing
17 september 2008
#108
Ett tips till alla er som har huvudbågen liggandes i garaget redan & två rörstumpar på 1m vardera.

Rensa baksätet, släng i huvudbågen sätt 5-8 rejäla svetspunkter i golvet...

kapa till de två rörstumparna & svetsa dem liknande. (så att de inte går att rycka loss)

ring & beställ tid för bur-reggning (glöm inte vågsedel om de inte har våg på er station)
Vågsedeln gäller 30dagar.

regga & var glada - nu har ni en bil reggad med bur & ni kan riva ur det igen & fortsätta styla/trimma/bygga buren klar.


Varför så lätt ?

För....


det står ingenstans i VV / SBP´s papper /regler att det är olika om man reggar med
halv eller helbur.

Så snabba er på nu.

Kristian - har reggat bilar med både halv & helbur, aldrig vatt nån skillnad.
sist med EVO´n så provsatt besiktningsmannen inte ens bilen.

se bifogad bild för hur enkelt det kan vara att bgga en bur för reggning:
http://www.geting.se/image.php/124833-bur.jpg
Senast redigerat av KHRacing (17 september 2008)

6 Inlägg
17 september 2008
#109
Detta va ju f*n mä ajja min bur är på väg i å jag ska ha den i bilen. blir å köra Obesiktigat då wink

12 086 Inlägg
17 september 2008
#110
Fortf inget svar (tror jag) ang ombyggt fordon.

Jag ska till att bygga rwd på en fwdbil, alltså modifiera chassiet markant.
Vid denna ombyggnad borde ju en bur räknas som bärande och godkännas?
Med tanke på att man får göra mkt ombyggnationer vid ombyggt fordon borde man får ha en bur tycker jag, och hoppas smile

757 Inlägg
17 september 2008
#111
så hur ska jag göra då som har en oregistrerad bil och väntar på papper? ska jag då bara vänta och se på medans alla klarar det och inte jag på grund av VVets trassel?

Specialist
1 187 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
#112
Så. efter att ha sovit på saken.
Jag förstår hur VV menar, många av de burar som rullar i sverige är hemmabygda råttfällor. De bidrar inte det minsta till säkerheten. Men min personliga uppfattning är att De som kör som jäval galningar, de kommer smälla oavsett om de har bur eller inte. För att närma sig noll-vision borde de sätta in 4 extra trafikpoliser i sverige, hade förmodligen hjälpt mer än att förbjuda burar.


Jag har ringt SBP nu för att få hjälp med att tolka texten.
Nina i växeln hade det hittills bästa svaret, "Men... varför då?". Hon kopplade mig till en av deras ingengörer "Göran". han skall återkomma med besked.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

4 001 Inlägg
17 september 2008
#113
robzter skrev:
därav att jag sa att jag skulle kunna tänka mig att köra med bättre bälten och då sitter man iaf fast. stolar byts ju självklart ut mot FIA godkända stolar. en smäll i normal gathastighet är nog inte alls lika intensiv normalt som en smäll på bana i höga hastigheter.

finns ju till och med exempel på crasher på zatzy där förarna själva intygar att dom hade aldrig överlevt om dom inte hade haft bur och andra bälten på sig än original. och inte körde dom med hjälm

en smäll på bana med avåkningszoner och hastighet på kanske 100-150km/h vid smällen emot en frontalkrock på 90-väg så är garanterat smällen på 90-väg betydligt intensivare p.g.a levande massa ifrån 2 bilar.

Jag är lite både och till detta, har man råd att lägga flera 100.000 kr på en bil som är i stort sett avsedd för bana men man envisas med att man ska ha den på allmän väg, varför inte skaffa en 20k bil att använd till vardags och ställa undan race-bilen?
Är det ekonomiskt försvarbart att åka omkring med en trimmad bil(alltså betydligt mer än ett chip)?

Dom som är så seriösa med sina byggen/körning så att dom känner att dom måste ha bur borde kunna köpa en billigare bil att ha från punkt A till B

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

686 Inlägg
17 september 2008
#114
fan lite onödigt att dem ska förbjuda så mycket. snart blir det väl förbjudet att äns byta fälgar på bilen.
Men såg att nån snackade om halvbur?? de kunde man regga med va??
Som kolvas säger kan ju iof va bra att köpa en billigare bil som man kan köra a - b men endå så om man har en råtrimmad bil me bur osv så e de ju inte så kul att endast använda den på bana. kan ju va kul att testa köra lite på race eller nått. inte kul att ha en bil man måste köra på släp till varje event är ju roligt att kunna ta bilen.
Men men får väl se vad som händer kanske snart dags att alla vi i inom bilvärlden börjar protestera eftrsom dem förbjuder rätt mycket tycker man.

RushRacing

Fattig student
1 282 Inlägg
17 september 2008
#115
Tror detta handlar mer om att få bort buskörningarna runt om i Sverige, dessutom varför ska man ha bur när det står i försäkringspapperna att denna inte gäller om olyckan skulle vara framme vid "tävlingskörning"
Skulle chansa att detta är ett sett att försöka få bort dom där "kriminella busförarna" i trafiken..
Dock är det väldigt synd om alla som faktiskt blir drabbade, det är ju faktiskt många som har sin bur i lagliga sammanhang med som t.ex bankörning..
Och nä jag håller inte med vv på nått sett tycker att det har blivit mycket trams ang det här med helbilsgodkännande mm, dom hade ju kunnat ge vissa firmor dispens att bygga "godkända burar" istället, man kunde ju kanske få ett intyg från firman som man skulle kunna visa upp vid regningen..
Synd att det blir så här men det drabbar ju inte dom som sitter och beslutar sånna saker så då är det väl ok..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

Specialist
1 187 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
#116
Så.
Svar från Ingengör Göran på SBP:
Nej, som jag och mina kollegor tolkar det, från och med Måndag kan vi inte längre släppa igenom några bilar med skydsbur. Det spelar ingen roll vilken årmodell det är, det är stopp. Du får registrera den som Ombygt fordon och gå genom SFRO. hmm

Så jag ringde vägverket. Efter 30 minuter så får jag tala med Pasi Paavola:
Om du får registreringsbesiktiga bilen i dag, så får du det i nästa vecka. Det handlar bara om hur uppgifterna skall införas i registret. Inga vidare restriktioner har införts. Hade den gått igenom i dag, så går det i nästa vecka också. Det är jag 100% säker på.roll

Well. bara att köra dit och testa alltså?
Senast redigerat av Godspeaker (17 september 2008)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

119 Inlägg
17 september 2008
#117
kryphål""" en volvo går ju att regga som VOC en rallybil som får köras på gatan.. likaså går det att regga en hel del bilar som Grupp E bilar, var bara försiktiga med trimmningen vid själva homolegeringen, sen är det bara att gasa

det var bättre förr.. ju förr ju bättre

674 Inlägg
17 september 2008
#118
KHRacing skrev:
Ramrod skrev:
Man får visst ha 4 & sexpunkts bälte & använda det.  BARA om du har orginal 3 punkt kvar i bilen.  Det är

Helt fel tyvärr- det är olagligt att nyttja 4/5/6-p bälten i gaturegistrerat fordon, ferrari F40 undategen d den är typad med detta bälte.

man kan regga med bur - men inte regga med andra bälten & infästningar.

Precis som jag sa: det kan du visst göra. Om du har kvar 3 punkt vid en reg besiktning, tex som amatörbyggt fordon så funkar det med dubbeluppsättning bälten. Tex 3 punkt orginal + 4punkt som finns monterat i bilen.  Anledningen till att man inte vid reg besiktning BARA får ha 4 punkt eller mer är att 4 punkt som man sitter hårdare i, kan inte röra sig i sätet ordentligt för att komma åt alla reglage & övrig intsrument panel tillräckligt bra.  Plus att det skulle vara krångligare att använda 4 punk skulle göra att folk mer skulle slarva mycket mer med bältet. & det vill dom inte.    Min källa är SFRO, min besiktnings kille för min MR500.
Senast redigerat av Ramrod (17 september 2008)

With great freedom comes great responsebility

674 Inlägg
17 september 2008
#119
KHRacing skrev:
Scuderia_Lusso skrev:
jag har fia godkänd bur och det ska tydligen vara helt ok.

Vägverket gör ingen som helst skillnad på bur av balsaträ, guld, stålrör eller kolfiber & FIA-certad :-)

Det enda för dem på SBP är att buren inte är farligt monterad, & att den är inskyddad på de ställen man in fastspänt läge i stolarna kan nå rören. & eventuell att in & ur steg är relativt enkelt.

in & ut är inte bara eventuellt!   Det FÅR inte vara att det hindrar för mycket. Tex sätta fram stötta för högt upp vid axlarna.  Det åkte jag dit på att ändra... 

Kan inte tänka mig att de INTE skulle göra skilnad på trä bur & stålbur i SBP...  Trät blir flis av i en smäll & en flisa skulle jag inte villja ha genom benet eller någonannastans. roll

With great freedom comes great responsebility

Förgasarfrälst
219 Inlägg
17 september 2008
#120
jaha.. så va gör man nudå? vi som inte är klara? ja menar ska man SFRO besikta som ombyggt fordon så måste man väl typ byta hela drivlinan?   fan vad jobbigt allt blev nu..
// matte


Sök