3793
Sök

Hur mycket jobb att ta ut motor på en Volvo 855.a

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 september 2008
#41
TurbOla skrev:
stormiz skrev:
seså skutt iväg å börja skruva nu smile

Hehe, är han flitig borde han vara klar innan 4. big_smile

haha tongue

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

583 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#42
TurbOla skrev:
stormiz skrev:
seså skutt iväg å börja skruva nu smile

Hehe, är han flitig borde han vara klar innan 4. big_smile

tror mer på Fredag kl 04:00 lol


583 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#43
kollade runt lite kan inte vara vevhusventilation att den är igensatt så blir det tryck i vevhuset och då kan den trycka ur sig olja vid packboxen vid vevaxeln ?


Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 september 2008
#44
bengan87 skrev:
kollade runt lite kan inte vara vevhusventilation att den är igensatt så blir det tryck i vevhuset och då kan den trycka ur sig olja vid packboxen vid vevaxeln ?

Kan det mkt väl vara.

Ta lös och rensa den innan då.

Men packboxen e ett känt fel på 850 serien.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

583 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#45
okej. jo jag tänkte en då ta ner den och fixa det. men tänkte om vevhusventilation är igensatt så blir det ju samma fel igen efter ett tag igen el?


Reservdansk
6 271 Inlägg
18 september 2008
#46
bengan87 skrev:
kollade runt lite kan inte vara vevhusventilation att den är igensatt så blir det tryck i vevhuset och då kan den trycka ur sig olja vid packboxen vid vevaxeln ?

Det kan vara vevhusventilationen som orsakat problemet med packboxen.
Ett tips är att köpa ny oljefälla och slangar (dom har en tendens till att vara torra och sköra som tunt porslin) eller åtminstone rengöra den gamla, för att minimera risk för att behöva byta packbox inom närmsta framtiden. wink

Ganska lätt att kolla om du har övertryck i vevhuset.
Ryker det ifrån oljepåfyllningen eller oljestickan när bilen går? (Du får öppna och se)
Är det fuktigt kring oljestickans handtag, fuktigt som i olja?

Vanligaste symptomen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

583 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#47
TurbOla skrev:
bengan87 skrev:
kollade runt lite kan inte vara vevhusventilation att den är igensatt så blir det tryck i vevhuset och då kan den trycka ur sig olja vid packboxen vid vevaxeln ?

Det kan vara vevhusventilationen som orsakat problemet med packboxen.
Ett tips är att köpa ny oljefälla och slangar (dom har en tendens till att vara torra och sköra som tunt porslin) eller åtminstone rengöra den gamla, för att minimera risk för att behöva byta packbox inom närmsta framtiden. wink

Ganska lätt att kolla om du har övertryck i vevhuset.
Ryker det ifrån oljepåfyllningen eller oljestickan när bilen går? (Du får öppna och se)
Är det fuktigt kring oljestickans handtag, fuktigt som i olja?

Vanligaste symptomen.

inte vet jag vet men jag tycker det är som oljan vill ta sig ur vid oljepåfyllningen.
har gjort rent där tidigare och va olja där igen för någn dag sen. hmm


Reservdansk
6 271 Inlägg
18 september 2008
#48
bengan87 skrev:
TurbOla skrev:
bengan87 skrev:
kollade runt lite kan inte vara vevhusventilation att den är igensatt så blir det tryck i vevhuset och då kan den trycka ur sig olja vid packboxen vid vevaxeln ?

Det kan vara vevhusventilationen som orsakat problemet med packboxen.
Ett tips är att köpa ny oljefälla och slangar (dom har en tendens till att vara torra och sköra som tunt porslin) eller åtminstone rengöra den gamla, för att minimera risk för att behöva byta packbox inom närmsta framtiden. wink

Ganska lätt att kolla om du har övertryck i vevhuset.
Ryker det ifrån oljepåfyllningen eller oljestickan när bilen går? (Du får öppna och se)
Är det fuktigt kring oljestickans handtag, fuktigt som i olja?

Vanligaste symptomen.

inte vet jag vet men jag tycker det är som oljan vill ta sig ur vid oljepåfyllningen.
har gjort rent där tidigare och va olja där igen för någn dag sen. hmm

Kan vara packningen i locket. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

583 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#49
man får fan hoppas på lite tur då :p


583 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#50
https://www1.garaget.org/gallery/archive/78695/463648_vqf8zx.jpg

någon som vet vad en ny ligger på? :p om det skulle se ut så?


14 Inlägg
18 september 2008
#51
bengan87 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/78695/463648_vqf8zx.jpg

någon som vet vad en ny ligger på? :p om det skulle se ut så?

haha !!

en ny e la 400 spänn..

/Martin

583 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#52
ser ut som något man har hitta i lungerna på en stor rökare :p


583 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#53
ingen som vet någon sida annars som säljer dom. så kanske man kan få tag på lite andra saker med smile hitta inte på mekonomen sida :S


Reservdansk
6 271 Inlägg
18 september 2008
#54
Volvo kanske? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

583 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#55
Snacka med Volvo idag. den kosta under 200 spänn men får vänta 3 4 dagar :S


Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 september 2008
#56
Du ser, det är bra att forska lite själv så man inte blir skinnad av verkstäder som tar sig chansen att tjäna lite extra pengar.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

583 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#57
191 för vevhusventilation och sen någon slang från vevhuset 165 = 356 kr för dom sakerna.
va och kolla slangen från vevhuset idag va jävla skitigt och gammal olja. va som milda margarin:P


412 Inlägg
29 september 2011
#58
Håller på med det här och allt går väl som det ska förutom att jag håller på och bryter ihop på drivaxlarna. Det går helt seriöst inte att rubba dom, de sitter stumt i lådan! Den driver på båda hjulen självklart men det går fan inte att dra ut dom ur lådan. Höger drivaxel är av i första skarven, alltså bara mellanaxeln som sitter kvar så det är ju inga problem att den sitter kvar vid motorlyftet, men vänster drivaxel är hel fortfarande. Går det att lyfta ur motorn med rätt vinkel även fast drivaxeln sitter kvar om man styr den med nävarna samtidigt?

Hoppas verkligen på det annars är det ganska kört! Har ingen större lust att sätta kapen i drivaxeln för det är ju en del gods att ta sig igenom och rätt mycket olja runt om och jag vill ju inte försöka förklara för försäkringsbolaget varför garaget brann upp. tongue

135
├┼┼
24 R


Sök