Tack TobbeArnesson!
Jag förstod inte hur sensorn arbetade, tack för din förklaring.
Men nu blir jag fundersam...i och med att min bil inte tappar "all" kraft, bara en del... ok, jag har inte hållit kvar gaspedalen i samma läge o fortsatt att åka för att se hur sakta det skulle gå då.
Och det enda jag märkt med tomgången är att den börjar på ca 1000-1100 v/min men efter en liten stund så sjunker den till ca 600-700 v/min , sen stannar den där. Men som jag har förstått så ska den bete sig på så sätt, eller?
När jag till exempel håller 90 på en raksträcka med konstant gas, håller foten helt stilla, så kan min bil helt plötsligt sakta farten (jag tolkar det som tappa kraft). Då brukar jag gasa mer för att hålla hastigheten konstant... efter ett tag så kan det släppa, jag känner det som en plötslig acceleration utan att jag har rört på foten.
Det är inte bara när jag kör 90 tror jag egentligen, utan är väl det att jag känner det tydligast då. Kör inte speciellt många långa 50-sträckor med konstant gas.
Kan det va nått annat lurt med min bil?
Väntar i och för sig på att jag ska få tillbaka min bil vilken dag som helst nu, och är spjällhuset rengjort och jag inte märker av ovanstående symtom så var det ju pga ett skitigt spjällhus!
Omvänd felsökning
!