3103
Sök

Videolösning! Igensotad Mitsubishi Carisma 2001 GDi 4g93 - Löst!

18 Inlägg
8 oktober 2008
#21
Sprängskiss finns i denna pdf (under bilden på motorn - välj Mirror-länken)
http://pdftown.com/PDF-Mitsubishi-Engin … anual.html
För min Carisma GDi -99 så är det sidan 53 som gäller...

(OM) jag förstått rätt så går det ett "rör" mellan spjällhuset och avgassystemet... (det finns med i sprängskissen...) Exhaust Gas Recirculation

90 Inlägg
8 oktober 2008
#22
okej..men då går det ju att klippa av slangen på mitten och plugga igen den med en bult och 2 slangklämmor.. men vill ju veta vad den har för funktion och vad som kan hända om jag pluggar igen den.

4 001 Inlägg
8 oktober 2008
#23
Enterprise skrev:
okej..men då går det ju att klippa av slangen på mitten och plugga igen den med en bult och 2 slangklämmor.. men vill ju veta vad den har för funktion och vad som kan hända om jag pluggar igen den.

den enda funktion den har är att återleda avgaser in i insuget för att sänka förbränningstemperaturen och minska NO-gaser i utsläppen men de flesta bilar klarar ändå avgaskraven utan den funktionen
och den stjäl dessutom effekt ifrån motorn...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

18 Inlägg
8 oktober 2008
#24
Tack kolvas!

Så du menar alltså... att om jag pluggar EGR:en så kan jag få någon mer hk i bilen? smile

Ja, det skulle inte jag bli ledsen för i alla fall.
Men det är just det där med "...de flesta bilar klarar ändå avgaskraven utan den funktionen..." som gör att jag vill kunna återställa om det blir problem på något sätt... sen kan man ju alltid plugga efter besiktningen igen...

4 001 Inlägg
8 oktober 2008
#25
RedG skrev:
Tack kolvas!

Så du menar alltså... att om jag pluggar EGR:en så kan jag få någon mer hk i bilen? smile

Ja, det skulle inte jag bli ledsen för i alla fall.
Men det är just det där med "...de flesta bilar klarar ändå avgaskraven utan den funktionen..." som gör att jag vill kunna återställa om det blir problem på något sätt... sen kan man ju alltid plugga efter besiktningen igen...

någon hk kan det bli men räkna inte med att känna någon skillnad.

Enklast är ju att kapa en slang och plugga de två ändar som blir och sedan sätta dit ett rör med 2 slangklämmor när det är dags för besiktning

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

18 Inlägg
8 oktober 2008
#26
Tråkigt att det inte blir fler hk...

Ja, det låter som om det vore det enklaste sättet om det är en slang.
Vet inte hur det ser ut i verkligheten (Bilen är fortfarande på verkstad).
Det enda jag har att gå på är sprängskissen och denna bild:
http://tnt.happymtb.org/misc/GDI-proble … cering.jpg
(Misstänker att det är TobbeArnesson:s bild)

90 Inlägg
8 oktober 2008
#27
När jag kollar på sprängsissen på sida 53 så är det väll nr 10 som är EGR:en.
Och om jag har rätt så är det Nr 14 ,man gör en plugg och täcker igen för jag hittar ju ingen slang man kan plugga?

För min motor så är det sid 54 som gäller och då gör jag en bricka som täpper igen Nr 12. då borde det ju inte komma igenom avgaser alls till Egr:en.

Men det ser ut på sprängskissen att det sitter nån elkabel på EGR:en, vad händer då när den känner av att det inte passerar avgaser? felar motorn kanske ?

18 Inlägg
8 oktober 2008
#28
Ja Enterprise, det verkar vara som du säger...

Ang elkabeln.
sid 53 nr10 och sid 54 nr 11 är (EGR-)ventiler... det är inte säkert att det sitter någon sensor i dem, ev. elektronik skulle kunna vara för att öppna/stänga ventilen. O är det så så spelar det ju ingen roll om man pluggar den.

90 Inlägg
9 oktober 2008
#29
Men När EGR:en sotar igen så brukar den ju också börja rycka och gå dåligt...borde det inte hända samma sak om man pluggar den ?

4 001 Inlägg
9 oktober 2008
#30
Enterprise skrev:
Men När EGR:en sotar igen så brukar den ju också börja rycka och gå dåligt...borde det inte hända samma sak om man pluggar den ?

nej, den väl inte gå dåligt när EGR:n sotar igen eftersom det bara är en ventil som återleder max 15% av avgaserna till insuget så det är nog någon bieffekt isåfall

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

18 Inlägg
10 oktober 2008
#31
Har läst olika saker vad gäller igen sotad EGR... Både att bilen skulle börja gå ryckigt och att inget speciellt händer, till att man skulle få både bättre och sämre effekt i motorn...

De flesta verkar dock överens om att det inte skulle skada motorn på något sätt att plugga EGRn...
Dock finns risken att man inte klarar avgaskraven på besiktningen då halten av NOx ökar med en ökad förbränningstemperatur.

Jag kommer att plugga EGRn o så får jag se hur bilen går - går den sämre så tar jag bort pluggen, annars får den sitta kvar till jag antingen säljer bilen eller får en 2:a.

90 Inlägg
10 oktober 2008
#32
Ska nog också göra det ..Kollade in på spjällhuset och den såg rätt så sotig ut..
Men innan besiktningen så är det ju bara att hälla i Tps Injection cleaner så går värderna ner på noll smile

19 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#33
Hoj!

Har inte kollat den här tråden så frekvent då jag inte haft tid/ork/lust att fixa med min bil på ett tag nu (den är fortfarande obrukbar).

Antar att ni hittade min tråd på http://www.mitsubishi-forums.com/t39802 … -issue.htm där jag länkat till manualer med mera. Skulle de länkarna sluta funka har jag sparat ned allt på hemdatorn. Har alla bilder jag tagit här: http://tnt.happymtb.org/misc/GDI-problem/

Min bil gick ryckigt på tomgång när den var kall, var riktigt svårt att krypköra med den. Detta problem fanns några månader men gick alltid över när motorn blivit varm.

Sen en dag slutade aldrig ryckigheten samt fanns på högre varv och efter någon kilometer (när jag förväntade mig att det skulle sluta och motorn bli varm) började motorvarningslampan blinka och jag hamnade i det läge jag är i nu.

Efter min fullagning av sensorn på spjällhuset går numer bilen jämnt på tomgång men reagerar inte på gas.

Jag ska beställa ett renoverat spjällhus från Atech2 endera dagen och hoppas det hjälper...

18 Inlägg
13 oktober 2008
#34
Hej Tobbe!
OK, men efter att läst din beskrivning så tycker jag inte vi verkar ha samma fel... även om de liknar varandra till viss del.
Jag har inte något problem med tomgången... men du verkar ju ha läst det jag skrivit så det är väl ingen ide att upprepa symtomen igen...

Men nu när du nämner din sensor igen, så funderar jag på om det kan behöva göra rent min sensor... om det är det som är mitt problem... (om den nu går att göra rent smile )

90 Inlägg
13 oktober 2008
#35
RedG Har du hunnit med med att plugga Egr:en?

18 Inlägg
13 oktober 2008
#36
Nope, inte än...
Den är fortfarande på verkstad... Hade ett mystiskt "klonkande"-ljud från höger bakhjul...
Så mekanikern trodde det var något med stötdämparen, så det blidde 2 nya stötdämpare.
Väntar på att de ska komma o sedan monteras...

Sen ska det provköras (han passade på att göra rent spjällhuset åt mig också smile )
SEN ska jag plugga EGR!!! smile

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
13 oktober 2008
#37
Tips till er som letar delar till dessa motorer dom sitter även i volvo s40 1,8i Har haft nåra sånna på jobbet som en fd mitsubishimek tog sig av. Han sabbade en stålvajer å gjorde en boll av den i ena änden å satte sedan fast den i en borrmaskin å gick loss som en galining ner i insuget han använde även bromsrengörning för att få det rent sen pluggade han egr med hjälp av en bricka där det sitter fast mot insuget. Han har gjort så på flera bilar och alla har fungerat klockrent efter det. Vet att mitsubishi blästrade inuget med nötskal ett tag men dom har slutat med det då det va för kostsamt eller nått

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

18 Inlägg
13 oktober 2008
#38
Tack för tipset JaggaChafen!

Det är något liknande jag tänkt göra, men istället för "stålvajer-boll" hade jag tänkt använda en Dremel och stålborstetrissa... (har förlängningsvajer till Dremeln så att jag kan komma åt ordentligt).

Men jag får se om det behövs iom att mekanikern sa att han redan gjort rent insuget...
Ska bara hitta EGR anslutningen smile)

19 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#39
Hoj!

Du kan inte göra rent sensorn på spjällhuset och jag tror knappast det behövs, kanske kan man få in en penetrerande rengöringsspray för elektronik i den.

Min sensor hade gått sönder så den inte följde med spjället på tillbakavägen, det är i princip ett fjäderbelastat vridmotstånd där öppnande av spjället vrider sensorn och på tillbakavägen är det sensorns egna fjäder som gör jobbet.

Har läst om en magnet som kan lossna kring spjällhuset också men har inte sett någon sådan. Ska nog skruva undan motorn till spjället och de om jag hittar något där med innan jag lägger pengar på nyrenoverat spjällhus.

Har läst massor av symptom på sotande GDi, de flesta har ojämn gång vad gäller varvtal och sedan tappar de "all" motorkraft och kan bara krypköra med blinkande varningslampa till motorn (den går i skyddsläge). De med automatlåda tenderar att dö vid korsningar etc..

18 Inlägg
14 oktober 2008
#40
Tack TobbeArnesson!
Jag förstod inte hur sensorn arbetade, tack för din förklaring.

Men nu blir jag fundersam...i och med att min bil inte tappar "all" kraft, bara en del... ok, jag har inte hållit kvar gaspedalen i samma läge o fortsatt att åka för att se hur sakta det skulle gå då.
Och det enda jag märkt med tomgången är att den börjar på ca 1000-1100 v/min men efter en liten stund så sjunker den till ca 600-700 v/min , sen stannar den där. Men som jag har förstått så ska den bete sig på så sätt, eller?

När jag till exempel håller 90 på en raksträcka med konstant gas, håller foten helt stilla, så kan min bil helt plötsligt sakta farten (jag tolkar det som tappa kraft). Då brukar jag gasa mer för att hålla hastigheten konstant... efter ett tag så kan det släppa, jag känner det som en plötslig acceleration utan att jag har rört på foten.

Det är inte bara när jag kör 90 tror jag egentligen, utan är väl det att jag känner det tydligast då. Kör inte speciellt många långa 50-sträckor med konstant gas.

Kan det va nått annat lurt med min bil?
Väntar i och för sig på att jag ska få tillbaka min bil vilken dag som helst nu, och är spjällhuset rengjort och jag inte märker av ovanstående symtom så var det ju pga ett skitigt spjällhus!
Omvänd felsökning lol!
Senast redigerat av RedG (14 oktober 2008)


Sök