Att plugga EGR har jag också läst, fast det är ju lite sent nu tyvärr.
Gav mig på sensorn på spjällhuset med multimetern idag. Den verkade stå lite i fel läge när jag började mäta med den men tycktes "hoppa rätt" under tiden jag fipplade. Men sen kärvade den som fan och så gick den lätt igen, tills den började kärva osv.. Det är meningen den ska följa spjällets stängning via dess inbyggda fjäder så en kärvande sensor funkar inte.
Kändes som något var löst inuti och skramlade, tänkte att en ny inte kan kosta så mycket. Tjena. 1.876,- vill min lokala Mitsubishiverkstad ha!
Eftersom sensorn uppenbarligen var paj gav jag mig på den med Dremeln, syntes var de gjutit igen den med epoxi så jag sågade upp sensorn där.
Det har lossnat en bit plast från hjulet i mitten, det är ett slags ändlägesstopp.
Tyvärr gick jag för hårt fram med Dremeln så jag skadade de ledande banorna i locket. Ser nu att man borde kunna koppla ihop två av kontakterna med rätt motstånd istället för att laga banan.
Lyckades limma hjulet, tappa skiten i golvet, spenderade en halvtimma på att hitta den lilla biten som lossnade igen, limma och förstärka med lite tunn plywood (ej på bilden).
Efter en del fipplande med lödpenna lyckades jag bygga en ny ledare till kolbanan, det gick så klart inte att löda i banorna men jag kunde smälta fast några kardeler kabel i plasten och brygga med lödtenn. Sen satte jag provisoriskt samman sensorn med eltejp igen.
Så nu har bilen slutat bete sig som på filmen jag länkade in, men den vägrar fortfarande starta. Får väl skruva loss och avsota fler delar av inspurtningen.
Någon som vet om man kan köpa sensorn billigare någon annanstans? Ska jaga bilskrotar imorgon.
Den har produktnummer 07702 hos Mitsubishi men är märkt med 270530.