4150
Sök

Videolösning! Igensotad Mitsubishi Carisma 2001 GDi 4g93 - Löst!

19 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
#1
Uppdatering 2009-10-15: Jag har gjort en film på hur man fixar detta: http://www.youtube.com/watch?v=6EK1vtuNluA

Hoj!

Som så många andra har jag fått sotproblem med min GDi-motor (typ 4g93). Jag har skruvat bort och rengjort spjällhuset som var skapligt sotigt:

http://tnt.happymtb.org/misc/GDI-problem/Spj%c3%a4llhus,%20sot.jpg


Men jag misstänker att det är större problem än så med spjällhuset, slår jag på tändningen utan att starta motorn hör man hur spjällmotorn flyttar spjället med ett snabbt knackande ljud. Efter några sekunder slutar det låta och varningslampan för motorn börjar blinka.

Slår man då av tändningen hör man hur spjällmotorn surrar, låter ungefär som den försöker flytta spjället mer än det går.

Video på detta här, ljudet kommer från spjällhuset och bilden är från instrumentpanelen: http://www.youtube.com/watch?v=8Xoz0su5etw


Jag misstänker att det är sensorn på spjällhuset som har pajat, kan man mäta upp detta med multimeter? Antar att det bara är ett slags vridmotstånd som ska indikera vilken position spjället har till datorn?

http://tnt.happymtb.org/misc/GDI-problem/Spj%c3%a4llsensor,%20placering.jpg

http://tnt.happymtb.org/misc/GDI-problem/Spj%c3%a4llsensor,%20undersida.jpg


Jag har hittat en firma i England som bekräftar min misstanke att det är spjällhuset som är paj och de erbjuder sig att renovera detta för £200 + moms (typ 3.500,-). Har letat efter begagnade spjällhus i Sverige men inte hittat något.

Bör jag även ta bort resten av insprutningen och ta bort sot där med? Tog bort det jag kom åt med dammsugaren när spjällhuset var bortskruvat. wink

Före:

http://tnt.happymtb.org/misc/GDI-problem/Insug,%20sotigt.jpg


Efter:

http://tnt.happymtb.org/misc/GDI-problem/Insug,%20dammsuget.jpg


Får jag igång bilen igen ska den bytas, ju mer man söker på GDi dessto säkrar blir man på att man inte ska äga en. wink

Tack på förhand,
/Tobbe
Senast redigerat av TobbeArnesson (15 oktober 2009)

1 867 Inlägg
17 september 2008
#2
En mitsubishimek jag snackade med sa att dom brukar plugga EGR'en på dom där så slapp man sotandet i framtiden.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

19 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
#3
Att plugga EGR har jag också läst, fast det är ju lite sent nu tyvärr. hmm

Gav mig på sensorn på spjällhuset med multimetern idag. Den verkade stå lite i fel läge när jag började mäta med den men tycktes "hoppa rätt" under tiden jag fipplade. Men sen kärvade den som fan och så gick den lätt igen, tills den började kärva osv.. Det är meningen den ska följa spjällets stängning via dess inbyggda fjäder så en kärvande sensor funkar inte.

Kändes som något var löst inuti och skramlade, tänkte att en ny inte kan kosta så mycket. Tjena. 1.876,- vill min lokala Mitsubishiverkstad ha!

Eftersom sensorn uppenbarligen var paj gav jag mig på den med Dremeln, syntes var de gjutit igen den med epoxi så jag sågade upp sensorn där.


Det har lossnat en bit plast från hjulet i mitten, det är ett slags ändlägesstopp.

http://tnt.happymtb.org/misc/GDI-problem/Spj%C3%A4llsensor,%20trasig.jpg


Tyvärr gick jag för hårt fram med Dremeln så jag skadade de ledande banorna i locket. Ser nu att man borde kunna koppla ihop två av kontakterna med rätt motstånd istället för att laga banan.

http://tnt.happymtb.org/misc/GDI-problem/Spj%C3%A4llsensor,%20banor.jpg


Lyckades limma hjulet, tappa skiten i golvet, spenderade en halvtimma på att hitta den lilla biten som lossnade igen, limma och förstärka med lite tunn plywood (ej på bilden).

http://tnt.happymtb.org/misc/GDI-problem/Spj%C3%A4llsensor,%20limmad.jpg


Efter en del fipplande med lödpenna lyckades jag bygga en ny ledare till kolbanan, det gick så klart inte att löda i banorna men jag kunde smälta fast några kardeler kabel i plasten och brygga med lödtenn. Sen satte jag provisoriskt samman sensorn med eltejp igen.

http://tnt.happymtb.org/misc/GDI-problem/Spj%C3%A4llsensor,%20lagad.jpg


Så nu har bilen slutat bete sig som på filmen jag länkade in, men den vägrar fortfarande starta. Får väl skruva loss och avsota fler delar av inspurtningen.


Någon som vet om man kan köpa sensorn billigare någon annanstans? Ska jaga bilskrotar imorgon.

Den har produktnummer 07702 hos Mitsubishi men är märkt med 270530.

http://tnt.happymtb.org/misc/GDI-problem/Spj%C3%A4llsensor,%20m%C3%A4rkning.jpg

http://tnt.happymtb.org/misc/GDI-problem/Spj%C3%A4llsensor,%20ovansida.jpg

http://tnt.happymtb.org/misc/GDI-problem/Spj%C3%A4llsensor,%20undersida.jpg

90 Inlägg
3 oktober 2008
#4
Hej jag hade också problem nu i sommar med min carisma och då var det en magnet som lossnat från spjällhuset, så det blev att köpa ett nytt från skroten.
Men jag har hittat en sida vart dom säljer kompletta renoverade spjällhus  http://www.atech2.com/  dom kanske har sensorer också.

Ja ditt insug var då inte alls lite sotig..snålkört för mycket eller?
Ringde ju till Mitsu i Luleå och dom sa att man ska tanka 98okt bensin, så jag har gjort det och hällt i Tps injection cleaner i varje tankning så jag ska kolla nu om det har blivit någon skillnad i insuget.
Om jag var du så skulle jag nog plockat isär hela insugshistorien och tvätta rent med avfettning och hett vatten...så kan du ju samtidigt ta lite bilder ifall jag också måste göra det i framtiden.

19 Inlägg
3 oktober 2008
Trådstartare
#5
Tack för tipset, har kontaktat dem nu. Har letat på bildelsbasen.com efter en begagnad sensor men inte hittat någon. Svenska importören av Mikuni har inte hört av sig.

Så det lutar åt en ny kontakt/sensor men är det fel på spjällhuset också drar det iväg... Har sedan tidigare hittat en firma i England som renoverar spjällhusen för mindre pengar än atech2 säljer för. Kanske kan atech2 renovera mitt befintliga för en lägre slant.

Ska skruva isär det mesta någon dag när tid finnes...

/Tobbe

90 Inlägg
3 oktober 2008
#6
Ja nog är det billigt om man jämför med vad ett helt nytt spjällhus går på, ca 9000:- skulle dom ha när jag kollade vad dom gick på, så hittade ett beggat för 3000:-

Hittade när jag sökte nu på www.Bildelsbasen.se Spjällhuskontakt 14 st. så kolla där.
Sök regnr , Motor ,Spjällhuskontakt.

19 Inlägg
3 oktober 2008
Trådstartare
#7
Tack för hjälpen att leta på Bildeslbasen, jag var lite otydlig. Jag hittade sensorer men ingen som passade min bil via något företag som svarade på mailen jag skickade ut, såg nu att det tillkommit några sen jag sökte.

Fick svar direkt från Atech2 som rekommenderar nyrenoverat spjällhus om bilen gått över 9.000 mil, min har snart passerat 20.000 så det får nog bli ett renoverat hus från dem. De vill ha det gamla i retur sedan.

Englandsfirman tar £200 + 17,5% moms x 15 = 3.500,- utan frakter och Atech2 4.200,- inklusive alla frakter och de ger två års garanti. När prisskillnaden är så liten tar jag det hellre med ett svenskt företag.

Någon som vill köpa en Carisma billigt? wink

Edit: De tar 1.350,- för bara sensorn inkl. moms & frakt vilket är 30% billigare än min lokala Mitsuverkstad.
Senast redigerat av TobbeArnesson (3 oktober 2008)

18 Inlägg
6 oktober 2008
#8
Hej Tobbe!
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, men du, eller någon annan, kan kanske hjälpa mig smile
Det problem med spjället som du har, får det bilen att gå som om man fått kondens i bränslesystemet?
Jag har en Mitsubishi Carisma 1999 GDi EXE.
Jag hade en kompis med i bilen när den plötsligt tappade kraft en liten stund, gick bra en liten stund osv.
Han är lite mer hemma på motorer än jag och han tyckte det verkade som om jag hade kondens i bränslesystemet eller skräp i något filter.

Problemet yttrar sig tydligast tycker jag när att motorn är varm. Så oftast märker jag inte av det om jag bara åker till affären (5 min i max 50 km/h) men åker jag längre och särskilt då jag kör 70 eller mer så märker jag tydligare av fenomenet.

Tror du/ni att detta är ett igen sotat spjäll eller något annat?
Jag blev rekommenderad att köra på 98 oktan av en Mitsubishi-handlare och av en annan reparatör att använda Tripak Bensinbooster. Jag jag körnu på 98 okt med Tripak... bättre eller sämre... vet inte...

Tack för hjälpen på förhand
Tomas

90 Inlägg
7 oktober 2008
#9
RedG skrev:
Hej Tobbe!
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, men du, eller någon annan, kan kanske hjälpa mig smile
Det problem med spjället som du har, får det bilen att gå som om man fått kondens i bränslesystemet?
Jag har en Mitsubishi Carisma 1999 GDi EXE.
Jag hade en kompis med i bilen när den plötsligt tappade kraft en liten stund, gick bra en liten stund osv.
Han är lite mer hemma på motorer än jag och han tyckte det verkade som om jag hade kondens i bränslesystemet eller skräp i något filter.

Problemet yttrar sig tydligast tycker jag när att motorn är varm. Så oftast märker jag inte av det om jag bara åker till affären (5 min i max 50 km/h) men åker jag längre och särskilt då jag kör 70 eller mer så märker jag tydligare av fenomenet.

Tror du/ni att detta är ett igen sotat spjäll eller något annat?
Jag blev rekommenderad att köra på 98 oktan av en Mitsubishi-handlare och av en annan reparatör att använda Tripak Bensinbooster. Jag jag körnu på 98 okt med Tripak... bättre eller sämre... vet inte...

Tack för hjälpen på förhand
Tomas

ja det kan ju vara kondens i tanken eller så är spjällhuset igensotat, eller insuget..har ju inte själv fått det där problemet ännu men det lär ju komma.
Men du kan ju ta bort insugsgummit och kolla in i spjällhuset, öppna på ventilen så ser du ju om det är sot på luckan...ja du ser ju bilderna hur det inte ska se ut.

18 Inlägg
7 oktober 2008
#10
OK! Tack Enterprise!

Har lämnat iväg bilen till en mekaniker idag... bad honom kolla spjällhuset o göra rent om det behövdes.

Men det låter som om det inte är något jättejobb att göra rent om man har en kväll på sig o inte har tummen mitt i handen... är det rätt uppfattat?

Trivs väldigt bra med min Carisma annars... så är det inte något större ingrepp att göra rent spjällhuset lite då o då så tror jag att jag överlever.

Jag får höra vad bilmeken säger... jag beskrev hur bilen gick för honom också...

Tack igen Enterprise!

32 Inlägg
7 oktober 2008
#11
När inte spjället p.g.a. sot går tillbaka så som databoxen förväntat sig så går den ner i ett nödprogram. Bilen blir as-slö men går att köra. ett sätt att tillfälligt få bilen att gå skapligt igen efter en sån grej är att plåga den riktigt ordentligt. Typ fullvarva på tvåan och så. Det brukar Mitsu-verkstäderna göra. Plugga EGR:en och glasblästra insuget ska man göra för att bli av med problemet. Eftersom det är direktinsprutning på dessa bilar så blir aldrig insuget fuktigt av bensin så sotet får härja fritt. Bilderna är skrämmande bivis på detta. Därför gör injektor cleaner inte så mycket nytta på sotproblemet. Sen har dessa bilar kraftig avgasrening så dom återanvänder mycket avgaser via EGR:en så däför blir det mycket sot i insuget. Plugga skiten bara.

Det är mina och kompisens slutsatser efter lite surfning och runtfrågande. Han har en GDI och har tvingats avbryta flera långtradaromkörningar då bilen gått ner i nödläge och tappat ork. Efter rengöring så gott det gick i insuget med hammare, mejsel och dammsugare så funkar bilen bra igen.
Senast redigerat av bruzell (7 oktober 2008)


18 Inlägg
7 oktober 2008
#12
Tack bruzell!
Hammare o mejsel!?!?
Jag som inbillade mig att det skulle fungera bra med någon typ av stålborste på en Dremel o borsta rent.
Men men... jag äger både en hammare o olika mejslar smile

Mitt största bekymmer känns som om det är att lokalisera och avmontera spjällhuset.
Tror jag lokaliserat spjällhuset... det är väl det som istortsett är markerat på bild nummer 2 ovan...

Har också läst om att plugga EGR:en, men inte läst om någon som verkligen gjort det och hur resultatet blev. Om ni nu inte pluggade den också efter att ni rengjort spjällhuset, framgår inte riktigt.

Var sitter EGR:en? Eller är det överkurs? smile

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
8 oktober 2008
#13
tanka i etanol så rensar du rent också (50/50 sedan brukar de motorerna bli lite ledsna) samt GASA så du får bra flöde på luften och då drar det med sig skiten ut smile


18 Inlägg
8 oktober 2008
#14
Tack sir_daniel!
Men om nu bränslet aldrig kommer i kontakt med sotet  - där av sotuppbyggnaden - hur kan det hjälpa att tanka etanol?
Verkar "säkrare" att montera av spjällhuset och göra rent det...
Såg bilder på www.mitsubishi-forums.com, det verkar inte vara allt för krångligt ta bort spjällhuset och att göra rent.
Senast redigerat av RedG (8 oktober 2008)

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
8 oktober 2008
#15
självklart är det bättre att göra rent , men i förebyggande åtgärd så blir det mindre sot av etanolen (samt som drar med sig lite av det) plus att resten av motorn och avgassystemet blir renare av etanolen smile

men sotar mycket pga dålig konstruktion och att folk inte gasar ur sina bilar utan kör snällt o fint (som även jag gör oftast) men låta motorn jobba ordentligt emellanåt så rensar man ur den smile


4 001 Inlägg
8 oktober 2008
#16
RedG skrev:
Tack sir_daniel!
Men om nu bränslet aldrig kommer i kontakt med sotet  - där av sotuppbyggnaden - hur kan det hjälpa att tanka etanol?
Verkar "säkrare" att montera av spjällhuset och göra rent det...
Såg bilder på www.mitsubishi-forums.com, det verkar inte vara allt för krångligt ta bort spjällhuset och att göra rent.

göra rent och sedan plugga EGR:n så får du inte problemet igen...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

4 001 Inlägg
8 oktober 2008
#18
sir_daniel skrev:
om inte bes. får för sig att kolla egr smile

absolut inga problem eftersom att VV har efter 27 år insett att EGR inte gör någon förbättring på avgasvärdena så därför kontrolleras den inte längre!

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

18 Inlägg
8 oktober 2008
#19
OK! Tack till både sir_daniel och kolvas!
Nu blir jag ju sugen på o skruva EGR... hittade en sprängskiss över konstruktionen... så jag (tror) jag vet var och hur den sitter...
Har ni något tips på hur jag pluggar EGRn så att det går att återställa om man av någon anledning skulle vilja göra det?

Hmm... vad gör egentligen EGR:n för nytta - dvs. varför sätter man dit en EGR???

90 Inlägg
8 oktober 2008
#20
RedG skrev:
OK! Tack till både sir_daniel och kolvas!
Nu blir jag ju sugen på o skruva EGR... hittade en sprängskiss över konstruktionen... så jag (tror) jag vet var och hur den sitter...
Har ni något tips på hur jag pluggar EGRn så att det går att återställa om man av någon anledning skulle vilja göra det?

Hmm... vad gör egentligen EGR:n för nytta - dvs. varför sätter man dit en EGR???

Kan du länka sprängskissen ? och vart sitter EGR:en?


Sök