3828
Sök

2st 4x2 ohm kopplat till monoblock

20 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
Tjena.
Jag har 2 st RE audio re10 basar och dom har 2 talspolar på 4 ohm var. Nu har jag byggt låda åt dem (inte kopplat kabel) och vet inte hur jag ska koppla vidare dom till uttaget i lådan. Jag vill att dom ska kopplas till 2 ohm då steget ger mest effekt då, synpunkter?.
Basarna ska kopplas till ett phoenix gold monoblock och det kan gå ner till 2 ohm. Dock fattar jag inte varför steget har 2 kanaler när det är ett monoblock, någon som vet?

Rita gärna på paint smile

Tack på förhand.
Senast redigerat av Bastiboi (17 september 2008)

16 197 Inlägg
17 september 2008
för att de INTE har 2 kanaler.. de har A+B utgång bara för att göra de lättare att koppla fler basar på samma steg.. A+B sitter ihopkopplade inne i steget.

du kan antingen koppla dina basar i 4ohm elle 1ohm.  2ohm går inte.

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=4

"Testar man inte så får man aldrig veta"

20 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
evilaudio skrev:
för att de INTE har 2 kanaler.. de har A+B utgång bara för att göra de lättare att koppla fler basar på samma steg.. A+B sitter ihopkopplade inne i steget.

du kan antingen koppla dina basar i 4ohm elle 1ohm.  2ohm går inte.

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=4

kanon, tack för svaret! Då kör vi på 4 ohm då dom inte rekomenderar att basarna ska kopplas i 1ohm till steget.

782 Inlägg
17 september 2008
Om du bara kopplar in en spole per bas så får du 2ohm till steget.
Basen kommer bara tåla hälften så mycket effekt och steget kommer troligtvis ge nästan dubbelt så mycket effekt. Kan va ett alternativ om steget inte är så starkt.

21 761 Inlägg
17 september 2008
patrik79 skrev:
Basen kommer bara tåla hälften så mycket effekt och steget kommer troligtvis ge nästan dubbelt så mycket effekt. Kan va ett alternativ om steget inte är så starkt.

Nja, jag tycker inte att det är ett bra alternativ. Dels minskar som sagt effekttåligheten, men parametrarna kommer att ändras så att lådvolym+avstämning inte blir rätt. Det blir garanterat bättre att koppla dem till 4 Ohms impedans istället.

20 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
patrik79 skrev:

Steget har nog faktiskt en hel del att ge så att försämra basen är inget alternativ, men tack för svaret;)

Drönirettab skrev:
patrik79 skrev:

Nja, jag tycker inte att det är ett bra alternativ. Dels minskar som sagt effekttåligheten, men parametrarna kommer att ändras så att lådvolym+avstämning inte blir rätt. Det blir garanterat bättre att koppla dem till 4 Ohms impedans istället.

Misstänkte något sånt jag med.

Sök