3073
Sök

Vatten i bagaget saab 900 årsm. 94 - 98

304 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
Hej.
Jag har en saab 900 årsm 98. Under mattan i bagaget är det alltid fuktigt. Jag har kollat lite på hur de kan ha kommit dit, men jag har inte kommit fram till nått bra svar. Listen runt bagagen är extra tätad med silicon plus att jag har spolat vatten och kollat, där läcker det inte in. Någon som har nån ide om vart ifårn vattnet kommer? kan de vara kondens? eller finns det nått kännt fel?
Tacksam för svar // Albin

Vw Baja Bug - SAAB 900 T - BMW 320i

243 Inlägg
18 september 2008
packningen runt antennen?

304 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
Mr_V skrev:
packningen runt antennen?

visst de är möjligt, jag ska kika på de iaf men vattnet är runt hela bagagen (mest över hjulhusen) och de finns bara antenn på ena sidan. Men jag ska kika om de kan va så. tack för tippset smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
18 september 2008
Bakljusen har en tendens till att vilja läcka på  nya 900 och gamla 9-3... Syns ju inte att det läker för den rinner ju längs skärmen och ner...

304 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
bumpe skrev:
Bakljusen har en tendens till att vilja läcka på  nya 900 och gamla 9-3... Syns ju inte att det läker för den rinner ju längs skärmen och ner...

tack för tipset smile de är absolut värt att kolla upp.

304 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
ingen som har varit med om detta problem förr? eller kanske har någon idé? vet hur man fixar de? tongue

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
29 oktober 2008
albin715 skrev:
ingen som har varit med om detta problem förr? eller kanske har någon idé? vet hur man fixar de? tongue

Eftersom de gällde ng900 samt äldre og9-3 så borde ett par lykror från en nyare og9-3 fukna? Annars kan du täta med t.ex. silicon.

Rock'n Roll

2 164 Inlägg
30 oktober 2008
TenZer skrev:
albin715 skrev:

Eftersom de gällde ng900 samt äldre og9-3 så borde ett par lykror från en nyare og9-3 fukna? Annars kan du täta med t.ex. silicon.

De passar OG9-3 bakljus.
Ett tips är att byta bakluckan med för de funkar också.
De du behöver byta är den delen i karossen som bakluckan håller fast i.
Sen kan problemet vara ur världen.

MVH

F

304 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
nej jag anser inte att de är värt att byta hela bakluckan. Och jag har en idé om att de kommer under ifrån nu. Dels kan de vara vetilation/kondens hålen i reservhjulsbaljan eller så är de i någon skarv eller svetsning under bilen. Men

3 Inlägg
3 mars 2009
Jag har en Saab 900 från 1998 och har också problem med att det läcker in vatten bagaget.

I mitt fall har jag kommit fram till att problemet är relaterat till vänster bakljus. Det visade sig nämligen att efter en tvätt med automattvätt så lade vänster bakljus av. Vid byte av glödlampa så konstaterade jag att hela lamphuset var fullt av vatten och att det hade runnit vatten från lamphuset och in i bagaget.

Jag plockade loss vänster bakljus, rengjorde det och satte tillbaka det. Stängde bagageluckan och provade att spruta vatten på vänster bakljus med en vattenslang. Vid en kontroll så konstaterade jag att det läckt in vatten i lamphuset och vidare in i bagaget.

Jag gjorde samma "vatten test" med höger bakljus. Fast där är det inget läckage. :-)

Har provat att lägga silikon runt vänster bakljus men det läcker fortfarande (fast kanske lite mindre). Skall prova att lägga på silikon på nytt och se om jag kan få till det bättre.

Hur har det gått för dig Albin, har du lyckats få ordning på läckaget?

Magnus

304 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
På min kompis 900ng så läcker det också runt bakljusen. Så det är möjligt att det kommer där ifrån på min med. Jag har inte orkat lägga någon mer energi på det nu mera eftersom jag fått större problem att åtgärda och dessutom läcker det väldigt lite på min jämför med min kompis 900ng. Men jag tycker ändå att det är underligt eftersom att på min är det blött (mer fuktig kanske) under mattan åvanför båda hjulhusen så jag har ändå svårt att tro att det är packning runt bakljusen som är problemet. Men jag ska försöka kolla lite närmare nån dag och försöka se vart der läcker in.
men tack för ditt tipps big_smile

Saab
344 Inlägg
3 mars 2009
har med samma problem, ta loss lyktarn och ta silikon runt packningen, förmodligen har den släppt, det har jag gjort och det funkar

1 024 Inlägg
3 mars 2009
vet inte hur det är med saab men går den ingen avriningslang igenom skuffen  å ner till skärmarna där vattnet ska rinna ut ?

304 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Jag tänkte bara säga att de är packningen vid bakljusen som problemet. Ska fixa de nån dag när jag har tid, men nu är jag säker på vart de läcker in iaf.

10 Inlägg
22 november 2009
fasen va bra nu har jag kanske fått reda på vart vattnet till min läcker in^^ bra tråd!
har nämligen samma problem me min 900 -97

412 Inlägg
1 oktober 2010
albin715 skrev:

jag har en saab med samma problem.. jag är inte helt säker men när det har regnat och man öppnar bakluckan så brukar de droppa in ifrån luckans sidor.. där är också blött i min så jag måste fixa problemet snartast eftersom jag ska köpa ljudanläggning

We have no blood, Only hardstyle running through our veins

1 Inlägg
4 januari 2012
Återupplivar tråden då även jag har en kär saab med återkommande fukt i höger hörn i bagaget och mattan där är alltid fuktig och luktar. Om man provar med silicon runt baklyktan; är det lätt att få loss lyktan och är det någon speciell silicon som är bäst?

Har hittills kört med torrbollen i bagaget och torka med trasa då och då.

Saab 9-3

5 Inlägg
25 mars 2012
Har precis samma problem som du Csaab! det har till och med börjat mögla i baslådan..
funderar på att riva ut mattan och "klädnaden" så man kan torka ordentligt och försöka täta, om det nu är bakljuset.
ligger även lite vatten i reservhjulet ibland. så skulle det inte kunna va så att det kommer in genom baklampan och sen rinner det ner vid reservhjulet och sedan kondenseras på något sätt?

16 Inlägg
13 april 2012
jag har precis samma problem. men jag har tätat lyktorna och alla skarvar med silicon. men i samband med detta så sprack mitt vänstra bakljus så ska byta den (fick den med posten idag faktiskt). men om det hjälper er någonting så har jag tätat skarven mellan stötfångaren och karossen, och jag måste säga att det har funkat men som sagt så har jag ett sprucket bakljus. men jag byter detta i morgon och testar då med vatten, så kan jag skriva hur det går. Kan tilläggas att innan jag upptäckte denna läcka så hade hela bagage mattan blivit full i mögel, och hela bagageutrymmet var rostigt så det var jag tvungen att slipa ner och lacka om. så kolla det också så att ni inte får problem med rost.

16 Inlägg
14 april 2012
hej igen, jag har idag kollat vad det är som läcker i min bil och det är packningen runt bagagehandtaget. fick demontera alla bakljus och nummerplåt ja allt på luckan för att få bort öppningshandtaget, har tätat allt nu och ska testa detta på måndag när det har härdat, så jag återkommer igen.

Sök