AxlSam skrev:
sirmiro skrev:
AxlSam skrev:
Ja bilarna är väi inte direkt miljövänliga..
Och de som påstår detta kan jag överbevisa er ganska lätt.
Slut läpparna kring utblåset bak på bilen och andas in det bilen spottar ut.
Så får vi se hur ni mår efter en minut.
Dessutom är väl detta ett diskussionsforum?
Okej, tänkte mer att det inte skulle spåra ur i politik, men är det okej så är det lungt för mig.
Givetvis är inte koldioxid i koncentrerad mängd bra för människan, men hur stor del finns i luften?
Luften består av syre och kväve, sen delar alla andra ämnen på resten av utrymmet. Dvs det finns under 1% av CO2.
Påstår ni att syre, kväve, väte mm är obetydliga och bara CO2 är viktigt?
Al Gore har missat en sak på sin tavla med koldioxidhalter mot temperatur. Kurvorna följer varandra mycket bra, men det är ett glapp på 600år... När det är varmare blir det mer växthusgaser.
Det finns dock folk som räknat och antecknat antalet solfläckar och jämfört med samma temperaturkurva, de stämmer utan glapp.
Så vad påverkar mest, om solen är extra varm eller ett ämne som står för mindre än 1% av vår atmosfär?
Men då har vi väl en ond cirkel där?
Vi släpper ut mycket koldioxid från bland annat bilar.
Detta resulterar i att ozonlagret blir tunnare och tunnare.
Och iom detta släpper det igenom mer strålning från solen som gör allt varmare.
Så skulle vi kunna begränsa vårat utsläpp av koldioxid så hade ozonlagret stabilicerat sig igen
och inte släppa på så mycket strålning från solen.
För solen har väl ändå strålat i miljontals år?
Nja, jag vet inte hur du får till din cirkel.
Solens temperatur varierar, vilket ALLA forskare är eniga om. När solen blir riktigt varm på en punkt bildas en så kallad "solfläck". Om det finns många solfläckar är solen varmare.
Solens temperatur har ingenting med våra utsläpp att göra, vilket gör att cirkeln du talar om är bruten.
Så oavsett hur stort ozonlagret är så får vi in mer värme när solen är varmare.
Halterna med CO2 har många gånger legat på liknande nivåer som de vi har idag, och tänk även på de otroliga skillnader i temperatur som varit på denna planet. Vi har bland annat haft istider under tiden innan bilar och fabriker.
Som azid säger står vulkaner för en stor del av utsläppen, även skogsbränder och förruttnelse står för stora delar. Du nämnde tidigare att vi människor inte mår bra av att andas in avgaser, men ställ istället en växt där det bara finns CO2 och se vad som händer.
Växter lever av CO2 och omvandlar det till bland annat syre, så vi kan överleva.
Växthuseffekten är ett sätt som man politiskt kan dra in högre skatter och få bort makt från mellanöstern, som västvärlden ej vill vara beroende av.
Det som är farligt som vi människor gör är att vi tar bort stora delar skog, vilket om det fortgår kommer leda till att jorden ej kan ta hand om sina utsläpp, men det är långt dit.
För tillfället består atmosfären av ca 0,0387% CO2, att jämföra med ca 21% syre och ca 78% kväve.
(
http://en.wikipedia.org)
Men ni som nu säger att CO2 är det som avgör, kan ni då svara på hur den otroligt lilla mängden kan göra mer påverkan än den i särklass största växthusgasen - Vatten?
Påverkar inte världshaven alls?
Som jag skrev tidigare hade Al Gore fina diagram, med de hade några saker som gjorde mig fundersam så jag började läsa på.
1) De hade ett glapp på 600år, vilket betyder att koldioxidnivån just nu beror på de utsläpp som skedde på vikingatiden, kan vi påverka det?
2) När industrialismen började på allvar efter 2a världskriget (ca 1940-1950) så spydde vi ut CO2 och annat "skit", vilket vi inte gjort innan, inte sant? Kan ni då förklara varför CO2 nivåerna kraftigt MINSKADE när vi ökade våra utsläpp?
Överbevisa mig gärna, jag vill inget hellre än att se hållbara argument för något som ger oss så j***a mycket skatter.