3537
Sök

Förena motorintresse och miljötänkande?

1 079 Inlägg
20 september 2008
#41
FLindgren skrev:
Syst3m skrev:
Ligaya skrev:
kör me etanol

...som suger balle?


BIOGAS is teh shieet.

vill du förtydliga dig lite?smile

Visst.

Etanol är inte direkt miljövänligt. Se bara på all jädra regnskog som skövlas och alla transporter av etanol till Sverige osv. Sedan släpper en etanolbil ut co2 den också, dock mindre än en bensinare.


Men en biogasbil släpper ut 0 gram fossil koldioxid. De ni, 0 gram och då undrar man varför i helvete man inte satsar på biogas?

Far har en S60 Bi-Fuel 140 hk, går på 7,5 kr/milen och på grund av att det oftast är blanding mellan naturgas och biogas i tankarna släpper den ut ca 20 gram/km co2. Enda nackdelen är nypriset på bilen (och att de inte säljs längre, finns dock andra alternativ), de kostade nya lika mycket som en D5 vilket gjorde bilen mindre intressant för somliga.

Bästa alternativet för både bilälskare och trädkramare är att kommunerna startar en liten biogasproduktion som man har i samband med reningsverket (vet inte hur det funkar exakt, men på något sätt utvinns biogas av skiten). Men, så klart, staten vill ju ha sina skattemiljarder så något som är bra och billigt lär man aldrig få se.

1 079 Inlägg
20 september 2008
#42
Ligaya skrev:
Syst3m skrev:
Ligaya skrev:
kör me etanol

...som suger balle?


BIOGAS is teh shieet.

det är okej de med, kör jobb bilen på biogas, dock så har pumparna en tendens att krångla när man ska tanka roll

Vare sig i Lidköping, Skövde, Skara eller Mariestad där min farsa tankar har det aldrig krånglat, gäller bara att veta hur i helsike man ska göra't. Dock kan det vara slut på gas, men väldigt sällan.

1 497 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#43
Jag citerar från www.biogasbil.nu

"     Hur påverkar bilismen växthuseffekten?
Orsaken till växthuseffekten är framför allt att förbränningen av olja och kol ökar vilket ökar koldioxidhalten i atmosfären. Detta i kombination med att skogen avverkas innebär att klimatet förändras. Bilismen står för en stor del av koldioxidutsläppen, och i takt med att bilarna blir fler ökar utsläppen. Idag står den gemensamma transportsektorn, där bilismen är betydande, för ca 1/3 av det totala koldioxidutsläppet. Mer om växthuseffekten och klimatförändringar: "

sirmiro skrev:
Nja, det är väl det bemötandet vi fått, grus och stockar på vägar...

Men om vi tar det exemplet, vem förstör då naturen?
En bil får massa stenskott, behöver rätas, lackas om (lacken har tidigare inte varit riktigt hälsosam, börjar bli bättre nu) och sen kan den åka igen.
En bil kör på en stock, kylare oljetråg medmera går sönder, så olja och glykol rinner rakt ner i marken där växter försöker få näring...

Ingen har sagt att olja/bensin är nyttigt för levande varelser, men de flesta bilar tillverkade efter 1990 har katalysator och bryter ner de farliga ämnena.

Men det är ju inte riktigt detta jag vill ta fram.
Det finns många som resonerar lika som vi "trädkramare".
Men finns ju också de som skiter fullständigt i effekterna av att köra utan katalysator.

Det är ju dessa människor man vill få att tänka om.

Tibbmeister skrev:
En motorintresserads sista utväg är väl att slänga sin älskade ögonsten på skroten som andra personer gör när dom köper sina flotta miljöbilar, man lagar iställlet för att slänga bort, ett utav jordens största problem ligger väl också i att vi tillverkar så jäkla mycket sopor! Självklart så kan man ju inte köra bilar som släpper ut hur mycket som helst men, sen fins det ju en baksida med miljöbilar med, ska vi, den rika delen av världen leva på att köra etanolbilar där folk som odlar fält som sedan skördas och görs etanol på, och som sen befolkningen inte får nån mat eftersom vi köromkring på deras mat, är det rätt??

Självklart är inte detta en korrekt lösning heller.
Men etanol som drivmedel ligger i en ganska tidig utvecklingsfas.
Och jag tror nog att vi inom ett par år kommer ha ett mycket effektivare och mer
rätt sätt att tillverka etanol.

Kanske skulle väntat ett par år med att lansera etanolen?



Självklart skall vi inte heller dra alla över ett sträck heller.
Men just denna tråden startades för att få en synvinkel på just de motorintresserade.

Men som tidigare sagt.
Effektivaste sättet att minska på miljöpåfrästningarna är att skippa bilen vid kortare sträckor.

Sleeper
3 084 Inlägg
20 september 2008
#44
Det var varmare på grönland på vikingatiden. Mycket är bara mediastormen det är absolut inte så allvarligt som dem försöker få det att låta.. Dem överdriver klimathotet som allt annat. Men solceller på bilen istället för carbonhuv vore nog rätt ballt.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
20 september 2008
#45
AxlSam skrev:
Jag citerar från www.biogasbil.nu

"     Hur påverkar bilismen växthuseffekten?
Orsaken till växthuseffekten är framför allt att förbränningen av olja och kol ökar vilket ökar koldioxidhalten i atmosfären. Detta i kombination med att skogen avverkas innebär att klimatet förändras. Bilismen står för en stor del av koldioxidutsläppen, och i takt med att bilarna blir fler ökar utsläppen. Idag står den gemensamma transportsektorn, där bilismen är betydande, för ca 1/3 av det totala koldioxidutsläppet. Mer om växthuseffekten och klimatförändringar: "

sirmiro skrev:
Nja, det är väl det bemötandet vi fått, grus och stockar på vägar...

Men om vi tar det exemplet, vem förstör då naturen?
En bil får massa stenskott, behöver rätas, lackas om (lacken har tidigare inte varit riktigt hälsosam, börjar bli bättre nu) och sen kan den åka igen.
En bil kör på en stock, kylare oljetråg medmera går sönder, så olja och glykol rinner rakt ner i marken där växter försöker få näring...

Ingen har sagt att olja/bensin är nyttigt för levande varelser, men de flesta bilar tillverkade efter 1990 har katalysator och bryter ner de farliga ämnena.

Men det är ju inte riktigt detta jag vill ta fram.
Det finns många som resonerar lika som vi "trädkramare".
Men finns ju också de som skiter fullständigt i effekterna av att köra utan katalysator.

Det är ju dessa människor man vill få att tänka om.

Och den första informationen kommer då från en sida politiker styr över, nämligen naturvårdsverket. Finns det någon sida med info där politiskt oberoende forskare/privatpersoner har skrivit ner hur mycket bilism står för?

Men om vi förutsätter att de har rätt så är det alltså 2/3 delar av utsläppen som kommer från annat än transport, i dagsläget. Dessa nummer kommer fortsätta stiga, oavsett vad vi gör. Varför? Jo vi fiser mer.

Människor står för stora mängder CO2, likaså djur och allt annat jag tagit upp i tråden. Vi människor ökar, vi föder upp mer boskap för att mätta oss osv, vilket leder till en total höjning av CO2 enligt de som anser att vi påverkar.


MEN titta då på Al Gores skylt med höjningar och sänkningar för CO2 halten. Trots att vi ökat utsläpp så har kurvorna inte avvikit från varandra (och ja, vi förbrukade enorma mängder fossilt CO2 efter 2a världskriget). Tyder inte dessa kalkyler på att temperatur och koldioxid hänger ihop till 100%, och som jag förklarat tidigare så är det i de siffrorna ett glapp på 600år, där CO2 är resultant av jordens tidigare temperatur.

Detta innebär att klimathotets stora talesman har visat uppgifter som visar att människan ej kunnat påverka den totala CO2 nivån, utan att de följer jordens temperatur. Och om detta nu stämmer så kan vi inte påverka det alls. Stämmer det inte har Al Gore visat felaktiga uppgifter och kan vi börja fundera över detta "klimathot".



Jag förstår mycket väl att du vill ta fram de goda sidorna med att hindra bilar från att köra och att det är det du syftar på med din kommentar om att lägga ut stockar. Jag förmedlar bara de bieffekter som kommer med det.
I denna stad har jag dock fått en mycket negativ bild på de som är aktiva för miljön, och deras okunskap/ignorans. Flera av de som varit i tidningar och debatter om miljön har sedan åkt runt i bilar som Volvo 240, utan katalysator. Är inte det dubbelmoral? Sen om vi glider ut lite från ämnet så har vi även Greenpeace som åker ut med en dieselbåt till en oljeplattform och klagar på att den pumpar upp olja? Dubbelmoral?

Sen finns det människor som skiter i det, och frågan är var ligger felet i det?

Det är vår rättighet att göra det vi känner för inom lagens gränser, vilket olika miljöorganisationer bevisat många gånger att de inte klarar. För varje sånt snedsteg tröttnar jag ber och mer på de organisationerna, och när sedan Al Gore gör en film där han visar information som är skapad för att hålla den stora massan i schack blir jag orolig. Speciellt när alla tror på det.

Som andra nämnt i tråden - Var tog alla andra katastrofer vägen?

Politiker sa att vi var dömda, men inget hände så de skapade en ny katastrof, ingen som reagerar?


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
20 september 2008
#46
Sushikocken skrev:
Det var varmare på grönland på vikingatiden. Mycket är bara mediastormen det är absolut inte så allvarligt som dem försöker få det att låta.. Dem överdriver klimathotet som allt annat. Men solceller på bilen istället för carbonhuv vore nog rätt ballt.

Fixa en huv till rätt pris så är jag spekulant... cool
Kan behöva el till datautrustning.


C(^^,)
453 Inlägg
20 september 2008
#47
Startar v8 an på 5 liter & kör med 100 oktanig bensin o full gas. inga burkar eller catalysator här inte wink

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
20 september 2008
#48
Ska försöka å etanol konvertera jaggen så fort som möjligt

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 september 2008
#49
Ett annat problem, var finns de roliga miljöbilarna?

S60 biogas=slö och vart tankar man en sån? Få tankplatser.
V70 2.0F körde jag i våras= fy fan rent ut sagt.
toyota Prius= inga kommentarer.
Diverse dieselknattrande småbilar: Var skall man göra av bagage och passagerare?
Saab Biopower: Etanol tar maten från u-länderna.
Elbilar: räckvid?
osv

De lite mer miljövänliga bilar jag kan tänka mig är Lexus Hybrid (RX400h GS450h, LS600h osv) tyvärr så upphävs miljövinsten på dessa av vikten dvs +/- 0, Bmw 118D och 318D pga chassiet annars är de för slöa samt Tesla roadster vilken är snabb och frän men inget man kan ha som vardagsbil.

Sen gäller det att få med USA för just nu gör våra ansträngningar marginell skillnad på utsläppen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök